اپل

حذف شارژر از آیفون 12؛ منفعت طلبی یا دغدغه‌های زیست‌محیطی

اپل در مراسم رونمایی از آیفون 12 خود اعلام کرد شارژرهای دیواری را از باکس این گوشی‌ها حذف کرده است. تصمیمی‌که در ظاهر و طبق گفته اپل، بنا به دغدغه‌های زیست محیطی و حفاظت از کره زمین اتخاذ شده، اما به نظر می‌رسد که این اقدام بیشتر در جهت حفظ کسب‎وکار اپل صورت گرفته است.

این شرکت امسال علاوه بر آداپتور شارژر، هدفون‌های سیمی‌را نیز از باکس گوشی آیفون 12 حذف کرده و تنها کابل USB-C به لایتنینگ پورت را به همراه این گوشی عرضه می‌کند. اپل اعلام کرد که حذف این دو محصول جانبی، کاهش استخراج مواد معدنی از زمین و انتشار دی اکسید کربن به جو را به دنبال خواهد داشت.

درواقع، اپل با این تصمیم توانست تا حد زیادی از انتقادهای طرفداران محیط زیست نسبت به خود را کم و خود را به عنوان شرکتی دوست‌دار محیط زیست معرفی کند. این شرکت اخیرا به دلیل تولید و عرضه حجم زیادی از محصولات هوشمندی که قطعات به کار رفته در آن‌ها، تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شدند، با انتقادهای زیادی مواجه شده بود که اکنون تا حد زیادی خود از زیر بار این نگاه‌ها، رها کرده است.

آنجلو زینو، از تحلیلگران مرکز تحقیقاتی CFRA Research در این باره می‌گوید که اپل این کار یعنی حذف شارژر و هدفون را برای حفاظت از محیط زیست انجام داد، اما حقیقت آن است که با این تصمیم، منافع اقتصادی بیشتری متوجه اپل شده است.

کارشناسان معتقدند که استفاده از فناوری 5G در گوشی آیفون 12، هزینه‌های زیادی را روی دوش این شرکت گذاشت و بهترین راه، عرضه محصولات جانبی کمتری به خریداران گوشی‌های این شرکت انتخاب شد. در واقع، قطعه تامین‌کننده فناوری 5G در آیفون 12، پیچیده و گران است و هزینه آن می‌بایست در جای دیگری جبران می‌شد.

زینو معتقد است که قطعات فرکانس رادیوی این فناوری در آیفون 12، به تنهایی چیزی بین 30 تا 35 دلار هزینه بیشتری را روی دست این شرکت می‌گذارد. از این رو، اپل برای کاهش هزینه‌ها و بالابردن سود خالص خود از فروش گوشی‌های آیفون، این دو محصول را از داخل باکس گوشی‌ها خارج کرده است.

جین مانستر، از پژوهشگران عرصه فناوری نیز در این باره می‌گوید که نبود شارژر و ایرباد سیمی‌می‌تواند افزایش سود خالص یگ درصدی را در ازای هر گوشی برای این شرکت به دنبال داشته باشد. وی معتقد است که تصمیم اپل دلیل جز سودآوری بیشتر نداشته است.

به اعتقاد کارشناسان، ممکن است بسیاری از خریداران گوشی‌های آیفون، شارژرهای قبلی یا قدیمی‌این گوشی را در اختیار نداشته باشند و یا ایربادهای خود را گم کرده باشند. از این رو، می‌بایست هزینه جداگانه‌ای را برای خرید این دو محصول بپردازند. حال اگر از فروش تقریبی 217 میلیون دستگاه گوشی آیفون در طی یک سال، تنها 5 درصد بخواهند ایرپاد را خریدار کنند، سود خالصی معادل 700 میلیون دلار را برای اپل در پی خواهد داشت و این یعنی، مدیران اپل بیش از آنکه دغدغه‌های زیست محیطی را در سر داشته باشند، به دغدغه‌های سودآوری می‌اندیشیدند.

از سویی دیگر، خرید جداگانه شارژر و یا هدفون‌های سیمی‌نیازمند استفاده از بسته‌بندی و در نتیجه انتشار گازهای آلاینده ناشی از فعالیت سیستم‌های بسته‌بندی است. در این میان، بخشی از آلاینده توسط شرکت اپل و بخشی نیز توسط سایر شرکت‌های به جو منتشر خواهد شد چراکه ممکن است کاربران ترجیح دهند تا مدل‌های ساخت دیگر شرکت‌ها را خریداری کنند.

به عبارتی دیگر، این تصمیم اپل، منجر به حذف و یا جلوگیری از انتشار گازهای آلاینده جو نمی‌شود، بلکه حجم انتشار این گازها را میان شرکت‌های مختلف تقسیم می‌کند.

اپل همچنین مدعی شده که با توجه به حذف این قطعات جانبی، جعبه گوشی‌ها کوچک‌تر خواهد شد و در نتیجه، تعداد این جعبه‌ها در دل یک پالت جای خواهد گرفت. از این رو، جعبه گوشی بیشتری را می‌توان در یک پالت تعبیه کرد و این مسئله می‌تواند در کاهش میزان حمل و نقل توسط وسایل نقلیه تاثیرگذار باشد.

اما این‌ها ادعایی است که به راحتی می‌توان آن را نقض کرد. سارا بهداد، از اساتید علوم مهندسی محیط زیست در دانشگاه فلوریداد معتقد است که این دو مسئله ارتباطی با یکدیگر ندارند. بدین معنی که باز شدن فضای بیشتر در هر پالت، لزوما به معنی پُر شدن هر پالت نخواهد بود. چرا که هر فروشنده و فروشگاهی، بسته به نیاز و برآورد میزان فروش خود، تعدادی مشخص گوشی آیفون را سفارش می‌دهد. بنابراین، بسته‌بندی کوچک‌تر الزاما به کمتر شدن فرآیند جابجایی پالت‌های گوشی منجر نخواهد شد.

اسکات کاسل، مدیرعامل موسسه Product Stewardship در این اربطه می‌گوید: فروش آیفون 12 بدون شارژر یا هدفون، حواس ما را از یک سوال بزرگ‌تر پرت می‌کند و آن این است که چرا اپل و یا دیگر شرکت‌های الکترونیکی بزرگ در جهان، گام‌های مهم‌تری را برای استفاده مجدد و یا بازیافت انبوه محصولات الکترونیکی خود برنمی‌دارند. اگر اپل بتواند ریفربیش کردن محصولات خود را ساده‌تر کند، قطعا می‌تواند ایفاگر نقش موثرتری در حفظ محیط زیست باشد.

در مجموع می‌توان گفت که اقدام اخیر اپل در حذف آداپتور شارژر و هدفون سیمی، قدم کوچکی در جهت حافظت از محیط زیست در برابر آسیب‌های جبران ناپذیر محصولات الکترونیکی این شرکت بود. البته اپل اخیرا اعلام کرد که در تلاش است تا بتواند تا سال 2030 میلادی، روند تولید محصولات خود را به جایی برساند که دیگر هیچ گاز کربنی از سوی کارخانه‌های این شرکت وارد جو نشود. این شرکت همچنین رباتی به نام Dave را طراحی کرده که می‌تواند قطعات گوشی‌های قدیمی‌آیفون را باز کرده و مواد باارزش و قابل استفاده مجدد را از دل این گوشی بیرون بیاورد.

 

 

 

منبع
ورج

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اپل با مجزا کردن شارژر گوشی خود با شارژر گوشی های دیگر به ضرر محیط زیست عمل کرده و عملا با نگذاشتن شارژر به ضرر محیط زیست عمل میکند. چون فرض کنید من یک گوشی اپل ۱۱ داشتم و بخواهم گوشی اپل ۱۲ بخرم در حالتی که اپل ۱۲ شارژر هم داشت گوشی اپل ۱۱ خود را به کس دیگری واگذار میکردم و از گوشی قبلی بهینه استفاده میشد اما وضعیت الان کسی که گوشی جدید میخرد دیگر تمایلی به فروش و واگذاری گوشی قبلی خود به کسی نیست تا بتواند شاٰرژرش را استفاده کند.. همه چیز را باید باهم دید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا