اپلگوگل

پیکسل ۵ در برابر آیفون ۱۱؛ مقایسه دو گوشی ۶۹۹ دلاری گوگل و اپل

گوگل اخیرا طی رویدادی مجازی از جدیدترین گوشی خود به نام پیکسل 5 رونمایی کرد. محصولی که از قابلیت ۵G، دوربین اولتراواید قوی، اندروید ۱۱ و باتری بزرگ بهره می‌برد.

این گوشی قرار است با قیمت ۶۹۹ دلار به بازار عرضه شود. گوگل اعلام کرده که به دلیل شرایطی که در پی همه‌گیری ویروس کرونا بر جهان حاکم شده، تنها ۸۰۰ هزار دستگاه از پیکسل ۵ تولید خواهد شد. این شرکت اما در بازار رقبای زیادی را پیش روی خود می‌بینید که از جمله آن‌ها می‌توان به اپل و گوشی آیفون ۱۱ این شرکت اشاره کرد.

آیفون 11 نیز همانند پیکسل ۵ با قیمت ۶۹۹ دلار عرضه می‌شود. محصولی که به پردازنده قدرتمند و دوربین‌هایی قوی مجهز شده، اما از فناوری ۵G بی‌بهره است. در ادامه قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر بیندازیم به این دو اسمارت فون و بررسی تفاوت‌ها، شباهت‌ها، نقاط قوت و ضعف آن‌ها.

طراحی

زمانی که گوگل، طراحی پیکسل ۵ را آغاز کرد، تصمیم گرفت تا جایی که می‌شود، ظاهری طبیعی را برای این گوشی به ارمغان آورد. این گوشی از لبه‌هایی گرد، فریم و قاب آلومینیومی‌بهره می‌برد و به رنگ‌هایی خاص مجهز شده است. آیفون ۱۱ اما از بدنه‌ای شیشه‌ای بهره می‌برد و با رنگ‌هایی متنوع‌تر در بازار عرضه می‌شود.

در قسمت پشتی پیکسل ۵، حسگر اثر انگشت برای آنلاک کردن دستگاه و همچنین پرداخت‌های دیجیتالی تعبیه شده است. اما آیفون ۱۱ از سنسورهای تشخیص چهره بهره می‌برد که در قسمت جلویی دستگاه جای گرفته است.

پیکسل 5 در برابر آیفون 11؛ مقایسه دو گوشی 699 دلاری گوگل و اپل

هر دو گوشی از نمایشگر ۶ اینچی بهره می‌برند، البته اگر بخواهیم به طور دقیق عنوان کنیم، آیفون ۱۱ به نمایشگر ۶.۱ اینچی مجهز شده است. هیچ یک از دو دستگاه از ورودی هدفوت برخوردار نیستند اما از استاندارد ضدآب IP68 بهره می‌برند.

روی کاغذ نشان می‌دهد که نمایشگر پیکسل ۵، بهتر از نمایشگر آیفون ۱۱ عمل می‌کند چرا که از تراکم پیکسل و میزان رزولوشن بالاتری برخوردار است و تصاویر شارپ‌تر را ارائه خواهد داد. همچنین، پیکسل ۵ به پنل OLED مجهز شده و این در حالی است که در آیفون ۱۱ از پنل LCD استفاده شده است. در خصوص نرخ رفرش نیز باید گفت که این میزان در آیفون ۱۱ برابر با ۶۰ فریم بر ثانیه و در پیکسل ۵ برابر با ۹۰ هرتز است. بنابراین، اسکرول کردن صفحات وب و واکنش‌پذیری نمایشگر پیکسل ۵، بهتر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

دوربین

هر دو گوشی پیکسل ۵ و آیفون ۱۱ به دوربین‌های پشتی دوگانه با قابلیت لرزشگیر اپتیکال و حالت‌های ویژه برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور مجهز شده‌اند. پیکسل ۵ از سنسور استاندارد و یک سنسور واید بهره می‌برد و در آیفون ۱۱ نیز سنسورهای واید و اولتراواید به کار رفته است.

میدان دید سنسور اولتراواید آیفون ۱۱ برابر با ۱۲۰ درجه عنوان شده، این در حالی است که میدان دید سنسور تعبیه شده در پیکسل ۵، برابر با ۱۰۷ درجه است. گوگل در گوشی جدید خود دو ویژگی جدید را اضافه کرده که شامل امکان ثبت پرتره در حالت شب و تنظیم نور در عکس‌های پرتره می‌شود. البته این قابلیت در آیفون ۱۱ نیز وجود دارد.

پیکسل 5 در برابر آیفون 11؛ مقایسه دو گوشی 699 دلاری گوگل و اپل

در خصوص قابلیت‌های فیلمبرداری نیز باید گفت که هر دو گوشی از امکان ضبط ویدیوهای ۴K و ۱۰۸۰p با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه برخوردارند. اما دوربین جلویی آیفون ۱۱ از قابلیت‌های بیشتری بهره می‌برد. این دوربین می‌تواند ویدیوهای ۴K و همچنین اسلوموشن (با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه) را ثبت کند.

بیشترین میزان رزلووشن در دوربین جلویی گوشی پیکسل ۵ برابر با ۱۰۸۰p است و خبری هم از قابلیت ضبط ویدیوهای اسلوموشن نیست.

باتری، پردازنده، حافظه و 5G

پیکسل ۵ مجهز به قابلیت ۵G عرضه شده و می‌تواند امکان استفاده از نسل جدید فناوری‌های ارتباطی را برای کاربران فراهم کند. اما آیفون ۱۱ از این قابلیت بی‌بهره است و قرار است که در آیفون ۱۲ شاهد اضافه شدن این فناوری باشیم.

بار پردازشی پیکسل ۵ را چیپست اسنپدارگون ۷۶۵G به دوش می‌کشد و این وظیفه در آیفون ۱۱ بر عهده چیپست A۱۳ Bionic است. گوگل هدف از انتخاب این پردازنده را کاهش قیمت گوشی تمام‌شده گوشی عنوان کرده است. اگرچه عملکرد این چیپست، قابل قبول است اما قطعا در برابر A۱۳ Bionic اپل، چیزی برای گفتن ندارد.

در پیکسل ۵، حافظه ۱۲۸ گیگابایتی برای ذخیره اطلاعات گنجانده شده و یک رم ۸ گیگابایتی نیز مشاهده می‌شود. در آیفون ۱۱ اما اگر کاربر بخواهد از این میزان حافظه ذخیره‌سازی استفاده کند، می‌بایست هزینه بیشتری بپردازد. از طرفی دیگر، رم آیفون ۱۱ نیز برابر با ۴ گیگابایت است.

پیکسل 5 در برابر آیفون 11؛ مقایسه دو گوشی 699 دلاری گوگل و اپل

هیچ کدام از این دو گوشی از امکان درج کارت حافظه جانبی برخوردار نیستند. گوگل و اپل از کاربران خود می‌خواهند تا تصاویر و ویدیوهای خود را در سرویس‌های کلاد این دو شرکت ذخیره کنند. آیکلاد اپل، ۵ گیگابایت را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سرویس کلاد گوگل وان نیز ۱۵ گیگابایت فضا را به صورت رایگان ارائه می‌دهد. اپل و گوگل اعلام کردند کاربران در صورت تمای می‌توانند با پرداخت ۱۰ دلار در ماه، از فضای ۲ ترابایتی کلاد این دو شرکت استفاده کنند.

در رابطه با باتری نیز باید گفت که  در پیکسل ۵ از یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری استفاده شده است. اگرچه اپل، جزییات باتری آیفون ۱۱ را اعلام نکرده اما در کالبدشکافی‌های صورت گرفته روی این گوشی، مشخص شد که این گوشی از باتری ۳۱۱۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد.

نرم افزار

همانطور که می‌دانید پیکسل ۵ مجهز به جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید ۱۱ عرضه خواهد شد. پلتفرمی‌که به قابلیت‌های کاربردی همچون Quick Control، حباب‌های چت، اسکرین رکوردر بومی‌مجهز شده است.

آیفون ۱۱ نیز تحت پلتفرم آی او اس عرضه می‌شود که اکنون امکان بروزرسانی نسخه این سیستم عامل به آی او اس ۱۴ برای دارندگان این گوشی فراهم شده است. اپل در این نسخه، قابلیت‌های متنوعی را اضافه کرده که می‌تواند تجربه جدیدی از کار با گوشی‌های آیفون را برای کاربران رقم بزند.

پیکسل 5 در برابر آیفون 11؛ مقایسه دو گوشی 699 دلاری گوگل و اپل

سایر ویژگی‌ها

پشتیبانی از دو سیمکارت: علاوه نانو سیمکارت رایج، هر دوگوشی از فناوری e-SIM نیز بهره می‌برند که می‌توان برای استفاده از سیمکارت دوم از آن بهره برد.

پشتیبانی از وای فای ۶ در آیفون ۱۱: دستگاه‌های مجهز به وای فای ۶، از سرعت اتصال بالاتر و مصرف انرژی باتری بهینه‌تری برخوردارند.

مجهز بودن آیفون ۱۱ به تراشه U1: استفاده از تراشه‌ای جدید تحت عنوان U۱ به دارندگان گوشی‌های آیفون این امکان را می‌دهد تا زمانی که در نزدیکی هم هستند، یکدیگر راحت‌تر و دقیق‌تر پیدا کنند. اپل اعلام کرد که این ویژگی منجر به ارتقای قابلیت AirDrop خواهد شد.

منبع
CNET

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا