آمازون

تصمیمات جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان برچه اساسی گرفته می شود؟

جف بزوس، مدیرعامل آمازون اکنون با سرمایه‌ای بالغ بر 202 میلیارد دلار، رده نخست را در میان ثروتمندترین‌های جهان در اختیار دارد.

در واقع، او اولین شخصی است که سرمایه‌اش از مرز 200 میلیارد دلار عبور کرده و عنوان متمول‌ترین فرد کره زمین را نیز به خود اختصاص داده است. بزوس بخش زیادی از این موفقیت را مدیون عملکرد شرک خود یعنی آمازون است.

بدین معنی که او بیش از 57 میلیون سهم از آمازون را در اختیار دارد و با توجه به عملکرد موفق این شرکت در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، ارزش سهام آن رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه و به دنبال آن، سرمایه بزوس نیز از مرز 200 میلیارد دلار عبور کرد. در حال حاضر، ارزش آمازون در بازار به بیش از 1.7 تریلیون دلار می‌رسد.

اما وقتی به موفقیت‌های بزوس در آمازون نگاه می‌کنیم، به تصمیاتی می‌رسیم که به گفته وی، همگی در به یک شیوه اتخاذ شده‌اند. بزوس در این باره می‌گوید: من تمامی‌تصمیمات درست خود در کسب‌وکار و همچنین زندگی شخصی خود را با صمیم قلب، آگاهی و جسارت گرفته‌ام و نه با تجزیه و تحلیل.

البته این صحبت‌های بزوس چندان هم جدید نیست، او پیشتر در سال 2018 و در جمع باشگاه اقتصادی واشنگتن دی‌سی این صحبت‌ها را مطرح کرده بود. او در ادامه گفت: وقتی که شما تصمیمی‌را با فکر و تحلیل می‌گیرد، می‌بایست آن کار را انجام دهید. اما در زندگی، اغلب تصمیمات مهم شما همواره بر اساس غریزه، آگاهی، ذوق و قلبتان گرفته می‌شود. اگر غیر از این عمل می‌کردیم، آمازون هرگز نمی‌توانست به این موفقیت‌ها دست یابد.

برای مثال، تصمیم بزوس برای راه‌اندازی آمازون پرایم نیز دقیقا بر همین اساس و نه تجزیه و تحلیل اتخاذ شد. او می‌گوید: در زمان آغازبه کار آمازون پرایم، هیچ کسی از این طرح حمایت نمی‌کرد. همگی بر این عقیده بودند که پرایم به یک فاجعه تبدیل خواهد شد. و این تصمیمی‌بود که می‌بایست با جسارت و جرات گرفته می‌شد.

بزوس ادامه داد: تا جایی که من می‌دانم این قبیل تصمیمات را نمی‌توان با تحلیل و بررسی‌های دقیق اتخاذ کرد. باید در این موارد، جسارت به خرج داد.

اگرچه تصمیمات بزرگ بزرگ می‌بایست با شهامت و جسارت گرفته شوند، اما در کنار آن، می‌بایست مبتنی بر اصول و مبانی شرکت و کسب و کارتان باشند. برای نمونه، اصول آمازون بر این مبنا بود که در درجه اول، به مشریان توجه شود و طرح‌ها باید با تمرکز روی نیازهای مشتریان دنبال شوند.

بزوس معتقد است که شما باید در ابتدا، تا جایی که می‌توانید اطلاعات جمع‌آوری و خود را غرق این در این اطاعات کنید. سپس باید با قلب خود این تصمیم را اتخاذ کنید.

در حال حاضر، بالغ بر 150 میلیون کاربر جزو مشترکان پولی سرویس آمازون پرایم هستند. آمازون توانسته از طریق خرید اشتراک مشتریان از طریق دسترسی به موزیک نامحدود و کانال‌های پرایم ویدیو، درآمدی بالغ بر 5.24 میلیارد دلار را در سه ماهه پایانی سال 2019 به دست آورد.

منبع
CNBC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا