گوناگوننمایشگاه 2020 CESهوش مصنوعی

ورود تکنولوژی به دنیای مسواک‌ها

در نمایشگاه CES امسال که هفته گذشته در لاس وگاس برگزار شد، شرکت‌های مختلفی در حوزه تکنولوژی، محصولات خود را معرفی کردند. در قسمتی از نمایشگاه، محصولات نظافت شخصی نیز دیده می‌شد.

مثلا مسواکی که از فرکانس‌های رادیویی استفاده کرده و امواجی را ارسال می‌کند که مولکول‌های روی دندان را شارژ می‌کند! یا مسواک ضد پلاک دندانی که با استفاده از سنسور اپتیکال، میزان جرم روی دندان را اندازه می‌گیرد.

دستگاه دیگری نیز معرفی شد که با استفاده از هوش مصنوعی و اپلیکیشن همراهی که دارد، وضعیت سلامت دهان شما را بررسی کرده به شکل ایموجی به شما نشان می‌دهد. برنامه مخصوص این مسواک، هنگام مسواک زدن همراه شماست مثلا اگر حداقل دو دقیقه مسواک بزنید(زمان پیشنهاد شده برای مسواک زدن)، ایموجی لبخند برایتان ظاهر می‌شود.

تکنولوژی‌های مربوط به نظافت دهان و دندان، این روزها در بازارهای کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و اروپا، حسابی روی بورس هستند. مسواک‌های قدرتمند، تنها قسمت کوچکی از محصولات این بازار هستند. شرکت‌های فعال در حوزه سلامت، محصولات متنوعی در این زمینه طراحی می‌کنند مانند دستگاه‌های خلال دندان با آب، کیت‌های روشن کننده دندان با LED در خانه یا محصولات خانگی مرتبط با ترمیم لبخند. بر اساس گزارشی از Grand View Research، پیش بینی شده که ارزش بازار محصولات بهداشت دهانی، تا سال 2025 به 41 میلیارد دلار برسد. این رقم در سال 2017، 28 میلیارد دلار بوده است.

از دیدگاه تخصصی، طی سال‌های اخیر و با افزایش دیده شدن بیشتر مردم در دنیای مجازی، توجه به بهداشت دهان و دندان نیز افزایش پیدا کرده است و به الطبع، صنعت تکنولوژی نیز در این حوزه وارد خواهد شد.

شارلوت مارکی، پرفسور بخش روانپزشکی دانشگاه روتگارتز است. وی معتقد است که شبکه‌های مجازی باعث شده تا  وضعیت ظاهری افراد، بیشتر در مرکز توجه قرار بگیرد. همین حالا، جستجوی هشتگ #teethwhitening(سفید کردن دندان) بیش از 1.7 میلیون نتیجه در اینستاگرام دارد. در موتور جستجوی گوگل نیز عبارت « چگونه دندان خود را مسواک بزنیم»، صدها هزار آیتم از ویدیو و عکس و مقاله ارائه می‌دهد.

خانم مارکی می‌گوید که در نسل گذشته، تا به این اندازه محصولات مختلف در این زمینه وجود نداشت یا دسترسی به آنها به این سادگی نبود. در گذشته، خلال دندان یا نخ دندان صرفا یک محصول ثابت بود و گزینه‌های زیادی در این زمینه وجود نداشت. اما حالا مردم می‌توانند ساعت‌ها وقت صرف کنند و صدها هزار نظر مختلف را درباره طیف وسیع محصولات این حوزه مطالعه کنند تا بهترین  و کاربردی ترین محصول را خریداری کنند. علاوه بر این، می‌توان سفارش محصولات این چنینی را به گونه‌ای تنظیم کرد تا هر سه ماه یک بار، به درب خانه ارسال شود و دیگر نگرانی بابت فراموش کردن خرید آنها وجود ندارد.

تراشه‌های بدون سیم، سنسورهای فشار و حرکت، تکنولوژی صفحات نمایش، شارژ القایی و اپلیکیشن‌های یادگیری ماشینی در حوزه محصولات سلامت وارد شده‌اند و طیف محصولات این حوزه را تنوع بیشتری می‌دهند.

علاوه بر موارد فوق، دلیل و بهانه‌های زیاد دیگری برای رعایت و حفظ بیشتر بهداشت دهان و دندان برای مردم نسل جدید وجود دارد. مشکلات و بیماری‌های مربوط به دهان و دندان، بیش از نیمی از مردم جهان را درگیر خود کرده است. در آمریکا، میلیون‌های نفر دچار پوسیدگی و کرم خوردگی دندان هستند. بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، بیش از 80 درصد مردم در آمریکا، تا سن 34 سالگی حداقل 1 کرم خوردگی دندان داشته‌اند و طی پنج سال گذشته، بیش از 40 درصد افراد بزرگسال عنوان کرده‌اند که از نوعی درد دهانی رنج می‌برند.

با افزایش درخواست مردم، تکنولوژی نیز جای مانور زیادی خواهد داشت.

مثل یک چوب جادو

مسواک iO ، به سنسورهایی مجهز است و می تواند اطلاعاتی از عادت های مسواک زدن فرد ارائه کند. این مسواک از مرداد ماه سال آینده عرضه می شود.

طی نمایشگاه CES، مسواک جدیدی از سوی شرکت اورال-بی معرفی شد که هنوز به بازار وارد نشده و iO نام دارد. این مسواک که از نسل مسواک‌های سری GeniusX  است، نشان می‌دهد که ظاهرا روند نامگذاری مسواک‌ها نیز مشابه دیگر حوزه‌های تکنولوژی شده است.

مسواک iO ( نسخه ارتقا یافته از سری GeniusX ) تحت عنوان « مسواک‌های مجهز هوش مصنوعی» معرفی شده است. به عبارت دیگر، برخی از قابلیت‌های این مسواک را به تکنولوژی یادگیری نسبت داده‌اند. قیمت مسواک‌های سری GeniusX  از 180 تا 250 دلار متغیر است. مسواک iO نیز قرار است بعد از مرداد ماه سال آینده عرضه شود و فعلا قیمتی برای آن عنوان نشده است. اما بر اساس گفته‌های غیر رسمی از شرکت کنندگان نمایشگاه، این مسواک زیر 200 دلار قیمت ندارد. این مسواک همراه با اپلیکیشن مخصوصی عرضه شده و می‌تواند تمام جزئیات مربوط به مسواک زدن شما و میزان تمیزی و پاکی دندان بعد از مسواک زدن را نشان دهد.

منبع: وایرد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا