تکنولوژی

رونمایی از سه پردازنده جدید شرکت کوالکام برای گوشی‌های 4G

بی‌تردید سال 2020 میلادی، سال ظهور دستگاه‌ها و گوشی‌های مجهز به فناوری 5G است. اما این بدین معنی نیست که گوشی‌های 4G LTE به فراموش سپرده خواهند شد؛ چرا که سالهاست کاربران با گوشی‌های مجهز به این فناوری کار می‌کنند و با توجه به عدم ارائه پوشش کامل 5G در همه نقاط جهان، بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها شاهد کنار رفتن مدل‌های 4G باشیم.

بدین روی، شرکت کوالکام که از بزرگان تولید چیپست در جهان به شمار می‌رود از سه مدل پردازنده با تمرکز روی قابلیت ارتباطی 4G رونمایی کرد. این سه مدل شامل اسنپدراگون 720G، اسنپدراگون 662 و اسنپدراگون 460 می‌شوند که در جریان مراسمی‌در شهر دهلی نو برای علاقمندان معرفی شدند.

هر سه مدل از چیپست‌های جدید کوالکام از وای‌فای 6 و سیستم موقعیت‌یابی ماهواره‌ای NavIC پشتیبانی می‌کنند و قرار است در بزودی در اختیار تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان قرار گیرند. و اما در خصوص مشخصات این محصولات باید گفت که اسنپدراگون 720G از هشت هسته پردازشی بهره می‌برد و ویژه استفاده در گوشی‌های بالارده (به استثنای مدل‌های پرچمدار) طراحی شده است.

حرف G در این پردازنده نشان‌دهنده قدرت بالای آن در پردازش اطلاعات و اجرای بازی‌ها و برگرفته از حرف اول کلمه Gaming است. این تراشه از قابلیت اچ‌دی‌آر 10 بیتی و قابلیت Anti-cheating پشتیبانی می‌کند که پیشتر در مدل اسنپدراگون 855 نیز بکار رفته است.

در این چیپست از Hexagon 692 DSP برای فرآیندهای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده شده و قابلیت ضبط ویدیوهای 4K و اجرای نمایشگرهایی با رزولوشن 2520 در 1080 نیز به آن اضافه شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اسنپدراگون 720G، مجهز بودن آن به مودم X15 LTE است که می‌تواند سرعت دانلودی تا 800 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند. این یعنی بالاتر از سرعت دانلود در بسیاری از گوشی‌هایی که هم‌اکنون از فناوری 5G بهره می‌برند.

اسنپدراگون 662 نیز به هشت هسته با سرعت کلاک 2 گیگاهرتزی مجهز است و به لطف مودم X11، می‌تواند تا سرعت دانلود 390 مگابیت بر ثانیه‌ای را پشتیبانی کند. به گفته کوالکام، این پردازنده به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان از آن در گوشی‌هایی مجهز به سیستم دوربین سه‌گانه استفاده کرد و فرایند جابجایی میان دوربین‌ها را نیز بدون دردسر انجام داد. همچنین، این تراشه امکان ذخیره فایل با فرمت HEIF را نیز برای کاربران فراهم می‌کند.

در مدل اسنپدراگون 460 نیز از مودم X11 استفاده شده و از موتور ضعیف‌تری با قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره می‌برد. در ساخت این تراشه از معماری جدید و بروزی استفاده شده که می‌تواند تا 50 درصد ارتقای عملکرد چیپست را به نسبت مدل قبلی یعنی اسنپدراگون 450 به دنبال داشته باشد.

شرکت کوالکام که در زمینه تولید چیپست‌های مجهز به فناوری 5G از پیشگامان محسوب می‌شود، سعی دارد تا زمانی که این فناوری به طور کامل آماده عرضه و ارائه خدمات شود، بازار چیپست‌های 4G را نیز قبضه کند.

 

 

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا