علمی

تولید اکسیژن از خاک ماه توسط دانشمندان اروپایی

ایده‌ای که دست کمی از کیمیاگری ندارد

سطح کره ماه تماما پوشیده از «رگولیت» است که با عنوان خاک ماه هم شناخته می‌شود. یکی از مشخصه‌های رگولیت، چسبیدن به سطح هر چیزی است که گاهی اوقات همین چسبندگی باعث بروز مشکلات فنی برای فضانوردان نیز می‌شود. اما خاک ماه یک منبع وسیع و غنی برای استفاده در مصارف مختلف است؛ از ذوب آن توسط لیزر برای پرینت سه‌بعدی گرفته تا ساخت آجر برای ایجاد پناهگاه در سطح ماه. حال آژانس فضایی اروپا (ESA) یک ایده جدید را برای این ذرات چسبنده ارائه کرده است: تبدیل رگولیت به اکسیژن برای استفاده توسط فضانوردان و کاوشگران سطح ماه و همچنین تولید سوخت.

بین 40 تا 50 درصد از جرم رگولیت را اکسیژن تشکیل می‌دهد اما به دلیل اکسید شدن، استفاده مستقیم از اکسیژن این ذرات امکان‌پذیر نیست. محققین مرکز تحقیقات و فناوری فضایی اروپا (ESTEC) به دنبال راهی برای استخراج اکسیژن با استفاده از تکنیکی با عنوان «الکترولیز نمک مذاب» هستند. در این روش رگولیت درون یک سبد فلزی به همراه کلسیم کلراید مذاب قرار گرفته و حرارت می‌گیرد. سپس با عبور دادن یک جریان الکتریکی از درون آن، اکسیژن استخراج می‌شود. یکی دیگر از دستاوردهای این تکنیک هم تولید آلیاژ آهن به عنوان محصول جانبی این فرآیند است.

این تکنیک ابتدا توسط شرکتی با نام «متالیسیس» (Metalysis) استفاده شده. این شرکت قصد داشت با این روش آلیاژهای فلز را استخراج کرده و از اکسیژن به عنوان محصول جانبی استفاده کند. اما محققین به این نتیجه رسیدند که می‌توانند از این روش برای اکتشافات قمری استفاده کنند. در مدل شرکت متالیسیس، اکسیژن تولید شده یک محصول ناخواسته بود و در جریان مراحل این اکسیژن به شکل کربن دی‌اکسید یا کربن مونواکسید آزاد می‌شد و این یعنی راکتورها به‌منظور حفظ گاز اکسیژن طراحی نشده بودند. از این رو مرکز پژوهش‌های فضایی اروپا تصمیم گرفت این تکنیک را تغییر دهد تا بتواند اکسیژن را به مقدار قابل توجهی استخراج و ذخیره کند.

حال دانشمندان به دنبال راهی برای به‌کارگیری این آلیاژها برای سفرهای اکتشافی به کره ماه هستند. الکساندر موریس یکی از محققین حاضر در آزمایشات این مرکز می‌گوید: «پروسه استخراج اکسیژن حجم زیادی از آلیاژ آهن را به جای می‌گذارد و این می‌تواند موضوع تحقیق جداگانه‌ای برای ما باشد. باید دید کاربردی‌ترین آلیاژهایی که در این پروسه می‌توان به دست آورد چه هستند و اینکه چه کاربردی می‌توان برای انها در نظر گرفت. برای مثال آیا می‌توان آنها را مستقیما برای پرینت سه‌بعدی استفاده کرد یا اینکه به پالایش نیاز دارند؟ البته ترکیب دقیق این فلزات بستگی به نقاطی دارد که رگولیت از آنجا برداشته شده و هر نقطه از ماه ترکیبات خاصی از روگلیت را دارد.

منبع
Engadget

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا