تکنولوژیگوناگون

باتری‌های لیتیوم-سولفوری دنیا را متحول می‌کنند؟

باتری های لیتیوم-سولفوری چند سالی است که در مورد آناه صحبت میشود اما طراحی جدید این نوع باتری‌ها می‌تواند برای شما هم جذاب باشد. محققین دانشگاه «موناش» استرالیا موفق به ساخت نوعی باتری شده‌اند که به ادعای آنها بهینه‌ترین مصرف ممکن را ارائه می‌دهد. یک قطعه نسبتا کوچک از این باتری قادر است اسمارت‌فون شما را تا 5 روز از شارژر بی‌‌نیاز کند. استفاده از یان باریت رد سایزی که در خوردوهای الکتریکی به‌کارگرفته می شود نیز می‌تواند با هر مرتبه شارژ مسافتی برابر با حدود 1000 کیلومتر را طی کند. این باتری همچنین برای محیط زیست بسیار کم ضرر بوده و تولید انبوه آن هم از هزینه بسیار کمی برخوردار است.

روش رسیدن به این فرمول هم در ایجاد تغییراتی در کاتدهای سولفور بوده تا از این طریق ذرات بتوانند با همان حجم قبلی، بار بیشتری را تحمل کنند. این تکنیک از معماری به کاررفته در پردازش ذرات پودرهای شستشو برگرفته شده است.

حال چالش اصلی پیش رو، تولید عمده این باتری است. در گذشته بارها دیدیم که محققان انواع مختلفی از باتری‌ها را طراحی کرده‌اند اما به مرحله تولید انبوه نرسیدند.  بسیاری از آنها هیچگاه از آزمایشگاه‌ها خارج نشده‌اند چراکه تولیدشان عموما مقرون به صرفه نیست.

اما باتری محققان دانشگاه موناش بیشتر از تمامی نمونه‌های قبلی به تولید انبوه نزدیک است. موسسه «فرانهوفر» آلمان نسخه‌هایی آزمایشی از این باتری را تولید کرده و قصد دارد در سال جاری آنها را در خودروهای الکتریکی و شبکه برق استرالیا آزمایش کند. این محققین حتی پتنت این نوآوری را نیز به ثبت رسانده‌اند. البته فعلا راه درازی برای رسیدن باتری لیتیوم-سولفوری به مرحله عرضه جهانی وجود دارد اما در صورتی که این اتفاق رخ دهد، نه تنها دغدغه‌های کاربران برای شارژ روزانه اسمارت‌فون‌ها از بین می‌رود، بلکه توجیح مزایای خودروهای الکتریکی برای محیط زیست نیز بیش از هز زمانی امکان‌پذیرتر خواهد شد.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا