تکنولوژیموبایل

شارژ پر سرعت باتری گوشی ؛ خوب است یا بد؟

پاسخ متخصصان به پدیده شارژ پر سرعت و تاثیرات آن روی باتری گوشی

شارژ پر سرعت باتری گوشی خوب یا بد است؟ شارژ پرسرعت باتری گوشی کاربر را راحت می‌کند اما نتیجه آن روی عمر باتری چگونه است؟ میزان نگهداری شارژ باتری‌های موبایل، این روزها  دغدغه‌ بسیاری از کاربران است.

عمر باتری‌‌ها با گذشت عمر گوشی‌های موبایل کاهش می‌یابد و برای کاربران دنیایی که بیشتر امور روزمره از طریق گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود، این مسئله می‌تواند موجب نگرانی و دردسر شود. میزان طول عمر باتری، دومین قابلیتی است که بعد از اندازه صفحه نمایش، برای خریداران گوشی‌های هوشمند امروزی مهم است. به همین منظور بسیاری از شرکت‌ها اقدام به عرضه دستگاه‌های شارژ پر سرعت کرده‌اند که تا دغدغه شارژ دستگاه‌های موبایل را تا حدی برای کاربر کمتر کنند. 5 شرکت بزرگ این حوزه از جمله سامسونگ، هواوی، گوگل، وان پلاس و اپل، از دسته شرکت‌هایی هستند که دستگاه‌های شارژر پر سرعت برای دستگاه‌های خود عرضه کرده‌اند.

در دنیای امروزی، عمر باتری‌های دستگاه یکی از اصلی ترین دغدغه‌های کاربران محسوب می‌شود و به همین دلیل دستگاه‌های شارژر پر سرعت می‌تواند به کار بسیاری از کاربران بیاید و به همین دلیل، در بازار به وفور نمونه‌های این شارژرها پیدا می‌شود. باتری گوشی‌ها با کمک دستگاه‌های شارژ پر سرعت می‌تواند با سرعت 10 دقیقه‌ای شارژ شود و برای کاربری که به دلیل کمبود شارژ گوشی خود کلافه شده‌اند، این اتفاق می‌تواند بسیار دلپذیر باشد.

اما با وجود اینکه دستگاه‌های شارژر پر سرعت این روزها در بازار به وفور یافت می‌شود، این دستگاه‌ها واقعا چه بلایی سر باتری گوشی می‌آورند؟ آیا شارژ پر سرعت،  قابلیت ذخیره سازی باتری شارژ گوشی‌ها را در طول زمان کاهش می‌دهد؟

برای دریافت بهترین جواب، وبسایت سی نت چندین مصاحبه با محققان و مهندسان این حوزه درمورد پدیده شارژ پر سرعت گوشی انجام داده که در ادامه نتیجه این تحقیق را می‌خوانید.

فعلا منتظر نسل بعدی باتری‌ها نباشید

تمام گوشی‌های موبایل-و بیشتر دستگاه‌های الکترونیک شخصی و حتی خودروهای الکتریکی- به باتری‌های قابل شارژ لیتیوم-یونی مجهز هستند. ساخت نسل جدیدی از باتری‌های قابل شارژ که بتواند مدت زمان بیشتری شارژ در خود نگه دارد، فعلا مقدور نیست زیرا تکنولوژی باتری‌ها دهه‌هاست که تغییری نکرده است. اما قابلیتی که به باتری‌های کنونی اضافه شده، قابلیت‌های مربوط به ذخیره انرژی است و همینطور نرم افزارهای جدیدی توسعه یافته که میزان مصرف شارژ و عملیات شارژ شدن را بهتر مدیریت می‌کند.

از طرف دیگر، بیشتر توسعه‌هایی که در زمینه باتری‌ها انجام شده، مربوط به حوزه باتری‌های صنعتی است-مانند باتری خودروها، ماهواره‌ها و سیستم‌های تامین برق خانگی. به همین دلیل از باتری گوشی‌های هوشمند، بیشتر از 3 یا 4 سال، نمی‌توان انتظار عملکرد خوب داشت.

نکته دیگری که به ضرر باتری گوشی‌های هوشمند عمل می‌کند، اندازه باتریهاست. به عنوان مثال، باتری قابل شارژ یک خودروی الکتریکی تسلا 3، ظرفیتی بیشتر از 4 هزار بار بزرگ‌تر از یک گوشی iPhone 11 Pro Max دارد.

ظرفیت باتری یک خودرو مدل 3 تسلا، بیش از 4 هزار برابر یک آیفون 22 پرو مکس است.
ظرفیت باتری یک خودرو مدل 3 تسلا، بیش از 4 هزار برابر یک آیفون 11 پرو مکس است.

 

باتری یک گوشی، در ساعت می‌تواند تنها چند میلی آمپر انرژی ذخیره کند و این در حالی است که باتری یک خودروی الکتریکی در در ساعت، چندین وات انرژی ذخیره می‌کند.

دلیل این تفاوت نیز اندازه باتری‌هاست. در باتری‌های بزرگ تر، شرکت سازنده می‌تواند قابلیت‌های مختلفی برای ذخیره انرژی اضافه کند. مثلا هنگام شارژ باتری، میزان ولتاژ افزایش می‌یابد و باتری، تحت استرس قرار می‌گیرد به خصوص در 20 درصد آخر شارژ. برای جلوگیری از این استرس، سازنده‌های خودروهای الکتریکی، قابلیتی به باتری خودروها اضافه کرده‌اند که تنها شارژ تا میزان 80 درصد را امکان پذیر می‌کند. به دلیل اینکه ظرفیت باتری خودروهای الکتریکی بالاست، این خودروها با 80 درصد شارژ نیز می‌توانند مسافت قابل توجهی بپیمایند و به این شیوه، از بروز صدمه به باتری خودرو نیز جلوگیری می‌شود.

گوشی‌های هوشمندی که باتری بزرگ تر دارند، می‌توانند یک روز کامل بی نیاز از شارژ فعالیت کنند. اما صرفا اگر به میزان 100 درصد رسیده باشند. به همین دلیل، در دراز مدت طول عمر باتری کاهش می‌یابد.

در گوشی‌های هوشمند جدید، بیشتر توسعه‌هایی که صورت گرفته صرفا به کم مصرف سازی دستگاه‌ها و ارتقا دستگاه برای استفاده بهینه تر از انرژی محدود می‌شود و باتری گوشی‌ها توسعه زیادی پیدا نکرده است.

شارژ پر سرعت گوشی، به باتری دستگاه آسیب نمی‌زند

خروجی یک شارژ معمولی، بین 5 تا 10 وات است و شارژر پر سرعت تر می تواند این میزان را حداکثر 8 برابر کند. مثلا،  آیفون 11 پرو مکس و پرو، با یک شارژر پر سرعت 18 واتی عرضه می‌شوند. گوشی‌های گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس نیز شارژرهای پر سرعت 25 واتی در جعبه خود دارند. سامسونگ نیز، شارژر های پر سرعت 45 واتی را نیز به قیمت 50 دلار به صورت جداگانه می‌فروشد.

استفاده از دستگاه شارژر پر سرعت عموما مشکلی برای گوشی در دراز مدت ایجاد نمی‌کند مگر اینکه مشکل و نقصی در باتری گوشی وجود داشته باشد.

شارژ پر سرعت در 2 مرحله انجام می‌شود. اولین فاز، انفجار ولتاژ به داخل یک باتری خالی یا تقریبا خالی است. این فاز می‌تواند شارژ باتری را در 10، 15 یا 30 دقیقه، به میزان 50 تا 70 درصد افزایش دهد. در فاز اول شارژ، باتری می‌تواند بدون هیچ عارضه منفی در طولانی مدت، انرژی را با سرعت بالا جذب کند.

به عنوان مثال، سامسونگ ادعا دارد که شارژر 45 واتی این شرکت می‌تواند میزان شارژ 0 تا 70 درصد را در نیم ساعت انجام دهد. اپل نیز مدعیست که شارژر پر سرعت که با آیفون 11 پرو عرضه شده، در نیم ساعت شارژ را به 50 درصد می‌رساند.

سامسونگ، همراه با گوشی نوت 10 پلاس خود یک شارژر پر سرعت 45 واتی عرضه کرده که تنها در نیم ساعت، شارژ گوشی را به 70 درصد می رساند.

مرحله یا فازآخر، قسمتی است که سرعت شارژ پایین می‌آید تا باتری دستگاه آسیبی نبیند.

باتری گوشی شما، بیش از حد شارژ نخواهد شد

بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند در هنگام شارژ پرسرعت گوشی نگران این هستند که باتری گوشی‌هایشان بیش از حد شارژ شود. همین باعث شده که برخی از کاربران تصور کنند اتصال دائمی گوشی به شارژ می‌تواند به باتری دستگاه آسیب بزند، انرژی بیش از حد وارد آن کند و یا باعث بروز آتش سوزی شود.

براساس گفته متخصصین، سیستم مدیریت شارژ گوشی‌های جدید  به گونه‌ای طراحی شده که بعد از رسیدن شارژ باتری به 100 درصد، اتصال با برق قطع می‌شود و پدیده‌ای به نام شارژ بیش از حد باتری روی نمی‌دهد.

اپل قابلیت کاربردی جدیدی در نسخه آی او اس 13 خود معرفی کرده که در آن شارژ 100 درصدی دستگاه بدون هیچ گونه عارض هدر دراز مدت، انجام می‌شود. اگر کاربری هستید که مدام گوشی شما در شارژ است و یا هنگامی که خواب هستید گوشی خود را در شارژ نگه می‌دارید، می‌توانید قابلیت Optimized Battery Charging ( این ویژگی را می‌توانید از بخش باتری  تنظیمات – ستینگ – گوشی پیدا کنید )  را فعال کنید تا برنامه شارژ گوشی شما تحت کنترل قرار گرفته و باتری گوشی وارد فاز استرس نشود.

قابلیت Optimized Battery Charging در نسخه سیستم عامل iOS 13، مدییت بهتری برای شارژ دستگاه ارائه می دهد.

نباید اجازه دهید شارژ گوشی شما به صفر برسد

در مورد گوشی‌های قدیمی قبلا توصیه می‌کردند که اجازه دهیم شارژ آنها به کل خالی شود و بعد آنها را به برق متصل کنیم. اما در مورد گوشی‌های جدید اوضاع فرق می‌کند. خالی شدن کامل باتری گوشی‌های جدید از انرژی، می‌تواند باعث بروز واکنش‌های شیمیایی شود که در دراز به مدت به طول عمر باتری صدمه می‌زند. برای اینکه اجازه ندهید شارژ دستگاه به صفر برسد، قابلیت‌هایی به گوشی‌های هوشمند جدیدی اضافه شده مانند حالت فعالیت با وضعیت کم انرژی- low Battery Mode.

اگر می‌خواهید برای حفظ سلامت باتری گوشی خود قدم بزرگی بردارید، هنگام رسیدن شارژ دستگاه به 30 درصد، آن را به شارژ متصل کنید.

دمای بالا به باتری صدمه می‌زند

حرارت یا دمای بالا یکی از بزرگ ترین دشمنان باتری گوشی شماست و می ‌واند باعث کم شدن عمر باتری شود.

به همین دلیل سعی کنید از قرار دادن گوشی در زیر نور شدید آفتاب، پنجره‌های نور گیر یا داشبورد خودروها خودداری کنید تا پدیده Overheating  یا گرمای بیش از حد باتری روی ندهد.

دمای بیشتر از 30 درجه سانتی گراد می‌تواند به روی عملکرد باتری تاثیر بگذارد پس اگر قرار است مدت طولانی زیر آفتاب قرار بگیرید، گوشی خود را داخل مکانی خنک‌تر، مثلا داخل کیف خود نگه دارید و یک بطری آب نیز کنار آن قرار دهید.

شارژرها و کابل‌های ساخت شرکت‌های متفرقه به باتری آسیب نمی‌زند

استفاده از کابل یا شارژری غیر از محصول اوریجینال شرکت سازنده گوشی، عموما آسیبی به باتری دستگاه نمی‌زند مگر اینکه ناقص یا مشکل دار باشد. به علاوه، استفاده از محصولات غیر اوریجینال ممکن است سرعت شارژ دستگاه را آهسته کند.

اگر گوشی‌های سامسونگ یا اپل دارید بهتر است از شارژرهای اوریجینال شرکت سازنده دستگاه استفاده کنید تا از حداکثر سرعت شارژ بهره ببرید.

چگونه می‌توانم انرژی گوشی خود را بیشتر از قبل ذخیره کنم

برای اینکه عمر باتری دستگاه شما در شارژ پرسرعت باتری گوشی  بالاتر رود، می‌توانید از راه کارهای ذخیره سازی انرژی دستگاه خود استفاده کنید تا انرژی بیشتری داخل باتری ذخیره شده و نیاز به شارژ کمتر شود. مانند کم کردن نور صفحه-Dispale Dimming، خاموش کردن بلوتوث یا وای فای زمان عدم استفاده، محدودسازی استفاده از داده‌های پشت زمینه – background data usage  و نظارت به روی برنامه‌هایی که مدام تقاضای اتصال به جی پی اس را دارند.

اما در کل، فرقی ندارد که چقدر محتاط هستید و مراعات گوشی خود را می‌کنید، باتری گوشی شما عمر مشخصی دارد و راهکارها صرفا می‌تواند چند ماهی به عمر آن اضافه کند.

منبع: سی نت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا