تکنولوژی

چین، آماده راه‌اندازی رقیب «جی‌پی‌اس»

رقیب چینی «جی‌پی‌اس» بالاخره به مراحل نهایی خود رسید. این پروژه که توسط چین در حال انجام است، اوایل دسامبر امسال به مراحل نهایی خود نزدیک شد و «رن چنگی»، مدیر این پروژه اعلام کرده «سیستم مرکزی ماهواره موقعیت‌یابی بایدو» تا قبل از سال 2020 دو ماهواره را به فضا ارسال می‌کند. این مرحله در اصل سومین فاز از سیستم موقیعت‌یابی «بایدو» خواهد بود که از سال 2000 پروژه آن کلید خورده است. مدیر این پروژه گفته که شکل فعلی این سیستم تا سال 2035 بدون تغییر باقی خواهد ماند.

اکثر کاربران چینی برای استفاده از این سیستم موقعیت یابی نیازی به انجام کار خاصی ندارند چراکه حدود 70 درصد از اسمارت‌فون‌های چینی از بایدو پشتیبانی میکنند. گفته می‌شود در حال حاضر 120 شرکت مختلف آماده به‌کارگیری بایدو به عنوان سیستم موقعیت‌یابی در سرویس‌ها و محصولاتشان هستند.

همانند سیستم موقعیت یابی GLONASS روسیه، تلاش چین برای عرضه سیستم موقعیت‌یابی بومی نیز تماما به داشتن یک سیستم مستقل و داخلی برمی‌گردد. ایالات متحده سیستم جی‌پی‌اس را عرضه می‌کند و در برخی موارد با اهداف سیاسی و نظامی ارائه این سرویس به برخی کشورها را محدود می‌کند. از این رو چین به دنبال ارائه سرویسی است که بدون دخالت کشورهای بیگانه عمل کند و این کشور را به جایگاهی برساند که با تکنولوژی‌های نوظهور مثل 5G و خوردوهای الکتریکی خودروان هم‌مسیر باشد.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا