اپلتکنولوژی

پروژه جدید اپل کلید خورد؛ ارسال دیتا از ماهواره به دستگاه‌های این شرکت

شرکت اپل، تیمی‌ را به منظور کار روی فناوری ماهواره‌ای تشکیل داده تا بتوانند امکان ارسال مستقیم خدمات اینترنتی را به گوشی‌های آیفون و یا دیگر دستگاه‌های متعلق به این شرکت فراهم کنند.

نشریه بلومبرگ به نقل از افراد نزدیک به شرکت اپل مدعی شد که 12 نفر از مهندسان از صنایع هوافضا، ماهواره و طراحی آنتن در حال کار روی پروژه‌ای هستند که قرار است در طی پنج سال آینده به ثمر بنشیند. البته این پروژه اخیرا آغاز شده و در مراحل آغازین خود به سر می‌برد و حتی این امکان نیز وجود دارد که به سرانجام نرسد. با این حال، تیم کوک مدیرعامل اپل پیشتر از علاقه و تمایل این شرکت برای ورود به فناوری‌ها و پروژه‌هایی این‌چنینی خبر داده بود و آن را جزو اولویت‌های خود برشمرد.

پروژه راه‌اندازی ماهواره‌های ارتباطی و استفاده از نسل جدید فناوری‌های وایرلس با هدف ارسال اطلاعات به طور مستقیم به دستگاه‌های کاربران و همچنین کاهش وابستگی به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات وایرلس دنبال می‌شود.

همچنین، این احتمال نیز وجود دارد که اپل بخواهد از این ماهواره‌ها برای ردیابی دقیق‌تر موقعیت مکانی افراد بهره بگیرد و از این اطلاعات برای ارتقای قابلیت‌های مورد استفاده در نقشه اختصاصی خود و همچنین ارائه ویژگی‌های جدید بهره بگیرد.

هنوز مشخص نیست که آیا اپل قصد ارسال ماهواره‌ها به فضا را دارد یا اینکه تجهیزاتی را در سطح زمین نصب و از ماهواره‌های موجود در فضا برای این منظور استفاده خواهد کرد. در حال حاضر، شرکت‌های Northrop Grumman، لاکهید مارتین و بوئینگ جزو شرکت‌های بزرگ تولیدکننده ماهواره در جهان به شمار می‌روند.

در این میان، شرکت آمازون نیز قصد دارد تا در آینده نزدیک، بیش از 3 هزار ماهواره را به فضا پرتاب کند. البته باید شرکت‌های فیسبوک و اسپیس‌ایکس را نیز در کنار آمازون جای داد. اگرچه این شرکت‌ها، قدم‌هایی را در این زمینه برداشته‌اند اما هنوز راه زیادی تا درآمدزایی و ارائه خدمات فاصله دارند. از طرفی دیگر، اپل نیز شرکتی نیست که بخواهد بی‌گدار به آب بزند و قبل ورود به حوزه‌ای خاص، تمامی‌شرایط و مهیا بودن آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تیم فارار، از تحلیلگران صنعت ماهواره در این رابطه عنوان کرد: شکست‌هایی که توسط Iridim، Globalstar و Teledesic در طی سال‌های اخیر مشاهده و تجربه شده، نشان می‌دهد که دستیابی به یک برنامه دقیق و بی‌عیب برای اجرای پروژه‌های ارتباط‌های ماهواره‌ای، کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است.

با این حال، اپل در طی چند ماه اخیر، مهندسان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی را به استخدام خود درآورده و به دنبال بکارگیری مهندسانی باتجربه در زمینه طراحی قطعات تجهیزات ارتباطی است. اینن شرکت همچنین، مدیرانی را از شرکت‌های فعال در حوزه هوافضا و همچنین ارائه‌دهنده خدمات وایرلس استخدام کرده است.

پروژه جدید اپل کلید خورد؛ ارسال دیتا از ماهواره به دستگاه‌های این شرکت

تیم 12 نفره اپل توسط مایکل ترلا و جان فنویک، از مهندسان صنعت هوافضا که با شرکت SkyBox همکاری داشتند، مدیریت می‌کنند. گوگل در سال 2014 این شرکت را خریداری کرد و این دو نیز تا سال 2017 با گوگل همکاری و مدیریت پروژه‌های ماهواره‌ای را بر عهده داشتند.

در تیم اپل، چهره‌های دیگری همچون مت اتوس نیز حضور دارند. وی یکی از مهندسان صنعت ارتباطات وایرلس به حساب می‌آید و شرکت Ettus Research را نیز که در زمینه فروش تجهیزات فناوری وایرلس فعالیت داد، راه‌اندازی کرده است. اسلی مور ولییامز و دنیل الیس نیز از دیگر چهره های سرشناسی هستند که اخیرا همکاری خود را با اپل اغاز کرده‌اند. این دو پیش از این در زمینه ارتباطات ماهواره‌ای و تولید محتوا فعالیت داشتند.

تکنولوژی ماهواره، یکی از چندین پروژه خاص اپل محسوب می‌شود که توسط مدیران و همچنین مهندسان این شرکت به پیش می‌رود. از زمانی که تیم کوک، هدایت اپل را برعهده گرفته، بودجه بخش توسعه و تحقیقات این شرکت به طور محسوسی افزایش یافته به طوری که در سال 2019، شاهد اختصاص بودجه 16 میلیارد دلاری در این حوزه بودیم؛ این یعنی، افزایشی 14 درصدی نسبت به سال کذشته.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا