تکنولوژی

پرتاب ماهواره با هواپیمای جنگنده

جای گذاری یک ماهواره در مدار، کار کم هزینه‌ای نیست و معمولا میلیون‌ها دلار خرج دارد. علاوه بر هزینه خود ماهواره، هزینه انجام عملیات پرتاب و سیستم کنترل قطعات ماهواره از روی ایستگاه زمینی نیز بسیار بالاست. اگر ماهواره کوچک باشد( کمتر از 12 پوند) که تحت عنوان CubeSat شناخته می‌شود، تنظیم و اجرای عملیات پرتاب سخت‌تر خواهد شد زیرا ابزارهای پرتاب کمی با سایز کوچک وجود دارد. در حال حاضر راحت‌ترین راه برای پرتاب یک ماهواره کوچک این است که منتظر بمانیم تا یک ماهواره بزرگ‌تر برای پرتاب آماده شود و جایی برای حمل ماهواره کوجک‌تر داشته باشد که ممکن است زمان زیادی ببرد.

حالا مرکز پرتاب موشک Cubecab در فلوریدا، راه حلی برای پرتاب کم هزینه ماهواره‌های کوچک با کمک هواپیمای جنگنده Lockheed F-104 Starfighter به فضا پیدا کرده است. در این روش،راکت‌های کوچک حامل ماهواره به هواپیمای F-104 متصل می‌شوند و با پرواز این هواپیما و رسیدن به ارتفاع 60 هزار پا، راکت ها پرتاب خواهند شد.

هواپیمای جنگنده Lockheed F-104 Starfighter اولین هواپیمای سرنشین داری بود که وارد نیروی هوایی آمریکا شد. این هواپیما در سال 1950 طراحی شد و قادر بود در حالت پرواز، بیشتر از 2 ماخ سرعت داشته باشد. استارفایتر برای تعلیم پرواز با هواپیماهای مافوق صوت X به خلبانان استفاده می‌شد. همچنین برای آزمایش مواد مختلفی که در شاتل‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز از این هواپیما بهره برده شد.

رئیس بخش عملیاتی CubeCab اعلام کرد که با استفاده از این روش، ماهواره تقریبا بعد از گذشتن 30 روز به طور کامل در مدار قرار خواهد گرفت. این شرکت امیدوار است بتواند تا سال آینده، عملیات پرتاب ماهواره با کمک هواپیماهای Starfighter را به اجرا دربیاورد.

نقل از Flyingmag

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا