تکنولوژیهوش مصنوعی

آیا تکنولوژی «تشخیص احساسات» باید ممنوع شود؟

ادعای یک موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی

بر اساس گزارش سالیانه یک موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی به نام «AI Now»، مبحث تشخیص احساسات (emotion recognition)، در دنیای تکنولوژی پایه و اساس تحقیقاتی نداشته و به همین دلیل نباید در دستاوردهایی استفاده شود که می‌تواند مستقیما به روی زندگی انسان‌ها تاثیر گذار باشد.

بازاری رو به رونق

در حال حاضر شواهد زیادی مبنی بر اینکه ماشین‌ها یا کامپیوترها می‌توانند احساسات انسانی را درک کنند، وجود ندارد اما برآورد شده که دستاوردهای مرتبط با تشخیص احساسات، بازاری به ارزش حداقل 20 میلیارد دلار دارند. بازاری که با سرعت زیاد در حال رشد و توسعه است. از حوزه‌های مصرف این تکنولوژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی فرم‌های درخواست شغلی داوطلبان، بررسی چهره متهمین جرائم مختلف و یا در حوزه‌هایی همچون هدست‌های واقعیت افزوده (VR) برای بررسی و استنباط وضعیت احساسی گیمرها.

مشکلات بالقوه

شواهدی وجود دارد که ثابت می‌کند تکنولوژی تشخیص احساسات می‌تواند به نابرابری‌های جنسیتی و نژادی، دامن بزند. به همین دلیل، قانون گذاران باید در این حوزه ورود کرده و قوانین سفت و سختی ایجاد کنند. اما بسیاری از محققین معتقدند که تا آن زمان، شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی باید توسعه آن را متوقف کنند.

تحقیق جدید دیگری نیز از سوی انجمن علوم روانشناختی انجام شده که در آن اعلام می‌شود تشخیص احساسات و نتیجه گیری مسلم درباره احساسات انسانی، از روی چهره افراد، به طور صد در صد درست انجام نمی‌شود.

در گزارشی که از سوی AI Now منتشر شده، از دولت مردان و فعالان صنعت تجارت درخواست شده تا استفاده از سیستم‌های تشخیص احساسات را متوقف کنند تا زمانی که مطالعات و تحقیقات بیشتری انجام شده و ریسک‌های این حوزه جدید برطرف شود. در این گزارش همچنین، به فعالان صنعت هوش مصنوعی به دلیل اعمال سواستفاده‌های سیستماتیک و نژاد پرستانه در این حوزه، هشدار داده شده است.

منبع
Technology Review

نوشته های مشابه

‫193 دیدگاه ها

  1. 프라그마틱 게임은 iGaming 업계에서 주목받는 제공 업체로, 모바일 중심의 혁신적이고 표준화된 콘텐츠를 제공합니다.
    프라그마틱

    프라그마틱의 게임은 높은 퀄리티와 흥미진진한 스토리로 항상 눈길을 끌어요. 이번에 어떤 게임을 즐겼나요?

    https://www.mods4me.com
    https://pdlwqpd.weebly.com/
    https://cgsgold.com/hot/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا