واقعیت مجازی

هدست‌ های واقعیت مجازی موبایلی هم به آخر خط رسیدند

واقعیت مجازی (VR) موبایلی به میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا این شانس را داد که حتی برای یکبار هم که شده طعم این تکنولوژی را بچشند. اما از روز گذشته، این هدست هم به تاریخ پیوست. مدیر مجموعه هدست اکولوس «جان کارمک» ماه گذشته به نحوی غزل خداحافظی را برای هدست Gear VR خواند و گفت که روزهای اوج این هدست به پایان رسیده است.

گوگل هم همین تازگی اعلام کرد که پروژه هدست موبایلی «Daydream View» را برای همیشه متوقف کرده است. این شرکت همچنین پشتیبانی از هدست Daydream View را در گوشی پیکسل 4 حذف کرد. البته این اپلیکیشن بر روی گوشی‌های قدیمی‌تر همچنان کار می‌کند.

هدست Daydream سال 2016 توسط گوگل معرفی شد. در آن زمان گوگل در مراسم رونمایی این هدست چشم‌اندازی را توصیف کرد که در آن تا سال 2019 صدها میلیون کاربر در سراسر دنیا از اسمارت‌فون‌های مجهز به هدست Daydream استفاده می‌کنند. حال در سال 2019 هستیم و هیچکدام از اسمارت‌فون‌های معرفی شده امسال از این هدست پشتیبانی نمی‌کند.

دلیل کاهش تمایل کاربران به واقعیت مجازی موبایل هم بسیار ساده است: هدست‌های کاغذی و پلاستیکی «Cardboard» دسترسی تمام مردم به واقعیت مجازی را بسیار آسان کرده بود و از طرف دیگر نیویورک تایمز میلیون‌ها هدست واقعیت مجازی رایگان را در سراسر دنیا عرضه کرد. اما این هدست یک دیوایس بسیار بی کیفیت و یکبار مصرف بود که برای تجربه‌هایی کوچک از این تکنولوژی طراحی شده بود.

اوایل مدیران شرکت‌ها تصور می‌کردند پتانسیل بسیار بالایی در هدست‌ های واقعیت مجازی موبایلی نهفته است چراکه امکان حمل آنها به راحتی وجود داشت. اما با گذشت زمان متوجه محدودیت‌هایی شدند که از تحقق تجربه‌های بلند مدت کاربران جلوگیری می‌کرد.

گوگل می‌گوید مردم دوست نداشتند از دسترسی به گوشی‌های خود محروم شوند، چراکه Daydream نیازمند ورود به یک اپلیکیشن به‌خصوص با اکوسیستم متفاوت بود. البته این تنها ایراد هدست‌ واقعیت مجازی موبایلی نبود. کارمک می‌گوید اپلیکیشن‌های سه‌بعدی این هدست میزان قابل توجهی از باتری را مصرف می‌کنند و از طرفی راه‌اندازی هدست Gear VR دردسرهای زیادی داشت.  با این وجود همچنان معتقدم مصرف بالای باتری دلیل اصلی افول هدست‌ های واقعیت مجازی موبایلی است.

بر روی کاغذ، هدست Gear VR سامسونگ محبوبیت فوق‌العاده‌ای داشت. سامسونگ در سال اول عرضه موفق به فروش بیش از 5 میلیون دستگاه از این هدست شد در حالی که تنها چند صد هزار دستگاه هدست‌های غیرموبایلی در آن زمان به‌فروش رفته بود. اما از نظر کارمک این فروش عالی نمی‌توانست تضمین کننده آینده این هدست‌ها باشد. او می‌گوید: « برای استفاده از هدست‌های موبایلی باید گوشی را از داخل کیس محافظ در بیاورید و داخل هدست بگذارید. کافی است دو مرتبه این کار را انجام دهید تا دیگر سراغ این هدست‌ها نروید.

سامسونگ رسما قطع تولید هدست Gear VR را اعلام نکرده اما ظاهرا این هدست دیگر روی استور رسمی سامسونگ موجود نیست.

هدست Daydream با اینکه به اندازه Gear VR پر زرق و برق نبود اما با این وجود یک مشکل بزرگ داشت: تولیدکنندگان موبایل دنیا مثل سامسونگ، ال‌جی و اچ‌تی‌سی آن را پشتیبانی نمی‌کردند.  برخی از گوشی‌ها در پشتیبانی از این هدست دچار لگ و کندی می‌شدند چراکه نمایشگرهای آن زمان با استانداردهای Daydream همخوانی لازم را نداشتند.

از طرف دیگر، هدست واقعیت مجازی موبایلی توانایی انتقال تجربه‌های شگفت‌انگیزی را که هدست‌های استاندارد غیرموبایلی بازار مثل اکولوس ریفت و «اچ‌تی‌سی وایو» ارائه می کردند، نداشت. زمانی که برنامه‌نویسان با پیچ و خم‌های واقعیت مجازی آشنایی بیشتری پیدا کردند، این فاصله بیشتر و بیشتر شد. هدست‌های موبایلی برای پخش ویدیوهای واقعیت مجازی عالی بودند اما تولید این نوع محتوا سخت و هزینه‌بر بود. شرکت‌هایی هم که در زمینه تولید ویدیوهای واقعیت مجازی فعالیت می‌کردند، کم کم به ویدیوهای واقعیت افزوده روی آوردند. گوگل هم چند اپلیکیشن واقعیت مجازی مشهور را به خدمت گرفت، اما این اپلیکیشن‌ها نیازمند گوشی‌های قدرتمند بودند.

درهمین حال هدست‌های حرفه‌ای غیر موبایلی ارزان‌تر و پیشرفته‌تر شدند و قابلیت‌های جدیدی به آنها اضافه شد. اکولوس با معرفی هدست «اکولوس گو»، جای هسدت محبوب Gear VR سامسونگ را گرفت و حالا به دنبال تشویق کاربران به سمت هدست پیشرفته‌تر و گران‌قیمت‌تر«اکولوس کوئست» است. بنابراین زمانی شما 200 دلار برای هدستی مانند اکولوس گو یا 400 دلار برای هدست اکولوس کوئست هزینه می‌کنید، یک هدست 100 دلاری موبایلی خیلی به چشمتان نمی‌آید.

گوگل در این سال‌ها سراغ هدست‌های واقعیت مجازی غیر موبایلی هم رفته است. این شرکت در گذشته همکاری را با اچ‌تی‌سی و لنوو برای تولید دو هدست پیشرفته غیر موبایلی آغاز کرد که در اواسط راه اچ‌تی‌سی همکاری خود را قطع کرد و نتیجه تلاش‌های گوگل و لنوو به تولید هدست «Mirage Solo» منجر شد که تحت برند لنوو و با پشتیبانی از Daydream گوگل عرضه شد. البته قبل از رخداد چند روز پیش گوگل، مدیر بخش واقعیت مجازی و افزوده گوگل اعلام کرد این شرکت به شدت در حال تکاپو در بخش تحقیق و توسعه هدست‌های واقعیت مجازی است. یکی از سخنگویان رسمی گوگل هم اخیرا به تلاش‌های شرکت گوگل برای به‌کارگیری قابلیت‌های واقعیت مجازی برای جستجوی موبایلی و اپلیکیشن‌های مسیریابی اشاره کرد.

این پایان ماجرا نیست

یک هدست واقعیت مجازی‌ موبایلی ساده در اصل یک جعبه حاوی یک لنز است و ساخت اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی امروزه کار سختی نیست. بنابراین نمی‌توان گفت واقعیت مجازی موبایلی از صحنه رقابت حذف می‌شود. مدیر بخش واقعیت مجازی گوگل می‌گوید این شرکت همچنان هدست‌های واقعیت مجازی دیگر برندها را در استور خود عرضه می‌کند. اما با عقب نشینی آشکار گوگل و سامسونگ از Day Dream و Gear VR، به نظر می‌رسد رویای یک پلتفرم واقعیت مجازی موبایلی فوق پیشرفته هیچگاه محقق نخواهد شد.

منبع: ورج

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا