تکنولوژیگجتهوش مصنوعی

راه رفتن مرد فلج با کمک سیستم رباتیک جدید

مردی که از شانه به پایین فلج بود، موفق شد با استفاده از یک سیستم پیشرفته رباتیک، راه رفتن را تجربه کند. این سیستم رباتیک که 4 عضو دارد می‌تواند با کمک سیگنال‌های دریافتی از مغر، کنترل و هدایت شود.

این مرد 28 ساله، یک بیمار فلج است که همیشه از ویلچر استنفاده می‌کند. برای استفاده از این سیستم رباتیک، وی با کمک طناب محافظی به سقف متصل می‌شد تا احتمال افتادن وی به حداقل برسد. همچنین، تعدادی سنسور به روی سر وی نصب شد تاپیغام‌های دریافتی از مغزش را مخابره کند.

نتایج این آزمایش که در دانشگاه گرینوبل فرانسه انجام شده، روز پنج شنبه در ژورنال The Lancet Neurology منتشر شد و ثابت کرد که صنعت پزشکی می‌تواند با کمک صنعت کامپیوتر و تکنولوژی، به بیمارانی که کل اعضای فلج دارند کمک کند تا تنها با استفاده از سیگنال‌های مغز خود، راه رفتن و حرکت کردن را تجربه کنند.

البته این ربات فعلا در مرحله پروتوتایپ قرار دارد و بر اساس گفته مسئولین آزمایشگاه تحقیقاتی سازنده‌اش، فعلا با عرضه عمومی این دستاورد به بازار فاصله زمانی زیادی داریم.

Alim-Louis Benabid، جراح مغز و اعصاب و پروفسور دانشگاه گرینوبل فرانسه درباره این آزمایش تحقیقاتی می‌گوید:« این اولین بار است که یک سیستم نیمه تهاجمی بدون سیم طراحی شده که بر پایه علوم کامپیوتری می‌تواند سیگنال‌های مغز را بخواند و با کمک این سیگنال‌ها، هر دو جفت دست و پای فرد بیمار را به حرکت درآورد.»

وی اضافه کرد که در گذشته، تکنولوژی‌های کامپیوتر-مغزی  با استفاده از سنسورهایی فعالیت می‌کرد که به صورت تهاجمی داخل مغز نصب می‌شدند که خطر بیشتری داشته و احتمال از کار افتادن آنها نیز زیاد بود. نسخه قبلی این دستاورد نیز، سیم داشت و دامنه حرکاتی که فرد می‌توانست انجام دهد نیز محدود به یک عضو می‌شد.

در این پرو‌ژه آزمایشی، دو دستگاه ضبط کار گذاشته می‌شود، یک دستگاه در هر دو طرف سر بیمار بین پوست و مغز‌‌(قسمتی از مغز که حسگرهای حرکتی بدن قرار دارند و احساسات و قابلیت‌های حرکتی بدن را کنترل می‌کند.)

هر کدام از این دستگاه‌ها، مجهز به 64 الکترود است که می‌تواند سیگنال‌های ارسالی مغز را دریافت کند و به صورت الگوریتم‌های دیکد شده دوباره ارسال کند. سیستم در ادامه، این الگوریتم‌های دریافتی را ترجمه کرده و حرکات مورد نظر بیمار توسط 4 دست و پای رباتیک انجام می‌شود.

طی 24 ماه، این فرد فلج کمک کرد تا سیستم بتواند با آموزش الگوریتمها، هدف و نیت وی را بیشتر از قبل درک کرده و با پیشرفته‌تر شدن سیستم، دامنه حرکتی فرد فلج نیز بیشتر شود.

تام شکسپیر، یک پروفسور در London School of Hygiene and Tropical Medicine است که درباره این تحقیق می‌گوید:« این دستاورد حقیقتا هیجان انگیز و کاربردی است. طرح‌های مشابه زیادی مدت‌ها در موسسات تحقیقاتی مختلف در سر پرورانده می‌شد اما هیچ کدام مجالی برای عملی شدن پیدا نکردند. اما، وجود ابزارهای پیشرفته تکنولوژی به این معنی است که به دلیل وجود هزینه‌های گزاف، امکان دستیابی به آنها برای اکثر مردم کره زمین امکان پذیر نخواهد شد.»

منبع:رویترز

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا