ایلان ماسک

ایلان ماسک اکنون ثروتمندترین مرد جهان است

ایلان ماسک، مرد بلندپرواز دنیای فناوری که همزمان مدیریت شرکت‌های بزرگی چون توییتر، اسپیس ایکس، تسلا و بورینگ را برعهده دارد، اکنون به عنوان ثروتمندترین مرد جهان شناخته می‌شود.

ماسک در سال ۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی متولد شد و اولین استارتاپ خود به نام Zip2 را در دهه ۱۹۹۰ میلادی به همراه برادرش کیمبال، راه‌اندازی کرد. دومین کسب‌وکار او شرکتی به نام X. com بود که در حوزه خدمات آنلاین بانکی فعالیت می‌کرد.  

این شرکت در نهایت با استارتاپی متعلق به پیتر ثیل ادغام شد و پی‌پل شکل گرفت. زمانی که پی‌پل در سال ۲۰۰۲ به شرکت eBay واگذار شد، ماسک از این معامله، ۱۶۵ میلیون دلار به دست آورد.

حالا او ثروتمندترین مرد جهان است و اگرچه این جایگاه در ماه‌های اخیر میان او و دیگر چهره‌های متمول جهان، جابجا شد اما در تازه‌ترین گزارش و تا ماه ژوئیه ۲۰۲۳، ثروت خالص ماسک برابر با ۲۳۹ دلار برآورد شده و وی را در رده نخست ثروتمندترین‌های جهان جای داده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی از شرکت‌های تحت هدایت ایلان ماسک.

در ژانویه ۲۰۲۲ بود که توجه ایلان ماسک به توییتر بیش از گذشته عیان شد و فرآیند خرید سهام توییتر آغاز شد. چند ماه بعد و در ماه آوریل نیز پروژه خرید این شبکه اجتماعی کلید خورد. پروژه‌ای که با کش و قوس‌های فراوانی همراه بود و در نهایت در ماه اکتبر و با پرداخت ۴۴ میلیون دلار نهایی شد و پرنده آبی مالک جدیدی پیدا کرد.  

با نهایی شدن این خرید، ماسک در اقدامی‌عاجل، تعدادی از مدیران ارشد توییتر همچون مدیرعامل، مدیر مالی و مدیر ارشد حقوقی را اخراج کرد. وی در ماه نوامبر، با صدور آلتیماتومی‌به کارکنان اعلام کرد که روزهای سختی در پیش است و طولی نکشید که ۸۰ درصد از کارمندان این شبکه اجتماعی اخراج شدند.

اصلاحات توییتر فقط محدود به اخراج کارکنان نشد و او اعلام کرد که سیستم احراز هویت این پلتفرم نیز می‌بایست تغییر کند. وی این سیستم را ناکارآمد توصیف و عنوان کرد از این پس، کاربرانی که خواهان تیک آبی هستند، باید ماهانه ۸ دلار پرداخت کنند.  

اقدام بزرگ دیگر ماسک در توییتر، انتخاب مدیرعام جدید برای این شرکت بود. لیندا یاکارینو که در ماه مه ۲۰۲۳ به این شبکه اجتماعی پیوست تا سمت مدیرعاملی را از آن خود کند. ماسک هدف از انتخاب یاکارینو را تبدیل توییتر به یک پلتفرم همه‌کاره عنوان کرد. ماسک در ژوئیه ۲۰۲۳، برند توییتر را به ایکس (X) تغییر داد.

اسپیس ایکس

ایلان ماسک در سال ۲۰۰۲، اسپیس ایکس را با سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری که از فروش استارتاپ خود به پی‌پل به دست آورده بود، تاسیس کرد. شرکتی که در ابتدا و با سه پرتابی که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به شکست انجامید، تقریبا رو به افول بود؛ تا اینکه در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۸ توانست اولین پرتاب موفقیت‌آمیز خود را به عنوان یک شرکت خصوصی ثبت کند. در همان سال، این شرکت موفق به تصاحب امتیاز قرارداد ۱.۵ میلیارد دلاری ناسا شد.  

حالا اما پرتاب‌های موفقیت‌آمیز اسپیس ایکس عادی شده و این شرکت هر چند وقت یکبار، موشک‌هایی را به فضا پرتاب می‌کند. تمامی‌پرتاب‌های این شرکت از دو منطقه کیپ ناوال و مرکز فضایی کندی که هر دو در فلوریدا واقع شده‎‌اند، اتفاق می‌افتد.

اسپیس ایکس همچنین پروژه بزرگ اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را دنبال می‌کند. طرحی که در آن، ماهواره‌های ارتباطی به دور مدار زمین در گردشند و اینترنت پرسرعت را به دست مشتریان می‌رسانند. ماسک اعلام کرد که در این پروژه، ۴۲ هزار ماهواره به فضا پرتاب و در مدار مستقر خواهند شد.  

این شرک اولین مجموعه از ماهواره‌های خود را در سال ۲۰۱۹ به مدار فرستاد و تاکنون بیش از ۴ هزار ماهواره را در مدار دارد. اغلب این پرتاب‌ها نیز با موشک فالکون ۹ که موشکی با قابلیت استفاده مجدد است، صورت می‌گیرد.  

در حال حاضر، ارزش این شرکت حدود ۱۴۰ میلیون دلاری برآورد می‌شود.  

شرکت بورینگ 

شرکت بورینگ (Boring) به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اسپیس ایکس ایجاد شد و بعدا به طور مستقل به کار خود ادامه داد. این شرکت که در حوزه تونل‌سازی زیرزمینی فعالیت دارد، چندین پروژه را در مناطق مختلف در دست اقدام دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا