پوشیدنی هوشمندتکنولوژیگجت

با جلیقه سخنگو ، سگ با انسان‌ حرف می‌زند!

سگ ها با کمک این گجت می توانند جان صاحب خود را نجان دهند

با جلیقه سخنگو سگ با انسان‌حرف می‌زنند! این اتفاق کمی نیست. سگ‌های مراقب می‌توانند کیفیت زندگی بسیاری از مردم را نجات داده و حتی جان آنها را نجات دهند. دامنه ارتباطات بین سگ ها و انسان‌ها محدود است. تیم تحقیقاتی فیدو نیز در راستای افزایش دامنه ارتباط این موجودات خارق العاده با انسان‌ها، توانسته‌اند با کمک تکنولوژی پوشیدنی‌های هوشمند، شیوه‌های ارتباط بین سگ‌ها و انسان‌ها را افزایش دهند.

تیم فیدو، محصولی طراحی کرده‌اند که جزو تکنولوژی پوشیدنی‌های هوشمند محسوب شده و به سنسورهایی مجهز است که سگ‌های مراقب می‌توانند بسته به تربیت خود، آنها را فعال کنند. این یک جلیقه سخنگوی سگ است. در ادامه نحوه عملکرد این دستاورد جدید را توضیح می‌دهیم.

تصور کنید که در حال پیاده‌روی در یک پارک هستید و ناگهان صدای کسی را می‌شنوید که می‌گوید:« صاحب من به کمک احتیاج دارد. لطفا دنبال من بیایید.»

شما به اطراف نگاه می‌کنید، ولی کسی را نمی‌بینید. به پایین نگاه می‌کنید و سگی را می‌بینید که به شما زل زده است. فکر می‌کنید کسی شما را سر کار گذاشته اما سگ به شما نزدیک می‌شود و دوباره صدایی از جلیقه‌ای که پوشیده، به گوش شما می‌رسد که جملات قبلی‌اش را تکرار می‌کند.

‌صدا دوباره می‌آید:«صاحب من به کمک شما احتیاج دارد. لطفا دنبال من بیایید.» و شما دنبال سگ راه می‌افتید و به شخصی می‌رسید که دچار حمله آلژیک شده یا تشنج کرده است.

به دنیای جدید ارتباطات سگ‌ها-انسان‌ها خوش آمدید. به جلیقه سخنگو سگ سلام کنید. دنیایی که درآن سگ‌ها می‌توانند به زبانی صحبت کنند که انسان متوجه آن خواهد شد. در حالت عادی اگر سگی به سمت شما بیاید و سعی کند بدون صدا، توجه شما را جلب کند، احتمال کمی وجود دارد که دنبال او راه بیفتید. در این شرایط در بهترین حالت سعی می‌کنید تا نوازشش کنید یا تکه چوبی برایش پرت کنید تا برایتان بیاورد. و این در حالیست که سگ با وفا، تلاش می‌کند تا نجات دهنده‌ای برای صاحب خود پیدا کند.

خبرنگاری، برای دریافت اطلاعات بیشتر از این دستاورد، عازم آتلانتا شد تا به موسسه تکنولوژی  Georgia Tech و محل فعالیت پرو‌ژه FIDO  سر بزند.

این موسسه یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیقاتی تکنولوژی در آمریکاست. پرو‌ژه فیدو به روی تولید تکنولوژی‌های پوشیدنی هوشمند تمرکز دارد و همینطور روش‌های ارتباط انسان و سگ‌ها را بررسی می‌کند. تیم فیدو، جدیدا جلیقه‌ای طراحی کرده‌اند، که برای استفاده سگ‌های مراقب‌ کاربرد دارد اما دامنه این تکنولوژی به زودی گسترده‌تر خواهد شد و در دیگر حوزه‌ها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اسکای-سگ فوق العاده باهوشی است که ستاره پروژه جدید این مرکز بوده و در واقع یکی از محققان این مرکز محسوب می‌شود. اسکای در واقع حیوان خانگی خانم  Melody Jackson، مدیر آزمایشگاه و مدیر پرو‌ژه فیدو است.

اسکای، از محققین تیم فیدو محسوب می شود!
اسکای و جلیقه سخنگویش ، این سگ از محققین تیم فیدو محسوب می شود!

به محض ورود خبرنگار به لابی آزمایشگاه، جکسون و اسکای به استقبال او آمدند و اسکای شروع به بو کشیدن فرد تازه وارد کرد. اسکای، جلیقه سخنگوی جدید و زرد رنگ شرکت Georgia Tech را پوشیده بود و همینطور قلاده‌ای به گردن داشت که آن هم محصول دیگری از همین موسسه تکنولوژیک بوده است. خانم جکسون می‌گوید:« سگ‌های نگهبان یا مراقب، بسیار باهوش هستند و می‌توانند اطلاعات مهمی را برای انتقال به صاحب خود یا هر فر د دیگری داشته باشند. اما دامنه ارتباطی محدودی دارند.»

این مطلب را بخوانید : معرفی 10 گجت جذاب برای سگهای خانگی

خانم جکسون توضیح می‌دهد زمانیکه جلیقه سخنگو سگ آماده عرضه به بازار عمومی شود، قسمت‌های الکترونیکی آن پوشانده و مخفی می‌شوند. اما فعلا این محصول در حال توسعه است و داخلش پیداست. جکسون توضیح می‌دهد که سگ تعلیم داده شده، با مالیدن بینی خود به انسان، سنسور به خصوصی از این جلیقه را فعال کرده و عبارت «صاحب من به کمک احتیاج دارد. لطفا دنبال من بیایید» با صدای انسانی اعلام می‌شود. البته این صدا بر اساس جنسیت سگ، قابل تغییر است.

جلیقه سخنگو فعلا در مرحبه آزمایشی قرار دارد
جلیقه سخنگو سگ‌ها فعلا در مرحبه آزمایشی قرار دارد

سگ‌هایی که می توانند از این جلیقه سخنگو استفاده کنند، آموزش می‌بینند که پیغام اورژانسی را دوبار اعلام کنند. جکسون می‌گوید:« در دنیای واقعی، شنونده‌ها اکثرا بعد از شنیدن صدای اول، از جا می‌پرند و غافلگیر می‌شوند و به همین دلیل بهتر است پیغام دوباره تکرار شود.»

جکسون می‌گوید که فعلا از طریق این جلیقه می‌توان یک پیغام را اعلام کرد اما در آینده قرار است پیغام‌ها و اطلاعات بیشتری نیز به همین طریق مخابره شود.

این مطلب را از دست ندهید:‌ 10 گجت کاربردی برای حیوانات خانگی

سگ‌های مراقب، ‌اموزش می‌بینند که در مواقع بروز خطر از صاحب بیمار خود محافظت کنند یا از دیگران کمک بخواهند. این تکنولوژی می‌تواند کار این فرشتگان نجات را ساده‌تر کند. مثلا سگ‌هایی که برای مراقبت از بیماران صرعی آموزش می‌بینند، می‌تواند قبل از بروز حمله به صاحب خود اعلام کند که به جای امنی برود. سگ‌هایی نیز هستند که وظیفه مراقبت از بیماران دیابتی را دارند و می‌توانند بالا و پایین رفتن فشار را تشخیص داده و به صاحب خود هشدار دهند. این دستاورد‌، به زودی برای این دسته از سگ‌های مراقب نیز کاربرد خواهد داشت.

اسکای در حال آموزش تیم تحقیقاتی فیدو
اسکای در حال آموزش تیم تحقیقاتی فیدو

دستاورد جدید تیم فیدو حتی می‌تواند در مقرهای نظامی یا برای نیروهای پلیس نیز کاربرد داشته باشد. مثلا سگ‌هایی که نوع مواد منفجره را تشخیص می‌دهند، با کمک این تکنولوژی می‌توانند اطلاعات بیشتری از مواد مختلف را در اختیار صاحبان خود قرار دهند.

اما فعلا در این آزمایشگاه، سگ‌هایی برای استفاده از این جلیقه سخنگو تربیت می‌شوند که قرار است برای سرویس‌های کمکی خدمت کنند مثلا برای کمک به کودکان اوتیسمیک. این سگ‌ها هنگام تشخیص حمله عصبی برای چنین کودکانی‌، معمولا با روش‌های تیپیکال خود تلاش می‌کنند تا وی را آرام کنند اما با وجود جلیقه سخنگو می‌توانند مستقیما با کودک صحبت کرده و مثلا بگویند:«ممکنه همین الان منو نوازش کنی؟» یا هر جمله دیگری که می‌تواند کمک کننده باشد.

تیم محققان فیدو ، چند سالی می‌شود که به روی سنسورهای مختلف قابل استفاده در این محصول کار می‌کنند، سنسورهایی که از طریق محرک‌های وابسته به سگ‌ها(مثلا صدای دهان یا مالیدن بینی) یا محرک‌های بیرونی(مانند صدای آب)، فعال می‌شوند. یکی از سنسورهایی که توسعه یافته، با جویده شدن آرام توسط سگ می‌تواند فعال شده و صدا تولید کند.

شکی نیست که دستاورد این تیم می‌تواند در آینده جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد اما در مورد سگهای خانگی چه؟ اگر سگ‌های خانگی نیز بتوانند به جای نگاه‌های خیره کننده و معنا دارشان، با صاحب خود صحبت کنند چه؟ هیجان انگیز نیست که بدانیم سگمان نه تنها از دستورات ما پیروی می‌کند، بلکه معنای آنها را نیز می‌فهمد؟ ترکیب تکنولوژی با احساسات وسیع و شخصیت مهربان و مطیع سگ ها می‌تواند چه دستاوردهایی برای زندگی انسان به همراه آورد؟

اصلا بعید نیست در آینده سگ‌ها بتوانند با ارتباط خود با صاحبانشان، انسان‌ها را حتی در رسیدن به هدف‌هایشان یاری کنند.مثلا آنها را تشویق کرده یا از کار نه چندان مفیدی باز دارند.

فعلا که تعداد سنسورهایی محدودی داریم که در چنین دستاوردی تعبیه کنیم. اما قطعا تیم فیدو، تلاش دارد تا راه‌های ارتباطی این موجودات با وفا و با هوش را افزایش دهد، پس جلیقه سخنگوی سگ تنها راه نیست و از این پس هم می‌توانیم امیدوار باشیم.

منبع: وایرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا