تکنولوژی

یادگرفتن از سگ‌ها برای توسعه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چه چیزهایی را می‌توانداز سگ‌ها بیاموزد؟ خیلی چیزها. محققان  دانشگاه واشنگتن و انستیتوی هوش مصنوعی Allen ( انستیتویی که توسط پل الن یکی از بنیانگذاران مایکروسافت پایه گذاری شده) حالا مدلی از دید بصری کامپیوتری را که از تحقیق روی نگاه و رفتار یک سگ برداشت شده برای توسعه مدلی از هوش بصری ارایه کرده‌اند.

کیانا احسانی، حسام باقری نژاد، روزبه متقی، علی فرهادی و جوزف ردمون  این تحقیق را در دانشگاه Cornell ثبت کرده‌اند

آنها در توضیح تحقیقاتشان نوشته‌اند: 

« ما یک عامل بصری هوشمند را مدل کرده‌ایم. دید کامپیوتری به طور عمومی روی حل مشکلات ریز مربوط به هوش بصری تمرکز دارد ما از این رویکرد استاندارد به دید کامپیوتری رد شده‌ایم و در عوض یک عامل بصری هوشمند را مدل کرده‌ایم. مدل ما اطلاعات بصری را به عنوان ورودی می‌گیرد و به طور مستقیم عملکردهای عامل را پیش‌بینی می‌کند.» 

کیانا احسانی که این تیم تحقیقاتی را هدایت کرده به سایت The Verge گفته برای اینکه هوش مصنوعی بتواند شبیه یک سگ فکر کند نیاز به دیتا داشتیم به همین منظور با استفاده از یک دوربین GoPro متصل شده به یک سگ به نام Kelp بالغ بر ۳۸۰ فیلم کوتاه تهیه شد. همچنین سنسورهایی هم به پا و بدن این سگ متصل بود. فیلم‌ها از راه افتادن عادی، بازی کردن و حرکات او در پارک و خیابان تهیه و مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

با کمک این داده‌ها محققان رفتار Kelp را با استفاده داده‌کاوی عمیق ( Deep Learning) مورد بررسی قرار دادند.

کیانا احسانی که دانشجوی دکترای دانشگاه واشنگتن است می‌گوید: قدرت پیش‌بینی سیستم آنها در فواصل کوتاه بسیار دقیق است با این حال زندگی به راحتی قابل پیش بینی نیست مثلا اگر شما پله‌ای را در تصویر نمای سگ ببینید می‌گویید از پله‌ها بالا می‌رود اما از کجا معلوم که سگ همان موقع یک اسباب بازی یا یک شیئ دیگری را نبیند که بخواد به سمت آن برود. کسی نمیداند. 

کیانا احسانی می‌گوید یکی از دلایلی که سگ را برای این موضوع تحقیق انتخاب کردیم این است آنها برای قدم زدن بسیار مناسب‌اند برای پیدا کردن چیزی در هنگام راه رفتن و اینکه کجا اجازه دارند بروند و کجا نه.  به گفته این محقق این موضوع برای کامپیوتر بسیار پیچیده است چون نیاز به پیش دانش بسیاری دارد. 

در نهایت تحقیقات این تیم می‌تواند به قدرت بیشتر هوش مصنوعی و توسعه رباتیک کمک کند. هرچند این تحقیق فعلا یک بخش بسیار کوچک از چیزی است که ممکن است در آینده برای توسعه هوش مصنوعی از حیوانات آموخته شود. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا