تکنولوژی

دوربین تمامی گوشی‌های 2019 می‌بایست به این شش ویژگی مجهز باشند

به جرات می‌توان گفت که دوربین گوشی جزو یکی از سه فاکتور اصلی برای انتخاب یک گوشی توسط خریداران محسوب می‌شود و تولیدکنندگان نیز با علم به این موضوع، همواره سعی کردند تا به منظور جلب توجه کاربران، از آخرین تکنولوژی‌های دوربین در دل گوشی‌های خود استفاده کنند.

امسال یعنی 2019 سالی بود که در آن شاهد تغییرات گسترده‌ای در جهت ارتقای دوربین اسمارت‌فون‌ها بودیم که از جمله آن‌ها می‌توان به تولید سنسورهایی با رزولوشن بسیار بالا، دوربین‌های تاشو، سنسورهای مجهز به قابلیت زوم بالا و دوربین‌های سه‌گانه، چهارگانه و حتی پنج‌گانه اشاره کرد.

اگرچه این پیشرفت در نوع خود قابل‌توجه است و می‌تواند خریداران را راضی نگه دارد اما برای گوشی هوشمندی که قرار است در سال 2019 به دست کاربران برسد، کافی نیست. در ادامه قصد داریم تا به شش مورد از ویژگی‌هایی که حتما می بایست در نسل جدید دوربین گوشی‌های هوشمند 2019 به کار برده شود تا بتواند به نیازهای کاربران به خوبی پاسخ دهد، اشاره کنیم.

حالت شب

دوربین گوشی‌های 2019 می‌بایست به این شش ویژگی مجهز باشند

شرکت‌های گوگل، هواوی، وان‌پلاس و شیائومی‌در سال گذشته، حالت شب را به دوربین گوشی‌های جدید خود اضافه کردند. در این قابلیت، دوربین از فناوری یادگیری ماشینی و یا دیگر تکنیک‌های موجود برای ارتقای کیفیت عکس‌هایی که در محیط‌های کم‌نور و یا شب ثبت می‌شوند، استفاده می‌کند.

خوشبختانه امسال نیز شرکت‌های سامسونگ، ایسوس و موتورولا این ویژگی را به نسل جدید گوشی‌های خود اضافه کردند که البته عملکرد و میزان موفقیت هر یک متفاوت است. با این حساب، انتظار می‌رود که دیگر تولیدکنندگان نیز خود را به این جمع اضافه کنند و حالت شب به یک قابلیت ثابت در تمامی‌گوشی‌های سال 2019 و بعد از آن تبدیل شود.

هنوز شرکت‌هایی همچون اپل، اچ‌تی‌ی، ریزِر و سونی، گوشی‌های خود را به حالت شب مجهز نکردند. با این حال، انتظار می‌رود که تولیدکنندگان بتوانند حالت شب را به دوربین سلفی گوشی‌های نیز اضافه کنند تا کاربران بتوانند سلفی‌ها باکیفیت‌تری را در نور کم ثبت کنند. خوشبختانه گوگل و هواوی در این زمینه پیشگام بوده‌اند.

حالت تنظیم دستی یا تنظیم پیشرفته

دوربین گوشی‌های 2019 می‌بایست به این شش ویژگی مجهز باشند

پیدا کردن گوشی هوشمندی در سال 2019 که امکان تنظیم دستی قابلیت‌های دوربین را برای کاربران فراهم نکند، کار سختی است. اما شاید باورتان نشود اما برخی شرکت‌های بزر دیناگ همانند اپل و گوگل هنوز این  ویژگی را در گوشی‌های خود جای نداده‌اند.

به احتمال فراوان در نسل جدید آیفون‌ها و سری پیکسل 4 شاهد استفاده از حالت تنظیم دستی دوربین خواهیم بود. به لطف این ویژگی، کاربران می‌توانند تنظیمات مربوط به ایزو، سرعت شاتر، نوردهی و غیره را به صورت دستی انجام دهند.

ضبط فیلم 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه

دوربین گوشی‌های 2019 می‌بایست به این شش ویژگی مجهز باشند

در گوشی‌های سال 2012، حالت فیلمبرداری با رزولوشن اولترا اچ‌دی باب شد و اکنون بعد از گذشت چندین سال، نوبت به ارتقای این قابلیت رسیده است. قابلیتی که امکان ضبط فیلم با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه را فراهم می‌کند و می‌بایست به یکی از ویژگی‌های اصلی در گوشی‌های پرچمدار سال 2019 تبدیل شود.

در همین رابطه، اخیرا برخی شرکت‌ها این حالت فیلمبرداری را در سری جدید گوشی‌های خود گنجاندند که از میان آن‌ها می‌توان به اپل، ایسوس، ال‌جی، وان‌پلاس، سامسونگ و شیائومی‌اشاره کرد. البته هنوز برخی گوشی‌های هواوی که به پردازنده کایرین 980 مجهزند و همچنین مدل‌های پیکسل گوگل از این قابلیت برخوردار نیستند و احتمالا در اواخر امسال شاهد اضافه شدن این ویژگی به گوشی‌های دیگر شرکت‌ها خواهیم بود.

زوم هیبریدی

دوربین گوشی‌های 2019 می‌بایست به این شش ویژگی مجهز باشند

هواوی و اوپو جزو شرکت‌هایی محسوب می‌شوند که توانستند با عرضه گوشی‌هایی مجهز به زوم اپتیکال 5 برابری، نگاه‌ها را به خود جلب کنند. گوشی‌های پی 30 پرو  هواوی و رنو 10 ایکس جزو این مدل‌ها هستند. اما خوشبختانه اخیرا برخی شرکت‌ها توانستند با کمک تکنیک‌های نرم‌افزاری، امکان زوم دیجیتال به بهترین حالت و با کیفیت بالا را برای کاربران فراهم کنند. در همین رابطه اخیرا شرکت گوگل از قابلیتی به نام Super Res Zoom پرده برداشت که می‌تواند ارتقای عمکرد زوم دیجیتال دستگاه را به دنبال داشته باشد. اگرچه نباید انتظار داشت که خروجی زوم دیجیتال با زوم اپتیکال برابر کند، اما دستاورد جدید گوگل می‌تواند نتیجه‌ای به مراتب بهتر از زوم‌های دیجیتال معمولی را ارائه دهد.

در حال حاضر، قابلیت Super Res Zoom در گوشی پیکسل 3a گوگل تعبیه شده و این یعنی می‌توان چنین قابلیت‌هایی را به گوشی‌های حتی میان‌رده نیز اضافه کرد. هم‌اکنون شرکت‌هایی همچون شیائومی، ریلمی‌و چند برند دیگر در حال توسعه این فناوری برای گوشی‌های ارزان‌قیمت خود هستند.

فوکوس خودکار برای دوربین سلفی

دوربین گوشی‌های 2019 می‌بایست به این شش ویژگی مجهز باشند

آیا می‌دانستید که برخی از گوشی‌های پرچمدار و پیشرفته موجود در بازار به قابلیت فوکوس خودکار برای دوربین سلفی مجهز نشده‌اند؟ شاید باورتان نشود اما دوربین سلفی گوشی‌های متعلق به شرکت اپل، پی 30 پرو هواوی و می‌میکس 3 شیائومی‌هنوز به فوکوس ثابت مجهزند.

به عبارتی دیگر، فوکوس ثابت در دوربین سلفی بدین معنی‌ست که ممکن است در حین گرفتن عکس سلفی، چهره شما توسط دوربین شناسایی و بر روی آن فوکوس نشود و در نتیجه، کیفیت عکس ثبت‌شده چنگی به دل نزند. این مساله در لحظه ثبت عکس‌های سلفی گروهی بیشتر به چشم می‌آید و احتمال اینکه چهره برخی از افراد به طور واضح در عکس مشخص نباشد، بسیار زیاد است.

در حال حاضر، سامسونگ و گوگل در این زمینه موفق عمل کرده‌اند و قابلیت فوکوس خودکار را در دوربین سلفی اسمارت‌فون‌های خو گنجانده‌اند. اما سوال اینجاست که چرا هنوز دیگر شرکت‌ها، گامی‌در این زمینه برنداشته‌اند؟

انتظار ما این است که فوکوس خودکار را در دوربین‌های فوق عریض ببینیم چراکه با این قابلیت، می‌توان عکس‌های به اصطلاح مکروشات گرفت.

حالت HDR خودکار

دوربین گوشی‌های 2019 می‌بایست به این شش ویژگی مجهز باشند

چند سالی‌ست که قابلیت HDR به گوشی‌های هوشمند اضافه شده و برای آن‌که بتوان عکس‌های باکیفیت‌تری را ثبت کرد، شرکت‌ها می‌بایست محصولات خود را به این حالت مجهز کنند. اخیرا برخی از تولیدکنندگان حالت HDR خودکار را در مدل‌های خود جای داده‌اند که باتوجه به قابلیت شناسایی منظره یا سوژه در اغلب گوشی‌های هوشمند، می‌توان از این ویژگی نهایت استفاده را برد.

در این میان، شرکت‌های گوگل، سامسونگ، ویوو، شیائومی‌و چند برند دیگر آخرین اسمارت‌فون‌های خود را به HDR خودکار مجهز کرده‌اند و انتظار می‌رود که سایر شرکت‌های جامانده نیز خود را به این جمع اضافه کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا