تکنولوژیهوش مصنوعی

خوددرمانی، شاخه‌ای جدید در هوش مصنوعی

سیستمی برای کنترل و تعمیر خودکار شبکه‌ها

خوددرمانی ، شاخه جدید از هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی این روزها مورد توجه بسیاری از شرکت‌های تکنولوژیک است. شرکت‌ها برای توسعه سیستم‌های اطلاعاتی و عملیاتی و همچنین پیدا کردن سریع‌تر راه حل برای مشکلات و نقص‌های فنی، از هوش مصنوعی بهره زیادی می‌برند.

شبکه‌ها، بخش حیاتی از شرکت‌ها محسوب می‌شوند زیرا امکان دسترسی کاربران و کارمندان را به برنامه‌ها و اطلاعات اساسی را ممکن می‌کند. اما با گسترده‌تر شدن این شبکه‌ها و افزایش حجم داده‌ها، احتمال بروز نقص فنی و اشتباه نیز افزایش می‌یابد.

شاخه جدیدی از تکنولوژی هوش مصنوعی توسعه یافته که به آی‌تی«خود درمانی» یا آی‌تی «خود محور» مشهور است. این نوآوری، توسط الگوریتم‌های پیشرفته ساخته شده و به روی حجم بالای داده‌های شبکه‌ها و زیرساخت‌های آی‌تی آنان تسلط دارد.

شرکت سازنده نرم افزاری ادوبی، با استفاده از نوعی برنامه هوش مصنوعی محور، سیستم جدیدی  طراحی کرده است. این سیستم جدید می‌تواند فعالیت‌هایی از حوزه آی تی را انجام دهد که تا پیش از این تنها از عهده انسان‌ها بر می‌آمد.

به گفته مدیر ارشد بخش آی‌تی ادوبی(Cynthia Stoddard)، این شرکت بیش از 9 ماه، با استفاده از تکنولوژی متن باز(open-source technology) به روی توسعه این برنامه کار می‌کرده و یک سالی می‌شود که از این برنامه  به صورت عملی استفاده می‌شود.

خانم استادارد گفت:« هدف ما حل مسائل و مشکلات مختلف به روش اتوماتیک و حذف عنصر انسانی دخیل در آنهاست. سیستم‌ها، درست مانند بدن انسان، باید بتوانند وجود مشکل را در خود تشخیص داده و در جهت برطرف سازی آن اقدام کنند. این دستاورد، یکی از بزرگ‌ترین آرزوها در حوزه آی‌تی است که در مسیر تحقق آن هستیم.»

یکی از کارهایی که این سیستم انجام می‌دهد این است که به صورت اتوماتیک، نقص‌های فنی رخ داده در بخش مدیریت داده‌ها  را شناسایی کرده و برطرف می‌کند. روشی که این سیستم استفاده می‌کند برای پردازش و انتقال داده‌های در مقادیر عظیم کاربرد دارد. سیستم خود درمان ادوبی می‌تواند زمان تعمیر و برطرف سازی اشتباهات و نقص‌های فنی رخ داده در این عملیات‌ها را به میزان زیادی کاهش دهد.

مرتبط: جایگاه هوش مصنوعی در خاورمیانه و آفریقا

این برنامه همچنین می‌تواند تشخیص دهد که آیا سیستم‌های تحت اداره کارمندان انسانی دچار نقص شده و برای برطرف سازی  آنها اقدام می‌کند.

Renée Lahti، رئیس ارشد بخش ذخیره سازی داده در یکی از شعبات شرکت هیتاچی  اعلام کرده که این شرکت، از سال گذشته تا کنون از این نرم افزار استفاده می‌کند. این سیستم در شبکه‌های شرکت هیتاچی، داده‌ها را به صورت لحظه‌ای تحلیل و نظارت کرده و همچنین وضعیت دما و جریان هوای دیتا سنترها را نیز کنترل می‌کند. به گفته این مقام مسئول، هزینه نگهداری سالیانه دیتا سنترها با وجود این تکنولوژی، به طور میانگین تا  38 درصد کاهش یافته و همچنین ظرفیت‌های ذخیره سازی آنها نیز افزایش پیدا کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که طی 3 تا 5 سال، شبکه‌های مجهز به هوش مصنوعی در بسیاری از شرکت های بزرگ به عضوی اصلی تبدیل شوند. تلفیق این شاخه از تکنولوژی هوش مصنوعی در شبکه‌های شرکت‌ها، همراه با توسعه تکنولوژی اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و نسل پنجم اینترنت وایرلس، در آینده در بسیاری از کسب و کارها دیده خواهد شد.

از فعالان حوزه آی‌تی اخیرا نظر سنجی شده و تقریبا نیمی معتقد بودند که یک شبکه مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند امکانات و قابلیت‌های زیادی به آن اضافه کند و با کمک همین تکنولوژی، کیفیت استفاده از شبکه‌ها افزایش می‌باید. شرکت IDC ، نتایج نظرسنجی خود در ماه فوریه منتشر کرد که در آن از 301 فعال حوزه آی‌تی در کسب و کارهای مختلف، نظر سنجی شده بود.

شرکت International Business Machines، ابزارهای اتوماسیون آی‌تی تولید می‌کند. این شرکت محصولی نرم افزاری بنام AI OpenScale  دارد که بین فعالان آی‌تی بسیار پر طرفدار است. این شرکت حالا تحقیقات خود را به روی الگورریتم‌هایی از آی‌تی متمرکز کرده که برای نظارت روی شبکه‌ها، پیش بینی نقصان‌های سیستمی و عملکردی و تعمیر و برطرف سازی خودکار این مشکلات، کاربرد دارد.

Ruchir Puri، دانشمند ارشد شرکت تحقیقاتیIBM  می‌گوید:« استفاده از اتوماسیون برای کنترل شبکه‌ها، در مورد برخی از برنامه‌ها، کاربرد حیاتی دارد زیرا برخی از سیستم‌ها بعد از بروز ایراد فنی به مدت زیادی غیر فعال می‌مانند تا تعمیرکاران به مشکل آنها رسیدگی کنند. این تکنولوژی به میزان زیادی در وقت صرفه جویی می‌کند.»

وی تاکید می‌کند:« هدف این است که سیستم‌ها بتوانند خودشان به روی خودشان نظارت داشته و مشکلات خود را برطرف کنند. با وجود هوش مصنوعی، این مهم، در حال تحقق است.»

مرتبط: طراحی ابزاری با هوش مصنوعی برای شناسایی تصاویر جعلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا