ترجمه شده

جایگاه هوش مصنوعی در خاورمیانه و آفریقا

 

شور و هیجان را این روزها در دنیای هوش مصنوعی همه حس می‌کنند. و حالا نوبت مقامات امارات متحده عربی شده که جذب پتانسیل‌های این تکنولوژی شده و تصمیم بگیرند از قابلیت‌های آن در طی سه تا پنج سال آینده، در برنامه‌های خود استفاده کنند.

در حالیکه بسیاری از شرکت‌های این کشور هنوز در مرحله برنامه ریزی پیرامون توسعه این تکنولوژی هستند، شرکت‌های دیگری نیز هستند که توانسته‌اند قابلیت‌های متنوع و وسیع این تکنولوژی را به مرحله عمل نزدیک‌تر کنند. این شرکت‌ها موفق شده‌اند روش‌های استفاده و به کارگیری هوش مصنوعی را توسعه دهند.

ربات نگهبان مجهز به هوش مصنوعی-مراسم افتتحایه Artificial Intelligence Week Middle East- چهارم سپتامبر 2018

سامر ابو لطیف، رئیس مایکروسافت خاورمیانه و آفریقا می‌گوید که هوش مصنوعی، دگرگونی و انقلاب دیجیتال را در مناطق خاورمیانه و آفریقا گسترش داده است. به عقیده ابولطیف این تکنولوژی قدرت این را دارد که نبوغ را در انسان تقویت کرده و قابلیت‌های انسانی را گسترش دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند هزینه‌های تولیدی بسیاری از کسب و کارها را کمتر کند و مدیران اقتصادی کم کم دارند به میزان کارایی این تکنولوژی پی می‌برند.

بر اساس نظرسنجی انجام گرفته توسط مایکروسافت و شرکت مشاوره EY ، در بین 112 شرکت و 7 بخش در 5 کشور در منطقه خاورمیانه و آفریقا، 80 درصد اعلام کرده‌اند که هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح در بین مقامات مدیریتی آنهاست. به علاوه، 89 درصد نیز در صدد هستند تا در آینده، کسب و کارهای خود را با توسعه این تکنولوژی رونق دهند.

عمر ال علما، وزیر امور مرتبط با هوش مصنوعی ایالات متحده امارات

امروزه، پروژه‌های هوش مصنوعی زیادی( به خصوص پروژه‌های مرتبط با تکنولوژی یادگیری ماشینی، صنعت رباتیک هوشمند و چت بُت‌ها) توسط متخصصین دیجیتال و تیم‌های آی تی انجام می‌گیرد.  ابو لطیف می‌گوید:« هوش مصنوعی امروز زندگی ما را دستخوش تغییر زیادی قرار داده و به زودی تغییرات اساسی‌تر و بزرگ‌تری نیز در دنیا ارائه خواهد کرد. با کمک بخش‌های مرتبط با این تکنولوژی، می‌توانیم به راحتی لایه‌های مختلف یک ارگان را دسته بندی کرده و آنها را برای انجام هدف‌های خود آماد کنیم. »

برنامه‌های دولتی حمایت از پروژه‌های هوش مصنوعی

در امارات عربی، برنامه‌های تخصیص یافته به تکنولوژی هوش مصنوعی، با پشتیبانی مستقیم دولت انجام می‌پذیرد. استراتژی‌های ملی و برنامه‌های مختلفی ایجاد شده تا قابلیت‌ها و امکانات این بخش توسعه یافته و نتیجه مورد نظر ارائه شود.

کلاس های مجهز به هوش مصنوعی و واقعیت مجازی در دبی

شرکت‌های منطقه ، تکنولوژی یادگیری ماشینی و رباتیک هوشمند را جزو پر کاربرد‌ترین مباحث دانسته و بخش‌هایی مانند «تحلیل متن» و «پردازش طبیعی زبان» را از مفیدترین قسمت‌های این صنعت می‌دانند.

بر اساس یک گزارش، بیشترین سرمایه گذاری در طی 10 سال اخیر، در ترکیه، امارات و آفریقای جنوبی صورت گرفته است. از بین 929 معامله در منطقه، تعداد 252 معامله تنها در ترکیه انجام گرفته است. ترکیه همچنین در میزان مبلغ کل معامله شده نیز- 3.4 میلیارد دلار- در رتبه اول قرار دارد. بعد از ترکیه، امارات با مبلغ کل 2.15 میلیارد دلار و آفریقای جنوبی با 1.66 میلیارد دلار، در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

البته لازم به ذکر است که عربستان سعودی نیز در سال 2018 به صورت جهشی خود را در این زمینه به جلو راند. کشور اردن نیز اگر چه از دیگر کشورهای منطقه عقب‌تر است ولی تدابیر و برنامه‌های مختلفی درباره ایجاد فرصت‌های مرتبط، اعمال کرده است. دو کشوری که از ابتدای سال 2018 فعالیت‌های خود را افزایش دادند، عربستان سعودی و مصر بودند.

رشد هوش مصنوعی بیشتر در کدام قسمت‌ها بوده است

در بین بخش‌های مختلف حوزه تکنولوژی در خاورمیانه و آفریقا، شبکه‌های اجتماعی بیشترین تمرکز سرمایه گذاری را به روی خود معطوف داشته‌اند. سایبر سکیوریتی-امنیتی مجازی- و حوزه هوشمند موبایلی، از دیگر بخش‌های فعال در این زمینه بوده است.

صنعت ایرلاین‌ها و خطوط هوایی، وسیع‌ترین استفاده از هوش مصنوعی را داشته‌اند. به خصوص در بخش مسافران. البته این افزایش و توسعه، جدیدا ایجاد شده و در مراحل ابتدایی است. بانک‌ها و شرکت‌های تلکام نیز جدیدا فعالیت‌های خود را در این زمینه افزایش داده‌اند. زیرسازی داده‌ها و آموزش نیز از جمله حوزه‌هایی هستند که با پروژه‌های کوچک، راه خود را آغاز کرده اند.

مانور هوش مصنوعی در زندگی انسان ها

با 3 ویژگی ترسناک هوش مصنوعی آشنا شوید

 

منبع

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا