تکنولوژی

طراحی ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص عکس‌های جعلی

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با همکاری شرکت IBM موفق به طراحی و توسعه ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که قادر است تصاویر جعلی را تشخیص دهد.

در گذشته و بنا به دلایلی همچون نبود تکنولوژی‌های پیشرفته و ابزارهای گوناگون، تشخیص عکس‌های جعلی و تقلبی از عکس‌های اصلی، کار چندان سختی نبود. اما امروزه و با گسترش فناوری‌های جدید، امکان ساخت تصاویر جعلی بسیار آسان‌تر و البته تشخیص آن بسیار دشوارتر شده است.

از جمله این فناوری‌ها می‌توان به دیپ‌فیک اشاره کرد که می‌تواند با تلفیق تصویر انسان با کمک هوش مصنوعی، افراد را در حال گفتن و یا اجرای کاری نشان دهد که آن عمل هرگز اتفاق نیفتاده است. این مساله اخیرا نگرانی‌هایی گسترده‌ای در نزد کاربران و حتی سیاستمداران بوجود آورده است.

اما پژوهشگران MIT و IBM برای رفع این نگرانی‌ها، ابزاری مبتنی بر فناوری نوظهور هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که می‌تواند به کاربران در تشخیص عکس‌ها و تصاویر جعلی کمک کند. قرار بود که از این ابزار برای موضوع دیگری توسعه داده شود، اما محققان در حین کار با این ابزار به این نتیجه رسیدند که هوش مصنوعی تعبیه شده در آن، قادر به تشخیص ارتباط میان اشیاء یا سوژه‌هاست.

جو-یان ژو، از پژوهشگران این گروه تحقیقاتی در این رابطه عنوان می‌کند که اگر بتوانیم ارتباطی منطقی را بین سوژه‌ها برقرار کنیم و آن را به هوش مصنوعی تعلیم دهیم، قادر خواهیم بود گام مهمی‌در شناسایی عکس‌های جعلی از اصلی برداریم. وی معتقد است که اگر بتوانیم حرف را خوب بشناسیم، آن وقت است که می‌توان بهترین دفاع را ارائه داد.

این ابزار به صورت آزمایشی در اختیار علاقمندان به این فناوری قرار گرفته است. گفتنی است شرکت‌های دیگری همچون ادوبی نیز اخیرا ابزاری را برای شناسایی عکس‌های جعلی طراحی کرده‌اند. شرکت گوگل نیز کلاس‌هایی را برای آموزش به کودکان برای تشخیص اطلاعات جعلی و تقلبی از اطلاعات درست و واقعی برگزار می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا