اپل

با نسل جدید کامپیوتر مک پرو اپل آشنا شوید

اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال خود از کامپیوتر مک پرو جدیدی رونمایی کرد که با قیمت پایه 6 هزار دلاری روانه بازار خواهد شد.

اگرچه به زعم بسیاری از کاربران، مک پرو سال 2013 اپل چیزی فراتر از یک «سطل آشغال» نبود، اما این شرکت به تازگی از نسل جدید این محصول که از طراحی ماژولار بهره می‌برد و نسبت به مدل قبلی، کمتر داغ می‌کند، پرده برداشت.

با این‌که اپل تغییراتی را در طراحی این محصول اعمال کرده، اما همچنان ظاهر آن به «رنده پنیر» شباهت دارد. اما طراحی داخلی آن به گونه‌ای است که قابلیت ماژولار بودن و انعطاف‌پذیری را به این دستگاه اضافه می‌کند.

در دل این دستگاه، از پردازنده جدید Xeon شرکت اینتل استفاده شده که می‌توان آن را تا مدلی مجهز به 28 هسته پردازشی ارتقا داد. همچنین، مدل پیشرفته این کامپیوتر به توان 300 واتی به همراه سیستم خنک‌کننده مجهز شده که می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای را در ارتقای عملکرد دستگاه داشته باشد.

طبق گفته اپل، کاربران می‌توانند حافظه رم این دستگاه را به لطف معماری 6 کاناله و بسته به نیاز خود تا 1.5 ترابایت ارتقا دهند. در مک پرو اپل 12 اسلات DIMM تعبیه شده است.

مرتبط: ده نکته که در کنفرانس برنامه‌نویسان اپل احتمالا از دست داده‌اید

همچنین، 8 اسلات PCI Express، دو درگاه USB-C یا تاندربولت 3 و دو درگاه USB-A در قسمت پشتی دستگاه به‌کار رفته است. ناگفته نماند که دو درگاه USB-C دیگر نیز در قسمت جلویی بدنه مشاهده می‌شود. این یعنی، مک پرو اپل دست کم یک پورت USB-C بیشتر از کامپیوترهای رایج در بازار دارد.

اپل به همراه مک پرو، از ماژولی تحت عنوان MPX Module رونمایی کرد که قادر است قدرت و عملکرد گرافیکی دستگاه را ارتقا دهد. این ماژول یک کارت PCIe است که قادر است دو کارت گرافیک را در خود جای دهد. همچنین این ماژول دارای سیستم خنک‌کننده و کانکتور تاندربولت است.

طبق گفته اپل، کاربران می‌توانند کارت‌ها‌ی گرافیک Radeon Pro Vega 2 یا Radeon Pro Vega 2 Duo را برای این دستگاه انتخاب نمایند. همچنین می‌توان چهار کارت گرافیک نیز بر روی این محصول سوار کرد و حافظه گرافیکی HBM2 آن را در مجموع به 128 گیگابایتی ارتقا داد.

ماژول دیگری که اپل قصد فروش آن را دارد، I/O نام دارد که دو درگاه تاندربولت، دو درگاه USB-A و یک ورودی 3.5 میلیمتری هدفون بیشتر را برای دستگاه به ارمغان خواهد آورد. همچنین، کارتی ویژه کار بر روی فایل‌ها‌ی ویدیویی به نام Afterburner  برای این کامپیوتر طراحی شده که قادر است با کمک FPGA، نرخ پردازشی تا 6 میلیارد پیکسل بر ثانیه را به ارمغان آورد.

منبع انرژی مک پرو اپل قادر است تا حداکثر 14k.w را به دستگاه تزریق کند. در قسمت جلویی مک پرو جدید سه فن بزرگ تعبیه شده که وظیفه جابجایی هوا در بدنه دستگاه را با سرعت 510 متر مکعب در دقیقه بر عهده دارند. البته با وجود این سه فن، مک پرو جدید بسیار بی‌سروصدا کار خواهد کرد.

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، کامپیوتر مک پرو اپل از فصل پاییز و با قیمت پایه 5999 دلار عرضه خواهد شد. این قیمت برای مدلی مجهز به مشخصاتی همچون رم 32 گیگابایتی، پردازنده هشت هسته‌ای Xeon اینتل، کارت گرافیک Radeon Pro 580X و کارت حافظه 256 گیگابایتی SSD در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا