گجتهوش مصنوعی

ربات Sphero RVR رونمایی شد

این ربات شرکت اسفرو شبیه اسباب بازی است اما برای بازی نیست

ربات RVR شرکت Sphero در نگاه اول شباهت زیادی به یک خودروی اسباب بازی رباتیک دارد و در واقع میتوان گفت Sphero RVR  از خیلی جهات هم همینطور است.

آدام ویلسون موسس و افسر ارشد بخش نوآوری این شرکت در جلسه‌ای که ربات RVR در آنبررسی شد  این ربات 4 چرخ را که به تانک هم شباهت دارد با یک اپلیکیشن به اطراف حرکت داد.

RVR یا همان روور (Rover) از سرعت و قدرت مسیریابی خوبی بهره‌مند است و ظاهر جذابی هم دارد. البته RVR شباهت زیادی به ربات Minstorms شرکت لگو دارد.

ربات Sphero RVR اسباب بازی نیست

ربات RVR شرکت Sphero

این شباهت البته خیلی هم تصادفی نبوده چراکه روور بر خلاف دیگر محصولات شرکت اسفرو مثل ماشین کنترلی رباتیک  یک اسباب بازی نیست. این وسیله‌ الکترونیکی در اصل برای شرکت‌های رباتیک ساخته شده تا تجهیزات و تکنولوژی‌های مدنظرشان را روی آن سوار کنند.

ربات روور که قرار است از سپتامبر امسال به بازار عرضه شود 250 دلار قیمت خواهد داشت.

دقیقا مشخص نیست شرکت‌های رباتیک چه چیزهایی را می‌توانند به این ربات اضافه کنند اما می‌توان حدس زد ربات Sphero RVR پلی برای ظهور ربات‌های خانگی و دست ساز فوق پیشرفته در آینده نزدیک باشد.

شرکت Misty Robotics که زیر مجموعه شرکت Sphero به حساب می‌آید، رباتی با نام Misty II دارد که قابل هک است.

با استفاده از ربات Sphero RVRمی‌توان ایده‌های پیشرفته را برای خانه‌ها و شرکت‌های آینده که در آنها ربات‌ها نقش‌های مختلف و مهمی ایفا می‌کنند، اجرایی کرد. البته این ربات 2000 دلار قیمت دارد بنابراین ربات روور را می‌توان نسخه اقتصادی این ربات گران قیمت دانست که از همان ویژگی‌های هک پذیری برخوردار است.

خوب است بدانید ربات RVR فعلا به عنوان یک کمپین در وبسایت Kickstarter قرار دارد و باید سرمایه ابتدایی لازم برای تولید انبوه آن جمع آوری شود.

قابلیت‌ هک پذیری

ربات RVR شرکت Sphero

ربات RVR شرکت Sphero

آنچه که باعث جذاب‌تر شدن ربات Sphero RVR می‌شود، اینکه می‌توان آن را به رابط‌های کاربری مختلفی از جمله سخت‌افزار Raspberry Pi، رابط Bit شرکت میکرو و پردازنده‌های Arduino متصل کرد.

ویلسون گفته که قطعات اضافی بیشتری در ادامه برای این دستگاه عرضه خواهند شد که از جمله آنها می‌توان به دوربین با قابلیت کنترل از طریق وای فای اشاره کرد.

ضمنا شرکت در حال آغاز همکاری با کمپانی‌هایی از جمله Sparkfun Electronics است تا از این طریق ماژول‌های متعددی را برای ربات جدید خود عرضه کند.

با این وجود در صورت تمایل شما هم می‌توانید قطعات دلخواهتان را به این ربات اضافه کنید.

 

ساده اما پر کاربرد

ربات Sphero RVR در ابتدا بسیار ساده به نظر می‌رسد. یک ربات با قابلیت کنترل از راه دور که به دیگر ربات‌های توپی قبلی شرکت Sphero شباهت زیادی دارد. علاوه بر دو سنسور مادون قرمز، یک ماژول حساس به رنگ هم روی این دستگاه وجود دارد. این سنسور می‌تواند با خواندن کارت‌های رنگی از پیش تعیین شده با راحتی بیشتری به اطراف حرکت کند. همانند دیگر محصولات آموزشی و خانگی شرکت Sphero، روور هم از طریق یک اپلیکیشن و از راه دور کنترل می‌شود.

این ربات آنقدر قدرتمند ساخته شده که قادر است شیب 45 درجه را به راحتی بالا برود

 

لاستیک‌های روور به صورتی طراحی شده‌اند که ربات بتواند با لاستیک‌های بزرگش به راحتی از روی کفش‌های شما رد شود و اینقدر قدرتمند ساخته شده که قادر است شیب 45 درجه را به راحتی بالا برود. به نظر می‌رسد با اظافه کردن یک سری امکانات بتوان از این روبات در مصارف بسیار متنوعی استفاده کرد.

از آنجایی که در یک جلسه کوتاه نمی‌توان از جزئیات دقیق و تخصصی ربات Sphero RVR اطلاعی کسب کرد، باید منتظر بمانیم و ببینیم شرکت در ادامه چه جزئیاتی جدیدیرا از این دستگاه منتشر می‌کند.

در کل اگر ربات روور همان چیزی باشد که شرکت Sphero ادعا می‌کند، بنابراین باید منتظر یک ربات جذاب و بسیار کاربردی باشیم که قادر است با ربات‌های گران قیمت شرکت‌های بزرگ دنیا از جمله Anki Vktor رقابت داشته باشد.

مرتبط:

نقد و بررسی اختصاصی روبات Sphero BB-8

ماشین کنترلی رباتیک لایتینگ، محصول جدید Sphero

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا