اختصاصیبررسی

نقد و بررسی اختصاصی روبات Sphero BB-8

نقاط قوت:

جنس محکم و بادوام

طراحی کاملا منحصر به‌فرد

اپلیکیشن کارآمد

راه‌اندازی آسان

بسته بندی زیبا و آراسته

نقاط ضعف:

نذاشتن بازی انحصاری

ممکن است سگ‌ها آن را با وسیله بازی اشتباه بگیرند

ویژگی‌های برجسته:

شارژر القایی

عمر باتری 60 دقیقه‌ای

پشتیبانی از اتصال به بلوتوث

کنترل از راه دور تا برد 30 متر

سازنده: Sphero

قیمت: 129.99 پوند

Sphero BB—8 چیست؟

روبات BB-8 رباتی تخیلی است که از آن در فیلم جسنگ ستارگان که اخیرا اکران شد، استفاده کرده‌اند. دراین فیلم، روبات BB-8 نقش کاملا فیزیکی را ایفا می‌کند و در سکانس‌هایی که او وجود دارد اصلا از جلوه‌های ویژه استفاده نشده و این مسئله در فیلم جنگ ستارگان یک نکته مثبت به‌شمار می‌آید. ما در آی تی ایران قبلا در نمایشگاه CES نگاهی به این روبات انداخته بودیم و حالا از نزدیک آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بنابراین اصلا جای تعجب ندارد که نسخه اسباب بازی روبات BB-8 مورد استقبال شدید طرفداران روبات‌های اسباب بازی و حتی سازندگان و طرفداران فیلم جنگ ستارگان قرار گرفته باشد. شرکت Orbotix نام این روبات دوست‌داشتنی را اسفرو (sphero) گذاشته و علاقه‌مندان می‌توانند این روبات را از وبسایت این شرکت خریداری کنند. اسفرو BB-8 صرفا جهت سرگرمی ساخته شده و هیچگونه جنبه آموزشی در ساخت ان به‌کارگرفته نشده است.

اسفرو BB-8 چکار می‌کند؟

از آنجایی که این روبات توسط اپلیکیشن کنترل می‌شود، برای استفاده از آن به یک اسمارت‌فون نیاز خواهید داشت. بدون داشتن اسمارت‌فون و اپلیکیشن مرتبط، این روبات تنها یک اسباب‌بازی رومیزی محسوب می‌شود که هر از چندگاهی سرش را از این طرف به آن طرف می‌چرخاند و ممکن است گاهی توجه افراد را به‌خود جذب کند.

پس از سه ساعت شارژ اولیه توسط استند شارژر آن که بیشتر به استند نمایشگرها شباهت دارد، می‌توانید BB-8 را به آیفون یا اسمارت‌فون اندرویدی خود متصل کنید و BB-8 را کنترل و هدایت کنید.

برای انجام این کار وارد اپلیکیشن اسفرو BB-8 شده و روبات را در فاصله نزدیک به گوشی‌تان قرار دهید. وقتی که روبات به گوشی نزدیک شود، سریعا دستگاه و اپلیکیشن با یکدیگر جفت می‌شوند که با روشن شدن نور BB-8 و باز شدن صفحه کنترل بر روی اسمارت‌فون، متوجه اتصال روبات به گوشی‌تان خواهید شد.

زمانی که روبات و اپلیکیشن به یکدیگر متصل شوند، برای چرخ زدن در خانه آماده هستید. اگر بدون تمرین شروع به کنترل این روبات کنید، خواهید دید که ربات به سرعت به سمت لبه پرتگاه‌ها می‌رود و به‌احتمال زیاد به پایین سقوط می‌کند اما نکته مثبت این روبات، جنس مجکم و بادوام آن است که پس از سقوط و برخوردهای شدید اثری از خراش و یا شکستگی بر روی آن مشاهده نمی‌شود.

توصیه می‌کنیم که این روبات را بر روی سطوح خشک نگهداری کرده و از آن تنها بر روی فرش، سطوح چوبی، کاشی و سرامیک استفاده کنید. برای هیجان بیشتر می‌تواند از این روبات بر روی چمن نیز استفاده کنید که البته به دلیل سرعت بیش از حد انتظار این ربات، ممکن است سریعا وارد بوته‌زارهای اطراف شود که باید خیلی مراقب این قضیه باشید.

مرتبط : نخستین نسل روبات‌های اسفرو

BB-8  توسط یک اهرم روی صفحه نمایشگر گوشی هدایت می‌شود. با حرکت دادن دکمه‌ی دایره‌ای روی صفحه، روبات نیز به اطراف حرکت می‌کند. در سمت راست صفحه برنامه  طرح کلی BB-8 قرار دارد که حالت بدنی او را نشان می‌دهد. در گوشه صفحه نیز دکمه سرعت قرار گرفته که برای افزایش موقتی شتاب BB-8 استفاده می‌شود.

سر و بدنه این روبات دو بخش مجزا هستن که به وسیله آهن ربا به یکدیگر متصل می‌شوند. بیشتر اوقات سر ثابت است و قسمت زیرین همانند چرخ به اطراف حرکت می‌کند اما مراقب باشید چون اگر ربات را به محلی بفرستید که فضای کافی برای عبور دادن سر او وجود نداشته باشد، ممکن است موجب جدا شدن سر از بدنه شود که می‌بایست آنها را دوباره به‌هم متصل کنید.

افرادی که به‌دنبال یک تجربه کامل و هیجان انگیزتر هستند، خوب است بدانند که این روبات گاه و بیگاه برخی از صداهای به‌کار گرفته شده در فیلم جنگ ستارگان را پخش می‌کند. اگر نمیخواهید در هنگام بازی با این روبات این صداها را دیگران بشنوند می‌توانید با اتصال هدفون به اسمارت‌فونی که از طریق آن روبات کنترل می‌شود، استفاده کنید.

سایر امکانات

برای استفاده از دستورات صوتی، می‌توانید با گفتن جمله‌ی “اوکی BB-8″، شروع به گفتن دستور مورد نظرتان بکنید. مثلا با گفتن “فرار کن”، BB-8 شروع به حرکت سریع در یک خط مستقیم می‌کند و با گفتن “به اطراف نگاه کن”، شروع به چرخاندن سرش به اطراف خواهد کرد و همچنین با پرسیدن “حالت چطور است؟” شروع به اجرای حرکات موزون می‌کند و از این طریق شادی خود را نشان می‌دهد.

حالت نگهبانی (Patrol Mode) نیز جذابیت‌های خاصی دارد که BB-8 را برای پرسه زدن، به نقاط مختلف اتاق یا منزل می‌فرستد. در حین انجام نگهبانی، این ربات اطلاعاتی را برای شما جمع‌آوری و ارسال می‌کند. شتاب حرکتی، دمای اطراف، سیستم هشدار برخورد و نزدیک شدن به موانع از جمله‌ی این اطلاعات هستند. این اطلاعات خیلی کاربرد خاصی ندارند اما نظارت بر عملکرد BB-8 حین گشتن در محیط و کشف دنیای اطراف بسیار جذاب و سرگرم‌ کننده است.

روبات BB-8 مجهز به ویژگی “تکامل شخصیت” است و هرچه بیشتر از آن استفاده می‌کنید، هوشمندتر می‌شود. با این وجود حتی اگر این ویژگی خیلی هم دقیق عمل نکند، مشکلی به‌وجود نخواهد آمد چون تماشای برخورد این ربات با در و دیوار بسیار جذاب است.

احتمالا از قابلیت تصویربرداری هولوگرافیک ربات BB-8 خبرهایی شنیده‌اید. در اصل کاربران می‌توانند فیلم‌های ضبط شده توسط ربات را بر روی اپلیکیشن متصل به BB-8 مشاهده کنند. این ویژگی با تعریفی اصلی تصویربرداری هولوگرافیک تفاوت‌های بسیار زیادی دارد اما با این اوصاف بازهم قابل قبول و راضی کننده به‌نظر می‌رسد.

اسفرو BB-8 بخریم یا نه؟

اسفرو BB-8 یک گجت سرگرم کننده به حساب می‌آید که با وجود پشتیبانی از یک سری دستورات صوتی و کنترل هوشمندی که به منظور هدایت آن تعبیه شده، برای طرفدارن فیلم‌های جنگ ستارگان یک وسیله جذاب و ایده‌آل محسوب می‌شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا