استارتاپ

با مافیای سیلیکون‌ولی بیشتر آشنا شوید

نگاهی به فعالیت‌های بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران و کارآفرینان حوزه سیلیکون‌ولی

امروز به آنها مافیای سیلیکون ولی می‌گویند اما در دهه 90 میلادی،  پیش از اینکه پیتر تیل، ایلان ماسک و رید هافمن به سرمایه‌گذاران و کارآفرینانی میلیاردر تبدیل شوند، مدیران ارشد شرکت PayPal  بودند.

آنها به همر‌اه صدها مدیر ارشد دیگر این شرکت از جمله Max Levchin، David Sacks و Keith Rabois، به مافیای PayPal   شُهره بودند، نامی که به مشهور‌ترین شبکه کارآفرینان و سرمایه گذاران سیلیکون ولی اطلاق می‌شود.

یوتیوب، تسلا، اسپیس‌ایکس، شرکت نرم افزاری Palantir، لینکدین و Yelp از جمله شرکت‌هایی بودند که اعضای شبکه مافیای پی پال آنها را پایه گذاری کردند.

این افراد همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری از جمله  Founders Fund  و Valar Ventures  را نیز بنا نهادند و با شرکت‌های دیگری مانند Sequoia Capital ، Khosla Ventures و Greylock Partners  مشارکت داشتند.

مرتبط : چرا سکویا برترین شرکت سرمایه‌گذاری است؟

این افراد، از سرمایه‌گذاران ارشد شرکت فیس بوک، اوبر، لیفت، Airbnb ، Square ، Pinterest ، Stripe  و بسیاری دیگر از شرکت‌های  یونیکورن (با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) حوزه سیلیکون ولی  نیز محسوب می‌شوند.

طی سال‌ها ، اعضای این شبکه مافیا زیر کنترل شدید رسانه‌ها قرار داشته‌اند اما هرگز لیست کاملی از سرمایه‌گذاری‌های آنها اعلام نشده است.

با استناد به اطلاعات منابعی هممچون Crunchbase و Dow، یک بانک اطلاعاتی از فعالیت‌های سرمایه گذاری مافیا تهیه شده که ادعا می‌شود لیست کاملی است.

این مجموعه داده، عبارت است از نام شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده، نام سرمایه‌گذار و اطلاعات مربوط به مبلغ  سرمایه. حتی منابعی موجود است که نشان می‌دهد یک شرکت از سوی چند عضو مافیا، سرمایه دریافت کرده که ثابت ‌می‌کند اعضای مافیا تفکرات مشابهی داشته‌اند.

در آمار ارائه شده، 1005 عملیات سرمایه گذاری توسط اعضای مافیا و شرکت‌های وابسته به آنها اعلام شده که به روی 646 شرکت طی سال‌های 1995 تا 2018 انجام شده است.

در این لیست مشخص شده که 14 درصد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده، توسط موسسان زن ایجاد شده‌اند.

تا قبل از این، به دلیل مرد بودن تمام اعضای مافیا، به آنها انتقاد  تبعیض جنسیتنی وارد شده بود اما این آمار نشان می‌دهد که این سرمایه گذاران به کارآفرینان  زن نیز توجه کافی داشته‌اند و در انتخاب مکان سرمایه‌گذاری خود به شاخص جنسیت  اهمیت نمی‌داده‌اند.

بر طبق آمار ارائه شده، بین سال های 2009 تا 2014، 15.5 درصد  استارتآپ‌های سرمایه گذاری شده، حداقل یک موسس زن داشته‌اند.

در جداولی که در زیر می‌بینید، تعداد سرمایه گذاری‌هایی که مافیای سیلیکون ولی در طی زمان انجام داده‌اند مشاهده می‌شود.

اعضای مافیا اواسط  دهه 2000، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری  خود را به صورت قابل توجهی افزایش دادند و طی این دوران به صورت متوسط، 10 الی 40 سرمایه گذاری در سال انجام دادند. و باز در سال 2010، در مجموع 100 سرمایه گذاری انجام شده است. تا قبل از سال 2010، شبکه مافیا در سال به صورت متوسط 70 الی 130 سرمایه‌گذاری در سال انجام داده است.

جدول سرمایه گذاری مافیای PayPal

در جدول دیگری که در ادامه می‌‌بینید، تعداد شرکت‌هایی که هر کدام از اعضای مافیای سیلیکون ولی به صورت تک تک به روی آنها سرمایه‌گذاری داشته‌اند، مشخص شده است. پیتر تیل و Scott Bonister، بیشترین تعداد سرمایه گذاری را داشته‌اند  و هرکدام مسئول سرمایه گذاری به روی  بیش از 100 شرکت مختلف هستند.

سرمایه گذاری مستقل اعضای شبکه مافیای paypal

20 درصد شرکت‌های مورد سرمایه گذاری دو نفر از اعضای مافیا،   دیوید مک کلا  و  رید هافمن ( Reid Hoffman )  حداقل یک موسس زن داشته‌اند.

میزان و کیفیت ارتباط بین اعضای مافیا نیز مورد توجه بوده است. معمولا با دریافت سرمایه توسط یک شرکت، احتمال سرمایه‌گذاری دیگر اعضای مافیا روی آنها نیز بالاتر می‌رفت.

مشخص شده که 31 درصد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده توسط  تیل ، حداقل یک سرمایه‌گذاری از طرف یکی دیگر از اعضای مافیا دریافت کرده است.  این رقم برایRabois حدود   47 درصد، برای هافمن 16 درصد، برای Levchin لوچین  41 درصد، برای Sacks حدود   46 درصد و برای  Banister  18 درصد بوده است.

در گرافی که در زیر می‌بینید، ضخامت خط بین دو اعضای مافیای سیلیکون ولی، تعداد شرکت‌های مشترک سرمایه گذاری شده هر دو عضو را نشان می‌دهد. این گراف ثابت می‌کند که هسته اصلی شبکه مافیای پیپال بین 5 عضو ارشد Sacks، Levchin، Rabois، پیتر تیل و Banister شکل گرفته است.

سرمایه گذاری اعضای اصلی مافیای سیلیکون ولی مافیای PayPal

بارها این تصور وسوسه انگیز در اذهان فعالان تکنولوژی ایجاد شده که سیلیکون‌ولی یک مفهوم انتزاعی است اما شبکه مافیای سیلیکون ولی که صدها شرکت و میلیاردها دلار را در اختیار خود دارند، ثابت می‌کند که این حوزه، اعضای واقعی دارد که هرکدام تصمیم‌های منحصر به فردی می‌گیرند.

سرمایه‌گذاران جنجالی

این سرمایه‌گذاران و در واقع اعضای مافیای سیلیکون ولی همچنین از جهت جنجالی بودن هم با هم تفاوت‌هایی دارند. پیتر تیل به دلیل نزدیکی به ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری جنجالی بزرگی در سیلیکون ولی ایجاد کرد. پیر در نهایت و در زیر فشارهای زیاد اعلام کرد که منطقه سیلیکون ولی را ترک می‌کند.

دیوید مک کلور یکی دیگر از این گروه سرمایه‌گذار سال گذشته درگیر ماجرای رسوایی جنسی بزرگی شد که او را مجبور کرد شرکت مشهور 500startups را ترک کند.

حتی رید هافمن بنیانگذار خوشنام لینکدین و یکی دیگر از اعضای این گروه نیز همین یک ماه قبل به خاطر حمایت از مجموعه‌ای رسانه‌ای که به تولید اخبار جعلی در انتخابات متهم شده عذرخواهی کرد.

 

مرتبط :

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام من مخطرع هستم که یک موتوراختراع کردم که بدونه هیچ گونه سوخت فسیلی کارمیکنه وقدرتش از گازاعیل وبنزین بیشترهست وهیچ گونه آلودگی هوای وزیست محیطی ندارد..احتیاج به حمایت کننده دارم تااین اختراع رابه جهان رونمایی کنم..این اختراع برای تمامی دستگاه‌های که دردنیاباسوخت فسیلی کارمیکنه قابل استفاده هست.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا