تکنولوژی

جنجال در سیلیکون‌ولی بر سر حمایت از ترامپ

روز دوشنبه، Project Include که هدف و فعالیت‌های اصلی آن تمرکز روی از بین بردن تبعیض جنسیتی و نژادی در سیلیکون‌ولی است از قطع همکاری با شتاب‌دهنده سرشناس دنیای استارت‌آپ‌ها یعنی Y Combinator خبر داد. دلیل اصلی توقف همکاری، ادامه حضور پیتر تیل( Peter Thiel)  در لیست کارکنان این شتاب‌دهنده، به عنوان یک سرمایه‌گذار نیمه‌وقت است. خطای آقای تیل آن است که از دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پشتیبانی مالی انجام داده است. 

پیتر تیل که آلمانی / آمریکایی است از  مشهور ترین افراد سیلیکون ولی است او به همراه Max Levchin و  ایلان ماسک شرکت Paypal را بنیان‌گذاشت و در دوره‌ای نیز مدیرعامل آن بود. موفقیت‌های Paypal و سرمایه‌گذاری‌های دیگر او را به سرعت پولدار کرد. او همچنین بنیانگذار و رییس شرکت Palantir است . حالا ثروت او به 2.7 میلیارد دلار می‌رسد. او در سال 2004 به عنوان یکی از نخستین سرمایه‌گذاران روی شبکه اجتماعی فیس‌بوک سرمایه‌گذاری کرد و 10 درصد سهام آن را در ازای 500 هزاردلار خریداری کرد. تیل که اوایل این هفته بر اساس مطلب نیویورک تایمز مشخص شد که به کمپین دونالدترامپ کمک مالی کرده پیش از این نیز حمایت خود را از جمهوری‌خواهان اعلام کرده بود اما اوضاع نسبت به گذشته تفاوت زیادی کرده چراکه حالا بخش غالب سیلیکون ولی به دلیل اظهارات ترامپ علیه او موضع گرفته است به همین دلیل حامیان مالی ترامپ که از قضا در سیلیکون ولی باشند بیشتر مورد انتقاد قرار می‌گیرند. پیتر تیل در بین کارآفرینان با کتاب مشهور  

قدرت خطرناک پیترتیل 

Ellen Pao موسس Project Include در متنی که در وب‌سایت Medium نوشته دلایل اتخاذ این تصمیم سخت‌گیرانه – قطع رابطه با  Y Combinator  – را به‌طور کامل تشریح کرده است. او متن خود را با مقدمه‌ای در خصوص راهکارهای مقابله با تبعیض نژادی و جنسیتی، به‌ویژه در حوزه تکنولوژی آغاز کرده است. از نظر پائو، پیاده‌سازی سازوکارهای مناسب برای از بین بردن مسئله تبعیض میان افراد، مترادف با قبول ارزش‌ها، اجرایی کردن استانداردها، سرزنش رفتار بد و حتی در برخی موارد، اخراج افراد است. این مقدمه به‌طور غیرمستقیم به رفتار پیتر تیل در پشتیبانی از دونالد ترامپ اشاره دارد. فهم این موضوع آنچنان هم دشوار نیست و پائو در ادامه به طور مستقیم به این مسئله اشاره دارد: “امروز بحث اصلی ما تاثیر و قدرت خطرناکی است که پیتر تیل در اختیار دارد. ما از سرمایه‌گذاری او روی انستیتوی Seasteading متحیر شدیم، از دیدگاه‌های منفی او در خصوص حق رای زنان به خشم آمدیم، از اظهارنظر او در خصوص تلاش برای یافتن راهی جهت فرار از مرگ شگفت‌زده شدیم و از سخنرانی او در مجمع ملی جمهوری‌خواهان آزرده شدیم.” 

 

شتابدهنده  Y Combinator یکی ازمشهورترین شتابدهنده‌های استارتاپی در آمریکا

این در حالی است که خانم پائو از انتشار خبر کمک 1.25 میلیون دلاری تیل به کمپین ترامپ به عنوان عاملی برای عصبانیت توصیف ناشدنی خود یاد کرده است. موسس پروجکت انکلود تاکید کرده که هیچ شخصی را نباید به خاطر مواضع سیاسیش اخراج کرد اما اقدام تیل را چیزی فراتر از اظهارنظر سیاسی و در واقع دفاع از نفرت و خشونت توصیف کرده است. او معتقد است کمک 1.25 میلیون دلاری به یک کمپین سیاسی، اقدامی به مراتب فراتر از اظهارنظر شخصی است. اقدامی که پائو آن را قدرت دادن به شخصی (ترامپ) می‌داند که رفتارش در ایجاد دلهره و ترس و حمله به سیاه‌پوست‌ها، مکزیکی‌ها، آسیایی‌ها، یهودی‌ها، مسلمانان و زنان به هیچ وجه قابل قبول نیست. پائو معتقد است YC در چند سال گذشته اقدامات مناسبی در جهت حل مسئله تبعیض در شرکت‌ها انجام داده اما رفتار تیل را در تناقص مستقیم با ارزش‌های پروجکت اینکلود دانسته است. موضوعی که در نهایت امر، باعث شده این سازمان عزم خود را جزم کرده و به رابطه با YC پایان دهد. 

واکنش سم آلتمن   

انتشار این اظهارنظرها از سوی Ellen Pao در حالی خبرساز شده که او پیش از پایه‌گذاری Project Include، در شرکت سرمایه‌گذاری Kleiner Perkins در مضان اتهام پشتیبانی از تبعیض جنسیتی قرار گرفته بود. پس از این پائو به عنوان مدیرعامل Reddit مشغول به کار شد اما پس از چند سال و در پی یک شورش درون شرکتی، این شرکت را هم ترک کرد. سم آلتمن رییس  Y Combinator که در آن دوران در هیات مدیره Reddit حضور داشت (و البته همچنان در این سمت فعالیت می‌کند) در گفتگو با وب‌سایت Motherboard به این تصمیم پائو اینگونه واکنش نشان داده است: “من احترام زیادی برای Pao قائلم. در خصوص اتخاذ چنین تصمیمی با او مخالم اما جایگاه و مسئولیت او را درک می‌کنم.” آلتمن، کاندیداتوری ترامپ را نتیجه چندین سال تضاد و نبود ارتباطات کافی عنوان کرده اما معتقد است، راهکار منطقی، به‌کارگرفتن سیاست‌هایی برای تغییر دیدگاه پشتیبانان ترامپ است. او معتقد است نباید پشتیبانان ترامپ را از جمع جدا و آن‌ها را احمق خطاب کرد زیرا این روند، تنها مسئله را پیچیده‌تر خواهد کرد. آلتمن از تصمیم خود برای ابقای تیل دفاع کرده اما طرفداری او از ترامپ را عاملی برای آسیب دیدن روابط دوطرفه‌شان عنوان کرده است. 

 

سم آلتمن می‌گوید نبایدپشتیبانان از ترامپ را احمق خطاب کرد

این در حالی است که در فاصله کمی پس از اظهارنظر آلتمن، اریکا بیکر یکی دیگر از پایه‌گذاران Project Include  در توییتی اینگونه به اظهارات آلتمن پاسخ داده است: “ترامپ یک فاشیست است. او هرگز خود را با این صفت معرفی نکرده زیرا فاشیست‌ها به‌ندرت خود را معرفی می‌کنند.” او تیل را هم از حملات خود در امان نگذاشته و توییت‌هایی را در انتقاد به سیاست‌های YC منتشر کرده است: “تیل از نیروهای کاری YC نیست. او تنها یک شریک نیمه‌وقت، بدون دریافت حقوق و در واقع کمی مهم‌تر از یک داوطلب است. چرا YC باید چنین شخصی را در لیست شرکای کاری خود داشته باشد؟ فایده آن چیست؟ چه کسی خواهان حفظ رابطه با مردی است که روی کمپین نفرت سرمایه‌گذاری می‌کند؟”

آلتمن در پاسخ به این اظهارنظر تاکید کرده که تیل چه در ظاهر و چه در مقام عمل، شریک تجاری YC نیست و او این اختیار را دارد که تیل را اخراج کند.

 

مرتبط : 

حمایت بنیانگذار فیس‌بوک از کلینتون

حمایت تیم کوک از هیلاری کلینتون

جف بزوس : ترامپ را به فضا بفرستید

پاسخ زاکربرگ به ترامپ: به جای دیوار پل بسازید

– پیتر تیل و حمایت از استارتاپ N26

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا