اپلچگونه

چگونه از آیفون در برابر گرمای هوا محافظت کنیم؟

چند روزی است که وارد تابستان داغ 2021 شده‌ایم. فصلی که گرمای بیش از حد آن در بسیاری از کشورهای جهان، مشکلات متعددی را برای میلیون‌ها انسان به وجود آورده است.

در این بین، گوشی‌های آیفون نیز به مانند دیگر دستگاه‌های الکترونیک و یا غیرالکترونیک، ممکن است در معرض این افزایش دمای بی‌سابقه، دچار مشکلاتی از قبیل بالارفتن بیش حد دمای دستگاه شده و حالت Overheating را تجربه کنند.

آیفون‌های اپل برخلاف دیگر محصولات الکترونیک همانند لپتاپ یا پی‌سی فاقد هرگونه فن داخلی هستند تا بتوانند دما دستگاه را در چنین شرایطی کاهش دهند. بنابراین، در این روزهای گرم، باید بیشتر به گوشی‌ها از جمله مدل‌های آیفون توجه کرد.

اگرچه طراحی دستگاه‌های اپل به گونه‌ای است که می‌تواند تا حد زیادی از قطعات داخلی و عملکرد گوشی در برابر گرمای بیش از حد محافظت کند و پیام‌های هشداری را برای خارج کردن گوشی از فضاهای گرم توسط کاربر ارسال کند، اما وقتی دمای محیط فراتر از حد معمول باشد، باید احتیاط بیشتری به خرج داد. در ادامه قصد داریم تا به مواردی که کاربران می‌بایست در روزهای گرم و برای محافظت از آیفون‌های خود رعایت کنند، اشاره کنیم.

گرما چه مشکلاتی را برای آیفون به وجود می‌آورد؟

در اغلب مواقع، گوشی‌های آیفون بعد از تجربه دمای بالا یا همان Overheating و خنک شدن، بدون مشاهده مشکلی خاص مثل قبل کار می‌کنند. در واقع، طراحی این گوشی‌ها به گونه‌ای است که در چنین شرایطی، حالت Cool Mode در دستگاه فعال و پیام‌های هشداری روی صفحه نمایش دستگاه ظاهر می‌شود.

اما فراموش نکنید که قرارگیری مداوم گوشی در معرض دمای بالا، می‌تواند در درازمدت تاثیرات سوئی را روی عملکرد گوشی برجای بگذارد. اپل نیز به کاربران متذکر شده که دمای بالا و همچنین دمای پایین، می‌تواند منجر به «تغییر رفتار» گوشی آیفون شود.

دمای مناسب برای گوشی‌های آیفون، بین صفر تا 35 درجه سانتیگراد عنوان شده است. حال اگر دمای محیط از این اعداد فراتر یا پایین‌تر رود، ممکن است مشکلاتی را برای قسمت‌هایی همچون باتری دستگاه به وجود می‌آورد. اپل نیز به کاربران آیفون متذکر شده که قرارگیری مداوم گوشی در دمای بالا می‌تواند باعث کم شدن طول عمر باتری شود.

از طرفی، گرما به عنوان یکی از دشمنان اصلی باتری‌های لیتیوم یونی شناخته می‌شود و می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را برای باتری‌ها به وجود آورد. حتی در مواقعی هم ممکن است باعث انفجار و آتش‌سوزی دستگاه شود.

راهکارهایی برای محافظت از گوشی در برابر گرما

  • گوشی آیفون خود را برای مدت طولانی زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. حتی در روزهای سرد سال هم، نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث افزایش دمای داخلی دستگاه شود.
  • در روزهای تابستان، گوشی خود را درون خودرو رها نکنید. دمای داخل خودرو، در روزهای گرم سال به دلیل نبود جابجایی هوا، به طور غیرقابل‌تحملی بالا می‌رود که اگر گوشی‌های آیفون در چنین شرایطی قرار گیرند، قطعا آسیب خواهند دید.
  • گوشی خود را هرجایی قرار ندهید. در مواقعی که گوشی حالت Overheating را تجربه می‌کند، نباید دستگاه را در فضاهای بسته همانند جیب لباس یا داشبورد ماشین قرار داد. در این حالت‌ها، بهتر است علاوه بر جدا کردن کیس محافظ گوشی، آن را در محیطی باز و خنک که هوا جریان دارد، قرار داد.
  • استفاده از اپلیکیشن‌هایی با بار پردازشی سنگین را محدود کنید. حتما در حین کار با اپلیکیشن‌هایی همچون ویرایش ویدیو یا بازی، متوجه داغ شدن بدنه گوشی شده‌اید. یکی از راه‌های محافظت از گوشی در روزهای گرم، محدود کردن استفاده از این اپلیکیشن‌هاست.
  • وای‌فای را خاموش و حالت هواپیما را فعال کنید. سرویس‌های همچون وای‌فای، جی‌پی‌اس یا اینترنت سیمکارت می‌توانند باعث افزایش دمای دستگاه شوند.
  • بعد از مشاهده هشدار دما، کار با گوشی را متوقف کنید. وقتی دمای دستگاه بالا می‌رود، بهترین راه برای کاهش دما، کار گذاشتن گوشی تا زمان بازگشت دستگاه به حالت عادی است.
  • از قرار دادن گوشی داغ درون یخچال خودداری کنید. تغییر سریع دمای دستگاه می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای گوشی شود و از این رو، توصیه می‌شود که هرگز گوشی داغ خود را درون یخچال قرار ندهید.

نوشته های مشابه

‫137 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا