استارتاپتکنولوژی

چرا «سکویا» برترین شرکت سرمایه‌گذاری است؟

شرکت Sequoia Capital از شرکت‌های مطرح آمریکایی در حوزه سرمایه‌گذاری و به خصوص سرمایه گذاری استارتاپی است.

این شرکت که مقر آن در منلو پارک کالیفرنیا قرار گرفته تمرکز خود را تا حد زیادی به حوزه تکنولوژی معطوف کرده است. سکویا در سال 1972 میلادی توسط Don Valentine راه‌اندازی شد. نکته قابل توجه در خصوص این شرکت آن است که در نظرسنجی که توسط موسسه تحقیقاتی CBinsight و با همکاری نیویورک تایمز در سال جاری میلادی برای رده‌بندی برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری انجام شد، این شرکت در جایگاه نخست قرار گرفت. در کارنامه سکویا سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های مطرحی مانند اپل، اوراکل، سیسکو، یاهو، الکترونیک آرتس، انویدیا، یوتیوب و لینکدین به چشم می‌خورد. این سرمایه‌گذاری‌ها تا حدی تاثیرگذار بوده که وب‌سایت Forbes از شرکت‌های یادشده به عنوان فرزندان سکویا یاد می‌کند. سکویا از زمان تاسیس تا به امروز، روی استارت‌آپ‌هایی سرمایه‌گذاری کرده که مجموع ارزش سهام آن‌ها به 1.4 تریلیون دلار می‌رسد. این رقم 22 درصد از مجموع کل ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس نزدک را تشکیل می‌دهد. در میان شرکت‌های جدید هم سرمایه‌گذاری سکویا روی استارت‌آپ‌هایی مانند Airbnb، دراپ‌باکس، فایرآی، استرایپ، Square و واتس‌اپ قابل توجه است. در جدیدترین مورد هم می‌توان به تامین سرمایه برای خرید Stemcentrx استارت‌آپ فعال در حوزه تولید داروهای سرطانی در آوریل 2016 به میزان 10.2 میلیارد دلار اشاره کرد. این رقم، پس از سرمایه‌گذاری 22 میلیارد دلاری سکویا روی واتس‌اپ در سال 2014 میلادی، در جایگاه دوم از نظر ابعاد و اندازه قرار می‌گیرد.

شرکت سکویا سرمایه گذاری استارتاپی

سیاست‌های کاری شرکت سکویا

از جمله سیاست‌های جذاب شرکت سکویا برای کارآفرینان، تمایل شدید مسئولان این شرکت برای پیشبرد سریع روند سرمایه‌گذاری است.

Forbes معتقد است در صورتی که صبح دوشنبه به یکی از شرکای سکویا مراجعه کنید و طرح خود را برای آن‌ها شرح دهید، احتمالا بعدازظهر همان روز قرارداد همکاری و در نهایت جذب سرمایه امضا خواهد شد.

نکته قابل توجه اینکه قراردادهای سکویا یک صفحه‌ای هستند و هیچ ضمیمه‌ای هم ندارند. در میان طرفداران سرعت عمل سکویا باید به ایلان ماسک مدیرعامل تسلا موتورز اشاره کرد.

ماسک در خاطرات خود عنوان کرده در سال 1999 میلادی برای سرمایه‌گذاری روی سرویسی که در حال حاضر با عنوان PayPal می‌شناسیم به سکویا مراجعه کرده است. به گفته او، در حالی که هنوز کاغذبازی وکلا برای آماده کردن قرارداد تمام نشده بود، او مبلغ 5 میلیون دلار را برای آغاز کار دریافت کرده است.

تحلیل‌های فوربس نشان می‌دهد چیزی در حدود 59 درصد از استارت‌آپ‌هایی که تحت حمایت سکویا قرارگرفته‌اند در تیم پایه‌گذار خود حداقل یک غیرآمریکایی دارند.

Don Valentine موسس سکویا در تشریح داستان سرمایه‌گذاری‌های این شرکت و فلسفه آن‌ها عنوان کرده سکویا در انتخاب شرکت‌های مورد نظر برای سرمایه‌گذاری، به جای تمرکز روی افراد، بازارها را انتخاب می‌کند.

در واقع اگرچه اکثر شرکت‌های تحت حمایت سکویا ایده‌های خوبی دارند اما این شرکت سرمایه‌گذاری، بیش از هرچیز به توانایی‌های بالقوه و فرصت‌های موجود در بازارهای هدف توجه دارد. هدف سکویا ایجاد یک تجارت بزرگ است و این امر تنها از طریق فعالیت و حضور پررنگ در بازارهای بزرگ ممکن خواهد بود.

ولنتاین در مصاحبه با وب‌سایت دانشگاه استنفورد هم در خصوص تمرکز روی بازارهای مختلف می‌گوید: “ابعاد بازار، پویایی بازار و طبیعت رقابت‌طلب آن بازار در مرکز تمرکز ما قرار دارد. هدف ما همواره ایجاد تجارت‌های بزرگ بوده و به همین دلیل اگر به بازارهای بزرگ حمله نکنیم، نمی‌توانیم شرکت‌های بزرگی را هم ایجاد کنیم”. شرکت سرمایه‌گذاری سکویا به جز آمریکا در کشورهایی نظیر هند و چین هم سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده است.

ولنتاین در ادامه عنوان کرده زمان و سرمایه سکویا به هیچ وجه صرف توسعه بازارها نخواهد شد، بلکه این شرکت به مشکلاتی که در قالب اجرایی کردن ایده کارآفرینان مرتفع می‌شود و دستاوردهای آن برای بازار انتخابی سکویا اهمیت می‌دهد. ولنتاین توجه ویژه‌ای به وجود اختصار در طرح‌های دریافتی از کسب و کار توسط کارآفرینان دارد. او حتی در یک مورد عجیب، یک کارآفرین را مجبور کرده بود تا برنامه کامل کسب و کارش را در پشت یک کارت ویزیت طراحی کند.

با این وجود، مسئولان سکویا در مراحل توسعه، با استارت‌آپ‌ها کاملا همراه می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به برگزاری ملاقات‌های مختلف با کارکنان واتس‌اپ و حتی خانواده‌های آن‌ها به‌منظور ایجاد انگیزه اشاره کرد.

گزارش عملکرد سکویا

به گزارش CBinsights، در نیمه اول سال 2016 میلادی قراردادهای جدید و مکمل ثبت‌شده توسط این شرکت سرمایه‌گذاری چیزی در حدود 21 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهش یافته است. در تازه‌ترین موارد سرمایه‌گذاری، سکویا در دور دوم جذب سرمایه توسط Clover Health در دسامبر 2015 و دور سوم (در ماه می 2016) به ترتیب با 35 و 160 میلیون دلار شرکت کرده است.

شرکت Clover در حوزه بیمه سلامت فعالیت می‌کند. علاوه بر این، حضور در دور ششم جذب سرمایه اسنپ‌چت با سرمایه 1.8 میلیارد دلاری (که ارزش اسنپ‌چت را به 16 میلیارد دلار ارتقا داد) از جمله فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اخیر این شرکت است.

در اکتبر 2015 و آوریل 2016 نیز این شرکت به ترتیب با تخصیص 9 و 20 میلیون دلار سرمایه، در روند جذب سرمایه توسط استارت‌آپ Clutter در حوزه سرویس‌های ذخیره‌سازی اطلاعات حضور داشت.

این شرکت از آغاز سال 2015 میلادی تا کنون، به خروج 21 استارت‌آپ از مرحله توسعه، شامل 4 مورد ورود به بورس و 17 مورد همکاری برای خریداری استات‌آپ توسط شرکت‌های بزرگ‌تر کمک کرده است.

شرکای مطرح

در میان شرکای مطرح سکویا می‌توان به Jim Goetz، Doug Leone، Alfred Lin، Roelof Botha و Bryan Schreier اشاره کرد.

جیم گوئتز که مسئول اصلی در پشتیبانی مالی از واتس‌اپ بود، به‌طور ویژه در حوزه شرکت‌های فعال در بازار نرم‌افزارهای همراه و شرکتی تخصص دارد.

لئون هدایت عملیاتی سرمایه‌گذاری‌های سکویا را برعهده دارد. او از سال 1988 میلادی تاکنون در این شرکت مشغول به کار بوده است. لین، شخصی است که به Zappos کمک کرد از یک استارت‌آپ کوچک و گمنام به شرکتی با ارزش 1.2 میلیارد دلاری تبدیل شود. این شرکت در نهایت در سال 2006 میلادی توسط آمازون خریداری شد. Botha پس از آن‌که به فرایند ورود PayPal به بورس و خرید آن توسط eBay کمک کرد، به مجموع شرکای سکویا اضافه شد. Schreier هم از شرکت گوگل، جایی که در سمت مدیر ارشد فروش آنلاین در حوزه بین‌الملل مشغول به کار بود جدا شد و به سکویا پیوست.

چشم‌انداز

CBinsights با تحلیل فعالیت‌های اخیر سکویا، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌های این شرکت را در بخش موبایل، به ویژه روی تغییر رابط کاربری با استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و همچنین تغییر زیرساخت‌ها برپایه استفاده از هوش مصنوعی عنوان کرده است.

علاوه بر این، سکویا برای اولین‌بار در حوزه شرکت‌های فعال در بخش ساخت و ساز و تصویربرداری جغرافیایی هم سرمایه‌گذاری کرده است. در نهایت، حوزه خدمات درمانی و بیمه‌های سلامت نیز از جمله بازارهای قابل توجهی هستند که اخیرا سرمایه‌گذاری‌ سکویا روی شرکت‌هایی مانند Berkeley Lights, Cambridge Epigenetics, Guardant, Stemcentrx را به‌دنبال داشته‌اند.

از جمله حوزه‌هایی که سکویا فعالیت بسیار محدودی را در آن‌ها به ثبت رسانده می‌توان به بخش فینتک اشاره کرد. با این وجود، Pat Grady از شرکای سکویا اعلام کرده این شرکت قصد دارد در سه‌سال آتی در این حوزه نیز فعالیت‌هایی داشته باشد.

توزیع سرمایه‌گذاری

از نقطه‌نظر جغرافیای سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط سکویا، کالیفرنیا بیشترین میزان دریافت سرمایه را در آمریکا به ثبت رسانده است.

پس از این، نیویورک در مکان بعدی قرار دارد. از نقطه‌نظر مراحل رشد استارت‌آپ‌ها نیز شرکت‌های نوپایی که دور اول روند جذب سرمایه را با حضور سکویا پشت‌سر گذاشته‌اند، با 42 درصد در صدر قراردارند.

پس از این، دور دوم جذب سرمایه استارت‌آپ‌ها، با 26 درصد در مکان بعدی قرار دارد. از این میان، 45 درصد از مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط سکویا  در سه‌ماهه چهارم سال 2015 میلادی را سرمایه‌های جدید و مابقی را قراردادهای تکمیلی تشکیل می‌دهند.

در این میان، شرکت‌های زیرمجموعه Y Combinator بهترین هدف برای سرمایه‌گذاری سکویا بوده‌اند و Accel هم بیشترین حجم شراکت را در سرمایه‌گذاری‌های سکویا به ثبت رسانده است.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا