ایران

هشدار مرکز ماهر درباره اپلیکیشن‌های اینستاگرامی

نیمی از اپلیکیشن‌های فالوئریاب موجود روی مارکتهای ایرانی سارق اطلاعات هستند

مرکز ماهر  گزارشی را از ۲۰۰ اپلیکیشن اینستاگرامی ایرانی ( فالویاب، آنفالویاب، لایک گیر و … )  منتشر کرده که نشان می‌دهد نیمی از آنها سارق اطلاعات بوده‌اند.

مرکز ماهر برای بررسی این اپلیکیشنها به سراغ مارکتهای اندروید ایرانی رفته و میگوید بر اساس آمار نصب حدود یک میلیون نفر کاربر داشتهاند.

بر اساس اعلام مرکز ماهر بقیه اپلیکیشنها به رغم اینکه به کاربر اطمینان میدادند که به پسورد وی دستری ندارند اما در واقع پسورد کاربر را در اختیار داشتهاند.

مرکز ماهر از فروشگاههای اندرویدی ( مارکتهای ایرانی ) خواسته پیش از انتشار چنین برنامههایی بررسی دقیقترین روی این نوع اپلیکیشنها داشته باشند.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز مهمترین برنامه‌های سارق روی بزرگترین فروشگاه‌های اندرویدی ایران وجود دارند.

انتشار عمومی این گزارش نشان گر رویکرد جدید سازمان فناوری اطلاعات است. امیر ناظمی رییس این سازمان در پاسخ به این پرسش که آیا صاحبان اپلیکیشن‌های سارق تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد می‌گوید رویه قضایی باید شاکی خصوصی یا مدعی‌العموم باشد.

به گفته ناظمی: وظیفه سازمان فناوری اطلاعات اطلاعات رصد، شناسایی و اطلاع رسانی است . قبلا اطلاع رسانی محدودبه سازمان‌های مسوول بود و در این وره اطلاع رسانی عمومی هم جزو وظایف قرار گرفته است.

به گفته مرکز ماهر این فقط بخشی از اپلیکیشنهای سارق موجود در مارکتهای ایرانی بوده و احتمالا اپلیکیشنهای سارق دیگری نیز در این مارکتهای ایرانی وجود دارند.

با همکاری صورت گرفته از سوی مارکتهای توزیع کننده، شماری از این اپلیکیشنها حذف شده اند که در مستند بصورت highlight‌ شده نشان داده شده اند. برخی از صفحات فیشینگ مورد اشاره در مستند نیز با همکاری میزبانان داخلی و خارجی حذف گردیدند اما متاسفانه برخی از دامنههای فیشینگ صفحه ورود اینستاگرام به دلیل عدم همکاری میزبانان خارجی همچنان فعال هستند.

سارقان اطلاعات کاربران اینستاگرام
لیست سایت‌هایی که به گفته مرکز ماهر اطلاعات کاربران اینستاگرام را با ایجاد صفحات جعلی به سرقت می‌برند. در میان آنها دامنه‌های دات آی آر هم دیده می‌شود

گزارش مرکز ماهر یک گزارش سه بخشی مفصل است بر ساس این گزارش برنامه MicroKs با ۵۰ هزار نصب از فعالترین سارقان اینستاگرامی است.

برخی از این برنامهها با صفحات جعلی اینستاگرامی کاربر را مجبور به تایپ پسورد میکردند.

گروه andromedaa با داشتن سه برنامه ( لایک بگیر اینستاگرام، فالوئر بگیر اینستاگرام و کامنت بگیر اینستاگرام از فعالترین و پرکاربرترین اپلیکیشنهای سارق اطلاعات است.

این سه برنامه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نصب فعال دارد و مهمترین برنامه سارق رمز عبور اینستاگرام محسوب میشود.

مرکز ماهر در نتیجه گیری گزارش نخست خود میگوید که کاربران به سادگی به این اپلیکیشنها اعتماد میکنند.

برخی از برنامه‌های اینستاگرامی سارق پسورد ( عکس از گزارش مرکز ماهر)
برخی از برنامه‌های اینستاگرامی سارق پسورد ( عکس از گزارش مرکز ماهر)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا