استارتاپ

سرمایه‌گذاری عمانی‌ها روی استارت‌آپ زودشور

محمد رهی : عمان فرصت خوبی برای رشد ما دارد

بنیانگذار استارتاپ زودشور که یک کسب و کار در زمینه خدمات خشکشویی آنلاین یا اینترنتی است می‌گوید که سرمایه خارجی برای حضور در بازار عمان دریافت کرده است.

محمد رهی، بنیان‌گذار استارتاپ زودشور درباره برنامه جذب سرمایه در کسب وکارش به آی‌تی ایران گفت: از ابتدای سال 97 که وضعیت اقتصادی کشور دچار چالش جدی شد و قیمت ارز روزانه بالا می‎رفت، همه به دنبال درآمد دلاری بودند. بیت کوین و ماینینگ، اولین گزینه‌ استارت‎آپ زودشور برای کسب درآمد بود. زیرا با توجه به نرخ پایین برق در ایران و نرخ بیت کوین که آن زمان حدود 6500 دلار بود، فرصتی خوبی به شمار می‌رفت.

وی افزود: هزینه هر کیلووات برق در ایران در مقایسه با روسیه که شرایط مناسبی برای ماینینگ دارد و برق ارزانی دارد، 10 برابر ارزان تر بود. در آن مقطع زمانی، اقداماتی را هم انجام دادیم، با این حال به صورت هم زمان در پی جذب سرمایه برای زودشور هم بودیم. تلفیق درآمد دلاری و جذب سرمایه برای زودشورد جرقه راه‌اندازی زودشور در کشورهای همسایه از جمله را در ذهن ما زد.

چرا عمان؟

بنیان‌گذار استارتاپ زودشور در رابطه با مذاکره و توافق با سرمایه‌گذاران عمانی و آغاز فعالیت این استارتاپ در عمان اظهار کرد: با توجه به روابط خوب ایران با عمان، افراد زیادی مواد غذایی و حبوبات را به کشور عمان صادر می‌کردند. همچنین رویدادهای زیاد و مختلفی در این باره برگزار می‌شد، ما هم پیگیرتر شدیم. با مطرح کردن ایده خود به چند سرمایه گذار، دو نفر حاضر به سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی سرویس خشکشویی آنلاین در کشور عمان شدند که ما با یکی از آنها بعد از 3 ماه جلسه به توافق رسیدیم.

وی ادامه داد: کشور عمان، کشور بسیار ثروتمندی است و جزو آن دسته از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که مایلند، اقتصاد تک محصولی خود را که متکی به نفت است، به سمت تولید ناخالص غیرنفتی دهند. به این ترتیب، در صنعت IT نیز سرمایه‌گذاری‎های قابل توجهی انجام دادند و در حال توسعه آن هستند.

بازار عمان برای زودشور

به گفته محمد رهی، نرخ نفوذ تلفن همراه هوشمند در عمان بیش از 70 درصد است. میانگین سن مردم در این کشور کمتر از 30 سال بوده وسبک زندگی انها در حال مدرن شدن است. این در حالی است که خشکشویی در عمان یک صنعت قدیمی به شمار می‎رود. پوشاک اصلی مردان در کشور عمان دشداشه (لباس‌های بلند سفید) است که عموما شست‌وشو و به ویژه اتوی آن کار سختی است و به خشکشویی‎ها سپرده می‎شود. همچنین

هر مرد در عمان حداقل چهار عدد دشداشه دارد.

 

وی افزود: این میل به زندگی مدرن و استفاده از خشکشویی بازار خوبی را در عمان برای خشکشویی آنلاین زودشور فراهم کرده است. ضمن اینکه هنوز هیچ سرویس و اپلیکیشن خشکشویی آنلاینی در عمان شروع به کار نکرده و مثل ایران در کشور عمان هم ما اولین خواهیم بود.

بازار خشکشویی در ایران

بنیان‌گذار استارتاپ زودشور با اشاره به بازار ایران گفت: در حال حاضر حدود 1600 واحد خشکشویی در تهران فعالیت می‌کند که بیش از هزار واحد این تعداد در مناطق یک تا هشت است. بازار ماهانه خشکشویی در تهران بالغ بر 100 میلیارد تومان هست. البته آمار دقیقی متاسفانه از میزان فروش خشکشویی‌های آنلاین وجود نداره ولی طبق مشاهدات، کمتر از پنج درصد این بازار آنلاین شده است.

کمتر از پنج درصد بازار خشکشویی در اختیار استارت‌آپ‌هاست

 

وی ادامه داد: با یک سرچ ساده در گوگل می توان دید که بیش از 20 وب سایت خشکشویی آنلاین وجود دارد که سرویس ارائه می‌کنند. با این حال، هم‎اکنون تعداد اندکی سرویس خشکشویی آنلاین هستند که درحال سرویس دهی مداوم بوده و مارکت را در دست دارند. به جز زودشور، تنها سه خشکشویی آنلاین دیگر هستند که فعالیت مسمتمر دارند.

چالش‎های کسب‎وکاری

رهی درباره چالش‌های این استارت‎آپ در بازار گفت: رقبای زودشور هیچ یک از خشکشویی‌های سنتی و حتی خشکشویی‌های آنلاین نیستند. رقیب اصلی همه ما ماشین‌های لباسشویی خانگی هستند. در واقع، فرهنگ مقاومتی مردم برای استفاده از خشکشویی رقیب اصلی ما هستند.

وی ادامه داد: مشکلی اساسی این کسب‌وکار، تعطیلی خشکشویی‌های سنتی است که هر روز به گوش می‌رسد. طبق اطلاعاتی که اتحادیه خشکشویی‎ها منتشر کرده بیش از 60درصد خشکشویی ها در تهران طی 40 سال گذشته تعطیل شدند. این درحالیست که در این مدت، جمعیت تهران بیش از دو برابر شده است.

توصیه به استارت‎آپ‌‏ها

به اعتقاد بنیان‌گذار استارتاپ زودشور، برخلاف ایران، جذب سرمایه در کشورهای دیگر بسیار ساده‎تر است. زیرا ثبات اقتصادی سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری روی استارت‎آپ‎ها سرمایه‎گذاری می‌کنند. در کشورهای خارجی خبری از سرمایه گذاری روی دلار و سکه نیست، چون نرخ ثابتی دارد. علاوه بر آن، ضمن اینکه دولت‌ کشورهای همسایه حمایت ویژه‌ای برای راه‎اندازی کسب‎وکار در کشورشان می‌کنند.

وی توصیه کرد: به هر کسی که استارت آپی در ایران دارد پیشنهاد می‌کنم بازار منطقه را هم بررسی کند چراکه فرصت‎های مناسبی در کشورهای منطقه هستند که هنوز بکر باقی مانند.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. بازتاب: 다시보기티비
  2. بازتاب: Promethazine Codeine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا