تکنولوژی

اصرار فیسبوک به درآمدزایی واتس‌اپ

سال 2014 بود که فیسبوک پیام‌رسان واتس‌اپ را با قیمت 22 میلیارد دلار به خدمت گرفت. «برایان اکتون» موسس واتس‌اپ در آن زمان گفت که خبر نداشته فیسبوک از قبل برنامه‌های متعددی برای اشتراک‌گذاری دیتاهای کاربران واتس‌اپ با دیگر پلتفرم‌‌ها و کسب درآمد از این طریق داشته است. او در ادامه گفت البته مارک زاکربرگ موسس فیسبوک از همان ابتدا یکی از موافقان رمزگذاری چت‌های کاربران واتس‌اپ بوده تا از این طریق دسترسی بیرونی به اطلاعات کاربران غیرممکن شود.

پس از گذشت 18 ماه از به‌خدمت گرفت واتس‌اپ، فیسبوک شرایط و سیاست‌های سرویس دهی واتس‌اپ را تغییر داد تا از این طریق بتواند اشتراک‌گذاری دیتا بین پلتفرم‌های مختلف را امکان‌پذیر کند. البته فیسبوک به همین خاطر مجبور به پرداخت 122 میلیون دلار جریمه به اتحادیه اروپا شد.

اکتون پس از گذشت چند ماه متوجه شد که فیسبوک روش‌های مختلفی را برای اشتراک‌گذاری دیتای واتس‌اپ در آستین داشته که یکی از آنها اتصال اکانت‌های فیسبوک به واتس‌اپ بوده که از این طریق شماره تلفن کاربر نمایش داده می‌شده است. سال گذشته نیز فیسبوک کشف راه‌های مختلف برای کسب درآمد از واتس‌اپ را آغاز کرد. یکی از این راه ها نمایش تبلیغات در قسمت استوری‌ بود و دیگری فروش اطلاعات، آمار و ابزارهای کسب درآمد به مشتریان مختلف بود. البته اکتون با این روش‌ها کاملا مخالف بود و پیشنهاد کرد کاربران پس از استفاد مقدار معینی از واتس‌اپ، مبلغی را برای ادامه استفاده از این پیام‌رسان به عنوان حق اشتراک پرداخت کنند.

پس از این اتفاقات، اکتون تصمیم گرفت واتس‌اپ را ترک کند چراکه با کسب درآمد از طریق واتس‌اپ کاملا مخالف بود. در همین حال مدیر بخش امنیت فیسبوک از تصمیم این شرکت برای اضافه کردن تبلیغات به این پیام رسان دفاع کرد و اعلام کرد که برای نمایش تبلیغات و کسب درآمد از یک پیام رسان که تمامی اطلاعات کاربارن آن رمزگذاری شده‌ است، کاملا ضروری است.

حال همه منتظرند تا ببینند فیسبوک چگونه می‌خواهد از بزرگترین و محبوب‌ترین پیام‌رسان کره زمین از طریق تبلیغات درآمد کسب کند.

منبع: نکست وب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا