تکنولوژی

خاطراتی از دفتر مرکزی سابق اپل

استیو جابز هرگر به ساختمان‌های قبلی دفتر مرکزی اپل که Apple’s Infinite Loop نام دارند، علاقه زیادی نداشت. اما طراحی این 6 ساختمان و حیاط یا کمپس اصلی آنها، برای اکثر کارمندان اپل بسیار خاطره انگیز است و یادآوری از دوران خوش اپل با اولین سری محصولات و همچنین با رهبر منحصر به فرد آن دوره اپل بوده است.

ساختمان‌های جدید دفتر اصلی اپل که  Apple Park  نام دارد توسط Foster و شرکا طراحی شده‌اند اما به گفته بسیاری، روح اپل همانند ساختمان‌هایApple’s Infinite Loop در آن جریان ندارد. Apple’s Infinite Loop از 1993 میلادی تا سال 2017، دفتر اصلی اپل بوده و به عنوان نماد و سمبلی از این شرکت محسوب می‌شده است.

ساختمان‌های Apple’s Infinite Loop، جایی است که استیو جابز و جانی آیو، اولین سری از تمام محصولات اپل را آنجا طراحی کردند، محصولاتی که باعث شد اپل به یک شرکت با ارزش میلیارد دلاری تبدیل شود.

دفتر سابق اپل

 Steven Levy خبرنگار آمریکایی وبسایت Wired، این هفته گزارشی مفصل از تاریخچه این قصر تاریخی که هنوز متعلق به اپل است، منتشر کرد که از زبان کارمندان آن زمان اپل تعریف می‌شود. میز کار استیو جابز مرحوم، هنوز در دفتر کارش واقع در این ساختمان دست نخورده باقی مانده است و تیم کوک به لیوای گفته که هر چند یک بار به آنجا سر می‌زند و هنوز حضور جابز را آنجا حس می‌کند. بسیاری معتقدند که طراحی تاریخی این بنا بوده که به شرکت اپل و محصولاتش شکل و فرم داده است.

John Sculley، که به درخواست جابز به سمت مدیریت عامل اپل درآمد، تصورات جابز ار دفتر اصلی آینده اپل را اینگونه توصیف می‌کند: «استیو به دفتر جدید، سوپرسایت می‌گفت. وی می‌خواست تجربه‌ای مشابه رفتن به دیزنی لند را به تصویر بکشد که افراد برای جابه‌جایی داخل آن از مونوریل استفاده کرده و کارمندان هر بخش، یونیفرم رنگی متفاوتی مخصوص به خود داشتند. وقتی استیو به گروه تولید مک گفت که تصمیم دارد برای همه کارمندان یونیفرم در نظر بگیرد، همه طوری نگاهش می‌کردند که انگار دیوانه شده!»

طبق گفته بسیاری از افراد که با جابز آشنایی داشتند، وی با وجود اینکه از دفتر اینفینیتی لوپ خوشش نمی‌آمد -چون خودش طراحی نکرده بود- ولی حیاط داخلی آن را واقعا دوست داشت و از آنجا زیاد استفاده می‌کرد. جابز بیشتر جلسات ملاقات-پیاده روی‌های خود را در این حیاط انجام می‌داد.

Phil Schiller ، معاون ارشد رئیس شرکت اپل از اولین روزهای حضورش در اپل می‌گوید:« هیچ تلفن همراهی وجود نداشت، حتی وای فای هم نداشتیم. هنوز دریافت خبر از طریق اینترنت باب نبود. به همین دلیل دریافت روزانه مجلات و روزنامه‌های مختلف، اهمیت زیادی داشت. ما آن زمان از طریق مجلاتی مانند Macworlds  و MacWeeks   شایعاتی که درمورد شرکتمان پخش می‌شد را می‌خواندیم.

تیم کوک از اولین روز کاری‌اش می‌گوید:« اولین روز کارم‌ام، باید برای ورود به ساختمان اصلی از حیاط عبور می‌کردم. داخل حیاط چند نفری ایستاده بودند و با پلاکاردهایی در دست فریاد می‌زدند. فهمیدم که جابز قصد داشت Newton را منسوخ کند و آنها معترض بودند. به جابز گفتم:داخل حیاط چند معترض هست! گفت: او، نگران اونا نباش!»

Eddy Cue مدیر بخش نرم افزاری اپل نیز خاطره‌ای از جابز تعریف می‌کند:« اولین خاطره‌ای که از جابز به یاد دارم، جلسه‌ای بود که با وی دونفره برگزار کرده بودیم. جابز بعد از سه ساعت جلسه گفت: من خیلی گرسنه‌ام. توهم گرسنه‌ای؟ ناگهان در اتاق باز شد و 6 پیتزا برایمان آوردند. تعجب کردم و با خودم گفتم: اوکی، حتما از هر مدلی یکی گرفته. برای همین از من هیچی نپرسید! اولین پیتزا باز شد. پیتزا با سس گوجه فرنگی و پیاز. بدون هیچ نوع پنیری. دومی و سومی هم همان نوع بودند. با خودم گفتم حتما سه تای اولی را برای خودش سفارش داده. چهارمی را باز کردم. همان نوع پیتزا بود! پنجمی و ششمی هم همینطور! همانجا بود که فهمیدم مفهوم پیتزا برای من و استیو‌، دو مفهوم کاملا جداگانه است!»

Scott Forstall ، مهندس نرم افزاری که اولین سری نرم افزار اپل و آیپد را توسعه داد، از خاطره خودش با جابز تعریف می‌کند:« روزی من و استیو در کافه مکز در حیاط ناهار می‌خوردیم و هر دو با گوشی‌های خودمان سرگرم بودیم. بعد از مدتی که سرهایمان را بالا آوردیم و اطراف را نگاهی کردیم، دیدیم که همه افرادی که دورتادورمان هستند، مزخرف‌ترین نوع گوشی را در دست دارند. استیو نگاهی به من انداخت و گفت: فکر می‌کنی بتوانیم تکنولوژی آیپد را برای ساخت دستگاه دیگری استفاده کنیم که در یک دست جا شود؟ بعد از آن بود که نمونه اولیه گوشی‌های آیفون طراحی و تولید شد.»

اپل از اول سال میلادی جاری، آدرس رسمی خود را به اپل پارک تغییر داد و 12 هزار کارمند این شرکت را به ساختمان‌های تازه ساز و حیاط فوق بزرگ این مجموعه، منتقل کرد.

مقاله کامل لیوای را از اینجا بخوانید.

استیو جابز

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا