تکنولوژی

اپل به‌اندازه کافی روی نوآوری سرمایه‌گذاری نمی‌کند

«تونی ساکوناهی» یکی از تحلیل‌گران موسسه «برنستین» امروز در مصاحبه خود گفت با اینکه کماپنی اپل سال گذشته بالغ بر 12.7 میلیارد دلار را در بخش تحقیق و توسعه صرف کرده است، اما ظاهرا این شرکت مبلغ کافی را در این بخش سرمایه‌گذاری نکرده است. البته مقدار مبلغ سرمایه‌گذاری شده توسط اپل در بخش تحقیق و توسعه در سال گذشته حتی از مقدار مبلغی که این شرکت از سال 1998 تا 2011  در محصولات جدید خود سرمایه‌گذاری کرده هم بیشتر بوده است. این بازه زمانی 13 ساله حتی شامل محصولاتی از جمله آیفون، آی‌پد و آی‌پاد هم می‌شود. اما با توجه به نتایج و محصولات این کمپانی می‌توان گفت اپل در بحث سرمایه‌گذاری در آینده خساست به خرج داده است.

ساکوناهی می‌گوید این غول تکنولوژی در اصل تنها 2 درصد از نقدینگی خود را در بخش تحقیق و توسعه صرف کرده و از طرف دیگر همتایان این شرکت حدود 25 درصد از نقدینگی خود را در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اپل در طول سال میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کد و حتی این 2 درصد هم مبلغ بسیار هنگفتی می‌شود. با این حال با توجه به درآمد کلی شرکت اپل، صرف تنها 2 درصد از نقدینگی این شرکت در بخش تحقیق و توسعه اصلا کافی به‌نظر نمی‌رسد.

این تحلیل‌گر همچنین اشاره داشته که اپل 5.1 درصد از درآمد خود را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کند و این درحالی است که رقبای اپل حداقل 10 درصد از درآمد خود را در این بخش صرف می‌کنند و جالب اینکه حاشیه سود این کمپانی‌ها نیز همانند اپل 38 درصد بوده است. ساکوناهی معتقد است که طبق آمار و ارقام اپل بایستی مبلغ سرمایه‌گذاری خود در بخش تحقیق و توسعه را حداقل دوبرابر کند تا بتواند با درصد سرمایه‌گذاری رقبای خود در این بخش برابری کند. علاوه بر این، با اینکه اپل پر درآمدترین کمپانی در بین شرکت‌های بزرگ ایالات متحده محسوب می‌شود، اما در بحث سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه این کمپانی در رتبه ششم قرار دارد. طبق گفته تحلیلگران، با اینکه مبلغ سرمایه‌گذاری شده توسط اپل در بخش تحقیق و توسعه در 6 سال اخیر با افزایش 5 برابری همراه بوده اما از لحاظ درصدی این اپل سرمایه‌گذای خودش را در این بخش کاهش داده که این مسئله باعث شده این شرکت در چند سال اخیر نتواند محصول انقلابی جدیدی را به دنیا معرفی کند. ساکوناهی می‌گوید اپل مطئمنا نیازمند توجه بیشتر به بخش تحقیق و توسعه بوده و بایستی نوآوری در محصولات و سرویس‌های خود را بیش از پیش گسترش دهد تا از این طریق بتواند رشد و درآمد خود را مجددا افزایش دهد.

فرصت بعدی که اپل می‌تواند از آن برای ایجاد یک موج جدید و انقلابی در در دنیای تکنولوژی استفاده کند، عینک‌های مجهز به هوش مصنوعی هستند. طبق گفته‌های تحلیلگران، این عینک‌ حتی می‌تواند از معرفی اولین آیفون هم پر سر و صداتر و موفق‌تر باشد. گفته می‌شود عینک اپل قرار است در بازه زمانی 2020 یا 2021 معرفی شود.

احتمالا به یاد دارید اپل بین سال‌های 2012 و 2013 هم به نداشتن نوآوری از سوی طرفداران متهم شده بود. اپل از آن زمان تا به امروز اپل واچ، ایرپاد و هوم‌پاد را معرفی کرده است. حال با اینکه اپل به بزرگترین تولیدکننده ساعت‌های هوشمند در دنیا هم تبدیل شده اما هیچکدام از این 3 دیوایس جدید نتوانسته‌اند تاثیراتی مشابه معرفی آیفون، آی‌پد و آی‌پاد بر دنیای تکنولوژی داشته باشند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا