تکنولوژی

چگونه بریدگی‌ صفحه‌نمایش را حذف کنیم؟

چه بخواهید چه نخواهید، به‌نظر می‌رسد غول‌های تولید کننده اسمارت‌فون‌ها تا کنون راهی برای حذف بریدگی بالای صفحه نمایش (ناچ) گوشی‌ها پیدا نکرده‌اند. این نوع طراحی که برای افزایش هرچه بیشتر ضریب صفحه نمایش دستگاه در مقایسه با بدنه ابداع شده، ابتدا توسط اپل و در آیفون 10 مشاهده شد و حال می‌بینیم دیگر شرکت‌ها از جمله ال جی، وان‌پلاس، هوآوی، ایسوس، شیائومی، vivo و دیگر تولیدکنندگان هم از این نوع طراحی پیروی کرده‌اند. با اینکه به نظر می‌رسد این روش بهترین راه برای افزایش ضریب نمایشگر نسبت به بدنه و به‌کارگیری سنسور دوربین سلفی و دیگر سنسورهای ضروری در قسمت جلوی دستگاه است اما برخی از شرکت‌های چینی ظاهرا راهکارهایی برای حذف این قسمت آزاردهنده از روی صفحه نمایش پیدا کرده‌اند.

اسمارت‌فون «Vivo NEX» که تصویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید، اولین اسمارت‌فون دنیا است که هیچ بریدگی بر روی صفحه نمایش آن وجود ندارد و دوربین سلفی در اصل به صورت متحرک از فریم بالایی بدنه در صورت نیاز بیرون می‌آید. ضمنا در این اسمارت‌فون برای کاهش وابستگی به دوربین سلفی به‌جای سنسور تشخیص چهره از حسگر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش استفاده شده است.

دومین موبایلی که توانسته از شر بریدگی صفحه‌نمایش خلاص شود، گوشی مدل Find X متعلق به شرکت اوپو (oppo) است. نکته جالب اینکه درصد نمایشگر نسبت به بدنه در این گوشی 93.8 درصد است که رقم قابل توجهی محسوب می‌‌شود. بر خلاف گوشی شرکت Vivo که تنها یک دوریبن سلفی از بالای نمایشگر بیرون می‌آید، قسمت بالایی این گوشی شرکت اوپو حاوی دوربین سلفی و دوربین دوتایی پشتی گوشی است که در کنار آنها دیگر سنسورهای ضروری هم به‌کارگرفته شده‌اند. دوربین و دیگر سنسورهای به‌کارگرفته شده در این گوشی هم در صورت نیاز کاربر از قسمت بالایی دستگاه بیرون می‌آیند و مکانیزم آن تقریبا مشابه پرچمدار شرکت Vivo است، البته با این تفاوت که Find X همانند آیفون 10 به تکنولوژی تشخیص چهره برای آنلاک کردن گوشی مجهز شده است و این یعنی برای هربار آنلاک کردن گوشی دوربین و دیگر سنسورها بایستی از بدنه خارج شوند.

شاید مکانیزم‌های به‌کاررفته در این گوشی‌ها برای شما هم جالب و هیجان‌انگیز باشند اما مطمئنا شما نیز این سوال را از خودتان پرسیده‌اید که این مکانیزم تا چه مدت می‌تواند دوام بیاورد و بدون نقص عمل کند؟ در طول این چند سال، تولیدکنندگان اسمارت‌فون تلاش کرده اند که تا حد ممکن بخش‌های متحرک اسمارت فون‌هایشان را کاهش دهند تا از این طریق از شکستگی این بخش‌ها جلوگیری کرده و مقاومت دستگاه را افزایش دهند. با این حال کمپانی اوپو و Vivo اعلام کرده‌اند که بخش‌های متحرکی که در پرچمداران خود استفاده کرده‌اند می‌توانند در برابر ضربه حاصل از سقوط دستگاه مقاومت خوبی داشته باشند. خب این خبر کمی امیدوار کننده است اما اگر روزی دیدید که مکانیزم حرکتی دوربین سلفی این گوشی‌ها دچار اختلال شده یا کلا از کار افتاده خیلی تعجب نکنید، علی‌الخصوص برای گوشی شرکت اوپو چراکه دوربین سلفی این گوشی هربار که می‌خواهید گوشی را آنلاک کنید باید از بدنه بیرون بیاید و چهره شما را تشخیص دهد.

در کل شاید شما هیچگاه این دو گوشی را خریداری نکنید اما شک نکنید مکانیزم به‌کاررفته در این گوشی‌ها می‌تواند تا حدودی آینده گوشی‌های بدون بریدگی صفحه نمایش را تحت تاثیر قرار دهد. کسی نمی‌داند، شاید در آینده از ابتکار و خلاقیت این 2 کمپانی چینی تشکر هم کردیم. اما آنچه که در حال حاضر از آن اطمینیان داریم اینکه تولیدکنندگان اسمارت‌فون خودشان هم از بریدگی‌های به‌کاررفته روی صفحه نمایش پرچمدارهایشان راضی نیستند و این ابتکار می‌توانند راه حلی برای این موضوع باشد. حالا باید دید که کمپانی‌های بزرگ دنیا مثل اپل یا سامسونگ هم به سراغ این خلاقیت جدید می‌روند یا فقط به چند مدل چینی محدود می‌شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا