تکنولوژی

آمازون بلوپرینت، شخصی سازی بلندگوی الکسا

پرسش و پاسخ با دستیارهوشمند آمازون اصلی‌ترین و جذاب‌ترین بخش تعامل با این ابزارک‌های هوشمند است. هرچند شما می‌توانید سوال‌های مختلفی را بپرسید اما روی پاسخ‌ها کنترل ندارید. حالا آمازون این امکان را فراهم کرده که هر فرد عادی هم پرسش و پاسخ مشخصی را به بلندگوی آمازون ( خانواده اکو )  خود اضافه کند. این کار از طریق شخصی سازی Skills صورت می‌گیرد.

اگر یک بلندگوی هوشمند الکسا داشته باشید احتمالا با Skills هم آشنا هستید. در واقع از طریق Skills که شبیه اپلیکیشن است و با یک دستور صوتی فعال می‌شود شما می‌توانید به محتواهای مختلفی دسترسی داشته باشید. از یک بازی گرفته تا آموزش آشپزی و … آمازون در طی یکی دو سال گذشته هزاران Skills را به خود اضافه کرده است.

مرتبط: نقد و بررسی اکوشو

Skills توسط افراد یا شرکتهای دیگر ساخته می‌شود و تولید و تایید آنها برای پخش از طریق بلندگوی هوشمند آمازون ساده نیست. اما آمازون حالا از مکانی به نام بلوپرینت Amazon Blueprint رونمایی کرده تا هر دارنده بلندگوی هوشمندی بتواند یک Skills اختصاصی برای خود ایجاد کند. ساخت یک Skills بسیار ساده است و نیازی به دانستن کدنویسی ندارد. درواقع ایده این بوده که هر شخصی بتواند یک اپلیکشن صوتی بسازد و با کنترل پرسش و پاسخ به یک هدفی برسد. حالا این هدف می‌تواند جمع کردن سخن بزرگان باشد یا گفتن چندین لطیفه و شوخی با دیگرن. 

مثلا تصورکنید وقتی از الکسا بپرسید :

الکسا بهترین مامان دنیا کیست؟ 

و وقتی الکسا اسم مادر شما را جلوی خود او بیاورد  او چه قدر خوشحال خواهد شد!

البته بخش بامزه Skills فقط برای آشنا شدن با این موضوع به کار میرود وگرنه شما می‌توانید Skills بسازید که اطلاعات مفیدی ارایه دهد. مثلا فرض کنید میتوانید کل اطلاعات مورد نیاز پرستار کودک را به او بگویید و وقتی او به خانه شما آمد همه چیز را از الکسا بپرسد و پاسخ بگیرد. طبیعتا این 

Steve Rabuchin معاون بخش الکسا شرکت آمازون می‌گوید: بلوپرینت یک روش جدید برای یاد دادن و شخصی کردن الکسا برای شما و خانواده‌تان است. برای ساخت skills نیاز به دانش و مهارت کدنویسی نیست و اینکار به راحتی ممکن است. 

برای ساخت skills یا پرسش و پاسخ اختصاصی باید به سایت blueprints.amazon.com مراجعه کنید در آنجا چندین تمپلت یا پرسش و پاسخ پیش فرض آماده است و شما می‌توانید با تغییر پرسش و پاسخ‌ها skills اختصاصی خود را بسازید. در حال حاضر حدود ۲۰ تمپلت با موضوعات بازی و سرگرمی، داستانسرایی، آموزش و یادگیری وجود دارد که شما می‌توانید هرکدام را باز کرده و پرسش و پاسخ‌ها را بنا به علاقه خود تغییر دهید.

مراحل پیچیده‌ای وجود ندارد و برای پرکردن آنها دانش خاصی هم نیاز نیست فقط باید فکر کنید در زمینه یک موضوع چه سوالی ممکن است پرسیده شود و چه پاسخی باید ارایه شود. 

مرتبط: چگونه الکسا صدایتان را در سراسر خانه پخش کند

پس از آنکه فرم پرسش و پاسخ را پر کردید آن را نامگذاری می‌کنید و سپس منتشرش می‌کنید. در چند دقیقه بلندگوی هوشمند شما آماده است تا همان سوال و پاسخ‌ها را بشنود و تحویل بدهد. باید توجه داشت این پرسش و پاسخ‌ها صرفا برای پخش از طریق بلندگوی هوشمند خود شماست و نمی‌توانید انتظار داشته باشید در صورت پرسیدن آن سوالات از بلندگوهای هوشمند دیگر هم پاسخ‌های طراحی شده شما پخش شود. در واقع پرسش و پاسخ فقط مخصوص بلندگوی شماست (‌ البته این امکان وجود دارد شما چندین بلندگو را در نقاط مختلف خانه یا اداره مرتبط با یک اکانت داشته باشید) .

احتمالا برای بچه‌ها که اساسا سوالات زیادی برای پرسیدن دارند الکسا یک دستگاه بسیار مناسب است به همین دلیل هم هست فقط حدود پانصد skills برای کودکان وجود دارد. اما با امکان بلوپرینت شما می‌توانید سوالات اختصاصی برای کودکانتان طراحی کنید یا مثلا یک لطیفه بسازید یا از الکسا بخواهید یک داستان خاص را تعریف کند. 

اما فقط خانواده‌ها نیستند که می‌توانند از این امکان Blueprint استفاده ببرند آموزشگاه‌ها هم میتوانند برای دانش‌آموزانشان فلش‌کارت‌های اختصاصی درست کنند. چند دوست میتوانند یک بازی طراحی کنند و یا حتی صاحب‌خانه‌ها می‌توانند آن را در یک خانه Airbnb قراردهند تا میهمانان همه سوالاتشان را درباره خانه یا محل اقامت از همان بلندگوی آمازون داخل خانه بپرسند. 

تمام skills ساخته شده شما از طریق وب در سایت Blueprints قابل دسترسی است و میتوان از همان‌جا یک skills را فعال یا غیر فعال کرد و یا حتی حذف کرد. 

بلندگوی هوشمند آمازون حالا با بلوپرینت جذاب‌تر از گذشته می‌شود. یک ویژگی مهم آمازون پیش برد سیاست اجازه به اپلیکیشن‌ها و برنامه‌نویسان دیگر برای دسترسی به این دستگاه بوده است همین ویژگی باعث شده بسیاری از شرکتها از جمله شرکتهای فعال در زمینه اینترنت اشیا و خانه هوشمند محصول خود را به آمازون متصل کنند و برای آن برنامه‌نویسی کنند. در مقایسه مثلا اپل روی بلندگوی هوشمند خود HomePod اجازه اتصال اپلیکیشن‌های Third Party نمی‌دهد و همین امکانات آن را بسیار محدود کرده است. بی سبب نیست که الکسا ۷۰ درصد بازار بلندگوهای هوشمندرا در اختیار دارد. 

الکسا بلوپرینت فعلا برای آمریکا فعلا شده است. 

لیست برخی پرسش و پاسخهای از پیش آماده الکسا بلوپرینت به شرح زیر است که البته شما میتوانید هر سوالی را که خواستید تغییر دهید  :‌

در خانه 

Custom Q&A : اختصاصی کردن پاسخ‌ به پرسش‌ها 

Houseguest : برای میهمان خانه‌تان یک راهنمای صوتی بسازید و او را در پیداکردن وسایل مختلف خانه راهنمایی کنید. 

 Babysitter : به پرستار خانه در پیداکردن چیزهایی که لازم دارد یا به خاطر داشتن موارد ضروری کمک کنید.

Pet Sitter : کمک کردن به پرستار حیونات برای یافتن وسایل مورد نیاز.

 

بازی و سرگرمی

جوک خانوادگی: ساختن جوک‌های مختلف 

Trivia : ساختن بازی که از طریق جوابهای مختلف حول یک موضوع شکل میگیرد. 

Inspirations : ساختن لیستی از جملات قصار مورد علاقه 

 

آموزش و یادگیری

Flash Cards: خواندن، گرفتن تست و مسلط شدن به هر موضوعی به کمک صدا 

Facts : درست کردن لیستی از فکت‌ها با موضوعات مورد علاقه همه در یک جا 

– Quiz : ایجاد سوال با جواب‌های چند مرحله‌ای

مرتبط: 

نقد و بررسی بلندگوی آمازون اکو لوک

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا