اختصاصیتکنولوژی

نقد و بررسی آنر 7 ایکس

آنر 7 ایکس نسبت به قیمتی که دارد، کارآیی بالایی را به نمایش گذاشت. اگر می‌خواهید با قیمت معقول، از امکانات به‌روز استفاده کنید، آنر 7 ایکس یک گزینه مناسب برای شماست. آنر 7 ایکس به عنوان گوشی با قیمتی 1 میلیون و 199 هزار تومان، از بررسی ما موفق بیرون آمد. این محصول آنر نسبت به مدل‌های پرچمدار سامسونگ و گوگل قیمت بسیار پایین‌تری دارد و انتظار یک موبایل گران‌قیمت را نباید از آن داشته باشید. در حقیقت از نظر کیفیت و تجربه‌ی کاربری هم در مقایسه با پرچمداران بزرگ آنچنان حرفی برای گفتن ندارد. آنر که یکی از زیرمجموعه‌های هوآوی محسوب می‌شود این محصول را دسامبر 2017 رونمایی کرد و در همان ماه هم به بازار جهانی عرضه کرد. آنر 7 ایکس همچنین در اواخر دی ماه 1396 در ایران رونمایی شد و به بازار فیزیکی عرضه شد. در فاز بعدی فروش قرار است آنر 7 ایکس در فروشگاه‌های معتبر آنلاین هم قرار بگیرد. در ادامه نگاه دقیق‌تری به این تازه‌ وارد آنر خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: با برند آنر بیشتر آشنا شوید

طراحی

آنر 7 ایکس  ظاهر زیبا و عملکردی خوب دارد، اما شما را شگفت‌زده نمی‌کند. جذاب‌ترین نکته‌ این گوشی شاید نسبت صفحه‌نمایش به بدنه‌ آن باشد که ۸۲.۹ درصد است. درست است که در مقابل اس ‌۸ و یا آیفون ایکس حرفی برای گفتن ندارد اما در کل هماهنگ با نسل جدید گوشی‌های هوشمند است. صفحه‌ نمایش مستطیلی با گوشه‌هایی تیز دارد که بر روی بدنه‌‌ای با گوشه‌های گرد کمی عجیب به نظر می‌رسد. آنر 7 ایکس  در سه رنگ مشکی، آبی و طلایی به بازار ارائه می‌شود. یک پوشش‌ مات نیز پشت این دستگاه قرار دارد تا نگران لک انگشت هم نباشید و کمک می‌کند گوشی کمتر از دست شما سر بخورد و ظاهرا فلز باکیفیتی در آن  به کار رفته است.

هنگامی که این موبایل را در دست می‌گیرید، به خاطر گوشه‌های گرد و فلز سنگین استفاده شده در آن احساس خوبی خواهید داشت. روی آنر 7 ایکس هیچ دکمه‌ای وجود ندارد و لنزهای دوربین آن در پشت گوشی در بالاترین قسمت ممکن قرار گرفته است به طوری که از دو طرف آنتن‌های موبایل به دوربین دوگانه می‌رسند. مانند برخی از گوشی‌های هوشمند، در این مدل سنسور اثر انگشت پشت گوشی قرار گرفته است. این سنسور به خوبی کار می‌کند و در جای خوبی هم قرار گرفته تا به راحتی پیدا ‌شود.

صدا

صدای پخش‌شده توسط آنر 7 ایکس به طرز قابل قبولی با کیفیت است. البته فقط یک بلندگو پایین این دستگاه وجود دارد، جایی که هنگام بازی کردن به راحتی ممکن است با انگشت آن را بپوشانید و صدای آن را قطع کنید. اما اگر این اتفاق نیافتد، در حالت عادی پخش صدای آن آنقدر خوب هست که بتوانید هنگامی که در آشپزخانه مشغول آشپزی هستید، به راحتی یوتیوب تماشا کنید. کیفیت صدای آن هنگام تماس با دیگران خوب است، در اتصال تماس‌ها نیز مشکلی پیش نیامد. در شبکه‌های اجتماعی هم تجربه‌ی قطع تماس یا از دست رفتن سیگنال با این مدل گزارش نشده است.

باتری

باتری این مدل ۳۳۴۰ میلی آمپر است، که به نظر کافی می‌رسد. حتی اگر از موبایل در روز زیاد استفاده می‌کنید، باتری این مدل برای یک روز کافی است. البته باز هم بستگی به نوع استفاده‌ شما از گوشی دارد، استفاده معمول از موبایل می‌تواند تماشای ویدئو، استفاده از نقشه گوگل، تماس گرفتن و عکاسی باشد. که اگر به صورت نرمال انجام بدهید از ساعت 7 صبح تا 11 شب شارژ شما تمام نخواهد شد. اما ما در آی‌تی‌ایران این بررسی را جدی‌تر گرفتیم و اگر بخواهیم دقیق بگوییم در اصل 6 ساعت و 37 دقیقه می‌توانید صفحه‌ گوشی مداوم را روشن نگه دارید و با آن کار کنید.

متاسفانه یکی از تصمیماتی که آنر برای کاهش قیمت تمام شده‌ محصول گرفته است، استفاده از یک درگاه یو‌اس‌بی کوچک (Mini USB) است. این تصمیم مشخصا مطابق با تکنولوژی‌های جدید نیست چرا که امروز اکثر موبایل‌های خوب از یواس‌بی نوع C استفاده می‌کنند. استفاده از مینی‌ یواس‌بی باعث می‌شود سرعت انتقال داده و شارژ شدن موبایل کاهش پیدا کند. با این تفاسیر طبق آزمایش ما این گوشی پس از یک ساعت حدود 50 درصد شارژ می‌شود، که برای یک گوشی معمولی آن‌ چنان بد نیست و کار مخاطبانش را راه می‌اندازد. اگر هم شارژ آن را کامل خالی کردید برای رسیدن از 1 درصد به 100 درصد 2 ساعت 43 دقیقه زمان نیاز دارد.

دوربین

یکی از مواردی که در بررسی‌ها همیشه مهم است کیفیت دوربین محصولات است. در آنر 7 ایکس هم دوربین‌ دوگانه پشت دستگاه اولین چیزی است که با نگاه اول به این پشت این موبایل توجه شما را جلب می‌کنند. آنر 7 ایکس موفق شده یکی از دیگر امکانات امروزی را با اضافه کردن دوربین‌ دوگانه در این مدل پیاده کند. دوربین اولیه ۱۶ مگاپیکسل و دوربین دوم ۲ مگاپیکسل است که برای عکاسی پرتره فقط از آن استفاده می‌شود.

از نظر گزینه‌ها در قسمت تنظیمات دوربین‌، آنر 7 ایکس تقریبا همه‌ امکانات و گزینه‌های یک دوربین جذاب را دارد. ویژگی که برای ما از همه جذاب‌تر بود Light Painting نام دارد که می‌توانید با استفاده از آن با نور نقاشی کنید! مشابه عکس‌هایی که از نور چراغ خودرو گرفته می‌شود و نور چراغ به شکل خط دیده می‌شود. تنظیم پیش‌فرض آنر 7 ایکس برای اندازه ۴ به ۳ است که اصلا نسبت جالبی نیست و برای اینکه این نسبت را به ۱۸ به ۹ تغییر دهید، باید مگاپیکسل‌ها را از ۱۶ به ۱۱ کم کنید. تنظیمات زیادی در این گوشی وجود دارد از جمله پررنگ‌تر کردن رنگ‌ها و یا تغییر وضوح که با کمک آنها عکس‌ به مراتب بهتر شد، اما گاهی هم پیش می‌آید که عکس سرزندگی لازم را ندارد. در این شرایط روشن کردن HDR نیز می‌تواند کمک زیادی بکند. حالت حرفه‌ای هم برای عکس و هم ویدیو وجود دارد که به خوبی کار می‌کند. همچنین گزینه‌‌ای برای دنبال کردن اجسام وجود دارد که دوربین فوکوس را روی جسمی که انتخاب کردید متمرکز می‌کند.

*تصاویری که در ادامه می‌بینید با آنر 7 ایکس گرفته شده است.

*تصویر بعدی همین کادر با حداکثر زوم

عملکرد

از نظر قدرت آنر 7 ایکس از یک پردازنده‌ هشت هسته‌ای ۶۵۹ کایرین استفاده می‌کند، که چهار هسته‌ای آن با ۲.۳۶ گیگاهرتز و چهار هسته‌ دیگر آن با ۱.۷ گیگاهرتز کار می‌کنند. این موبایل یک پردازنده‌ گرافیکی T830 مالی دارد. در ایران این موبایل با حافظه‌ی 64 گیگابایت و حافظه‌ی رم 4 گیگابایتی عرضه می‌شود. اگر به دنبال حافظه‌ بیشتری هستید، آنر 7 ایکس از حافظه‌ میکرو اس‌دی تا ۲۵۶ گیگابایت نیز پشتیبانی می‌کند. این گوشی تقریبا تمام بازی‌های پلی‌استور را پشتیبانی می‌کند و ما هم چند بازی مثل آسفالت 8، فیفا، هیت‌من و ریل ریسینگ را روی آن نصب کردیم و از پس آنها برآمد. نکته دیگر این است که موقع بازی کردن ممکن است کمی گرم شود که البته با وجود ساختار فلزی این گرما آنقدر نخواهد بود که شما را اذیت کند.

نرم‌افزار

آنر 7 ایکس از اندروید نوگت یا ۷.۰ و EMUI 5.1 به عنوان سیستم‌عامل استفاده می‌کند. قسمت نوتیفیکیشن‌ها هم خیلی چنگی به دل نمی‌زند اما به هیچ مشکلی هم برخورد نکردیم. آنر 7 ایکس امکانات زیادی در حوزه نرم‌افزار دارد از جمله تصویر برداری دنباله‌دار از صفحه (Scrollshot) که به شما امکان می‌دهد خیلی راحت از صفحه‌ای که نیاز به اسکرول دارد به راحتی یک عکس یک‌پارچه بگیرید. ویژگی بعدی «حافظه‌ی فوق‌العاده‌ی هوآوی» نام دارد که همانطور که از اسمش پیداست آنر این قابلیت را از هوآوی به ارث برده است. به وسیله‌ این امکان بعد از روزها استفاده نکردن از یک اپلیکیشن وقتی دوباره آن را باز کنید، این اپلیکیشن بسته نشده و کاری که نیمه کاره رها کردید را فراموش نکرده و این قابلیتی فوق‌العاده است. خاصیت دیگری که به این مدل افزوده شده است «واکنش فوق‌العاده» یا Ultra-Response است که به قدرت لمس بیشتر و اسکرول بهتر منجر می‌شود. این گوشی هوشمند قابلیت‌های مدرن اندروید مثل انجام چند کار به طور هم‌زمان و یا دستیار گوگل را نیز پشتیبانی می‌کند.

کلام آخر

در کل آنر 7 ایکس گوشی فوق‌العاده‌ای نیست و از بعضی جهات دلیل قیمت کم آن به خوبی مشهود است. دوربین فوق‌العاده‌ای ندارد، طراحی آن معمولی است و صفحه‌‌نمایش آن از هر جهت نرمال است. این موبایل برای کسانی که دنبال یک موبایل بی‌نظیر هستند طراحی نشده و البته پول یک موبایل بی‌نظیر هم از شما نمی‌گیرد. اگر نگاهی به بازار موبایل ایران داشته باشیم برای کسی که می‌خواهد موبایلی ارزان‌تر از 1 و نیم‌ میلیون تومان بخرد، اگر آنر 7 ایکس بهترین گزینه نباشد حتما جزو بهترین ها است. حاشیه بسیار کم این موبایل به شما امکان می‌دهد تا یک گوشی 5.9 اینچی را به راحتی در جیب بگذارید. جالب است بدانید این موبایل هم اندازه آیفون 7 پلاس است در حالی که آیفون 7 پلاس صفحه نمایش 5.5 اینچی دارد و آنر 7 ایکس صفحه نمایش 5.93 اینچی را در همان ابعاد جای داده است. اگر این موبایل را برای بار اول در دست بگیرید جنس بدنه آن حس خوبی را به شما منتقل می‌کند و احساس می‌کنید یک موبایل اسپورت و با کیفیت قابل قبول را در دست دارید. در نهایت اگر هدف خرید یک موبایل کمتر از 1 و نیم میلیون تومانی را دارد حتما به این موبایل فکر کنید.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا