تکنولوژی

ضعف یوتیوب در پخش محتوای HDR در اندروید

زمانی که با رنگ‌ها در کامپیوتر سر و کار داریم، در اصل با رنگ‌های 8 بیتی سر وکار داریم. این یعنی هر پیکسل از طریق 1 بایت 8 بیتی معرفی شده است. به عبارت دیگر سه رنگ قرمز، سبز و آبی می‌توانند 256 پرده رنگ مختلف را نمایش دهند و برای محاسبه تعداد کل رنگ‌هایی که می‌توان نمایش داد بایستی ضرب 256×256×256 را محاسبه کرد که نتیجه آن برابر است با چیزی حدود 17 میلیون رنگ. ممکن است این عدد کمی زیاد به نظر برسد اما زمانی که تصاویر با کیفیت HDR نمایش داده شوند، رنگ‌ها نیز 10 بیتی خواهند بود که در نتیجه هر رنگ می‌تواند 1024 درجه مختلف را از خود منعکس کند. نتیجه ضرب 1024×1024×1024 هم عددی بالاتر از 1 میلیارد را نشان می‌دهد. حال با مقایسه 17 میلیون و 1 میلیارد می توان به این نتیجه رسید که کیفیت رنگ ها در تصاویر و ویدیوها در حالت HDR بسیار بالاتر از کیفیت آنها در حالت عادی است و در نتیجه می‌توان گفت جزئیات، کنتراست و وضوح تصاویر نیز در حالت HDR خیلی بهتر از حالت عادی خواهد بود.

نمایش ویدیوها به صورت HDR مدتی است که توسط شرکت‌ها و سرویس‌های پخش ویدیویی محبوب استفاده می شود و اخیرا نیز شاهد به‌کارگیری آن در تلویزیون‌ها و کنسول‌های بازی و حتی اسمارت‌فون‌ها نیز بوده‌ایم. در حال حاضر سرویس‌های ویدیویی قدرتمند از جمله نت فلیکس، آمازون و یوتیوب قادر به پشتیبانی و نمایش محتوا با این کیفیت هستند البته اپلیکیشن یوتیوب بر روی دستگاه‌های اندرویدی اخیرا در پخش محتوا با کیفیت HDR با مشکلاتی روبرو شده است. برای مثال اخیرا اگر می‌خواستید از طریق دستگاهتان تصاویر 4K با کیفیت HDR را مشاهده کنید، با مشکلات و کندی غیر قابل تحملی مواجه می‌شدید. البته این مشکل تنها زمانی که ویدیوها با کیفیت فراتر از 720p نمایش داده می‌شدند، به‌وجود می‌آمد و مشاهده آنها کاملا غیرممکن می‌شد. جالب اینکه دیگر اپلیکیشن‌ها از جمله نتفلیکس و آمازون پرایم در حال حاضر بدون هیچ مشکلی می‌توانند محتوا با کیفیت HDR را بدون هرگونه ایرادی پخش کنند و ظاهرا این مشکل تنها به اپلیکیشن اندرویدی یوتیوب مربوط می‌شود و از این رو یوتیوب تصمیم گرفته حالت HDR را از ویدیوهای با کیفیت بالاتر از 1080p حذف کند.

با اینکه انتظار می‌رفت گوگل به‌طور کلی حالت HDR را موقتا از ویدیوهای یوتیوب حذف کند اما ظاهرا گوگل چنین قصدی ندارد. ظاهرا این مشکل توسط  متخصصین گوگل در حال بررسی است و انتظار می‌رود در آینده نزدیک همه چیز به حالت اولیه و عادی خود بازگردد و کاربران دوباره بتوانند محتوا در حالت HDR با کیفیت‌های 1080p و 4K را بدون مشکل تماشا کنند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا