تکنولوژی

رشد 4100 درصدی سهام نتفلیکس طی یک دهه اخیر

طی 10 سال اخیر، نتفلیکس نقش مهمی در تحول نحوه پخش فیلم و سریال در سراسر دنیا داشته و در این مدت توانسته با رشد بی‌نظیر خود به بزرگترین بازیگر در صنعت استریم تبدیل شود.

از سال 2009 تا به امروز، سهام نتفلیکس نزدیک به 4100 درصد رشد داشته است؛ رشدی که موجب شد ارزش شرکت نتفلیکس خیلی زود از والت دیزنی بالاتر برود.

هیچ یک از شرکت‌های عضو S&P 500 طی این یک دهه نتوانتسه‌اند رشدی که نتفلیکس تجربه کرد را داشته باشند. رتبه دوم البته به هلدینگ «MarketAxess» تعلق دارد که طی این ده سال توانسته رشد 2600 درصدی را تجربه کند.

این رشد نمایانگر چرخش کل صنعت به سمت استریم ویدیو است که نتفلیکس در جا انداختن این ترند پیش ‌قدم بوده است. نتفلیکس در سال 2007 کار خود را آغاز کرد و در سال 2013 با انتشار سریال «House of Cards» و جذب میلیون‌ها کاربر توانست خودش را به عنوان زرگترین سرویس استریم فیلم و سریال در سراسر دنیا معرفی کند. پس از عرضه این سریال بود که روند رشد بی‌سابقه نتفلیکس آغاز شد. نتفلیکس با 166 میلیون مشترک در سال 2019 درآمدی بالغ بر 15.8 میلیارد دلار داشته که در مقایسه با سال 2018 رشد 120 درصدی را نشان می‌دهد.

البته رشد سرویس‌های استریم طی چند سال اخیر باعث شده سینماها با کمبود تماشاگر و درآمد مواجه شوند. از طرفی هم تلویزیون‌های کابلی ضررهای شدیدی را متحمل شده‌اند و کاربران کم‌کم در حال فراموش کردن برنامه‌های تلویزیونی سنتی هستند.

با اینکه نتفلیکس در چند سال ابتدایی در این عرصه بدون رقیب بود، اما از چند سال پیش شاهد ظهور رقبای جدید و البته قدرتمندی در این زمینه بوده است. آمازون پرایم ویدیو، هولو، اپل‌تی‌وی پلاس و سرویس دیزنی پلاس، رقبایی هستند که به تازگی وارد این عرصه شده‌اند و مطمئنا در ادامه شاهد نبردهای جذاب بین این سرویس‌ها خواهیم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا