تکنولوژی

سیری اپل چرا از دیگر رقبای خود عقب است؟

اپل معمولامحصولات جدید را دیرتر از دیگر رقبای خود به بازار وارد می‌کند مانند پخش کننده‌های قابل حمل موسیقی یا گوشی‌های هوشمند ولی بعد از عرضه، تبدیل به محصول درجه یک در آن بازار می‌شود. اما زمانی که پای دستیار هوشمند سیری به میان می‌آید، داستان برعکس می‌شود.

اپل، دستیار هوشمند سیری را هم زمان با آیفون 4 اس در اکتبر سال 2011- دقیقا یک روز قبل از فوت استیو جابز- معرفی کرد. سیری قادر بود دستورات صوتی کاربر مانند فعال سازی یادآور و یا جواب دهی به پیغام را انجام دهد که در آن زمان به نوبه خود یک قابلیت انقلابی محسوب می‌شد. رسیدن به قابلیت‌های دست یافته اپل، برای شرکت‌های سازنده دیگر سال‌ها زمان برد: آمازون، دستیار هوشمند الکسا را در سال 2014 به عنوان قسمتی از بلندگوی هوشمند اکو معرفی کرد، گوگل نیز دستیار هوشمند خود را همین تابستان گذشته عرضه کرد. اما امروز، شرکت‌هایی که به نسبت دیرتر از اپل دستیار هوشمند خود را معرفی کردند، با جلو زدن از اپل، قابلیت‌های جدید بسیاری برای سیستم این دستیاران هوشمند ارائه کرده و حالا تبدیل به سازنده‌های اصلی این تکنولوژی در دنیا شده‌اند.

Brian Blau، یکی از فعالان حوزه تکنولوژی در شرکت تحقیقاتی Gartner می‌گوید:” در حال حاضر گوگل و آمازون برنده‌های اصلی بازار دستیاران هوشمند هستند. اپل، آنچنان که باید در این زمینه پیشرفت نداشته و تقریبا از بازار رقابت عقب افتاده است.”

گوگل طی مراسم معرفی محصولات جدید خود که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، بازهم چند قدمی از رقیبای خودجلوتر زد. دستیار هوشمند گوگل تقریبا در تمامی این محصولات جدید، نقش مُهره مرکزی را ایفا می‌کند. محصولات جدید گوگل عبارت‌اند از: ایرفون‌های بدون سیم، دو نوع گوشی هوشمند جدید، دو نوع بلندگوی هوشمند جدید و یک کامپیوتر لپ تاپ.مدیر عامل گوگل، ساندار پیچای طی این مراسم عنوان کرد که با ورود این محصولات، کاربران قادر خواهند بود ارتباط بیشتری بین دستگاه‌های مختلف خود برقرار کنند.

گوگل همچنین قابلیت‌های جدید دستیار هوشمند گوگل را معرفی کرد که با سیری شرکت اپل غیر قابل مقایسه است. مثلا  بلندگوی جدید Google Home قادر است افراد مختلف را از روی تفاوت صدای آنها تشخیص دهد. بلندگو، با گفتن جمله« هی گوگل، به مامانم زنگ بزن»، با دسترسی به لیست مخاطبان گوشی به خوبی می‌داند که باید با مادر کاربر تماس بگیرد و نه مادرشوهر وی! الکسای آمازون نیز هنوز این قابلیت را ندارد.

اولین بلندگوی خانگی اپل، HomePod است و تا دو ماه دیگر عرضه می‌شود که تا آن زمان میلیون‌ها دستگاه از بلندگوی‌های هوشمند گوگل و آمازون عرضه شده‌ در دسترس کاربران خواهند بود. بلندگوی HomePod به دستیار سیری مجهز است اما مدیرعامل اپل، تیم کوک، اعلام کرده است که این دستگاه بیش از هر چیز دیگری، نسل جدید iPod خواهد بود.

گوگل و آمازون همچنین تلاش بیشتری دارند تا شرکت‌های مختلف دیگر بتوانند به قابلیت‌های دستیاران هوشمند آنان دسترسی داشته باشند. مثلا برنامه نوسان متفرقه بیش از 25000 قابلیت برای الکسا طراحی کرده‌اند و این دستیار هوشمند در هزاران خودرو، تلویزیون و لوازم خانگی نیز تعبیه شده و قابل استفاده است. دستیار هوشمند گوگل نیز در محصولات شرکت‌هایی همچون Sony تعبیه شده‌اند. این شرکت روز چهارشنبه از برنامه نویسان مختلف دعوت کرد تا برای بلندگوی هوشمند گوگل، برنامه و بازی طراحی کنند. اپل اما  دست برنامه نویسان برنامه سیری را انقدر باز نگداشته است.

اپل اخیرا قابلیت‌های جدیدی برای سیری عرضه کرده است. در برنامه برگزار شده در ماه ژوئن، صدای واقعی تری برای این سرویس در نظر گرفته شد و همچنین قابلیت‌های ترجمه نیز به آن افزوده شد. اما روز چهارشنبه، گوگل با معرفی قابلیت ترجمه لحظه‌ای ایرفون بدون سیم خود که Pixel Buds نام دارد، سر وصدای زیادی به پا کرد. هر دوی دستیاران هوشمند گوگل و آمازون حالا می‌توانند علاوه بر اجرای دستورات صوتی و متنی، با تصاویر نیز ارتباط برقرار کنند. آمازون در سال جاری، دستگاه جدیدی مجهز به الکسا را معرفی کرد که Echo Look نام دارد و همراه با دوربینی است که حتی می‌تواند درباره نوع لباس کاربر نیز اظهار نظر کند و مانند یک آینه جادویی در قرن 21 است. گوگل هم که سرمایه گذاری گزافی روی سیستم تشخیص تصویر دستیار هوشمند خود کرده است نیز اهداف بسیار بلندپروازانه ای برای این سیستم در سر دارد.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا