ارز دیجیتال

ترون، سولانا و آوالانچ رقبای پادشاهی اتریوم

اتریوم پادشاه بی‌چون و چرای قراردادهای هوشمند در اکوسیستم‌های کریپتوکارنسی است که هم از نظر ارزش بازار و هم از نظر تعداد کاربران فعال در شبکه، از بلاکچین‌های دیگر بسیار جلوتر است. اما مشکل اینجاست که غول این روزهای ارزهای دیجیتال روند رفع مشکلات و چالش‌های شبکه ی خود را به آهستگی پیش می‌برد و پلتفرم‌های دیگری مثل سولانا، ترون (ترون چیست)  و آوالانچ در تلاشند تا با سرعت بالای پیشرفت خود تسلط اتریوم را به چالش بکشند. در این مقاله قصد داریم تا با در نظر گرفتن ویژگی‌های شاهزاده‌های جدید حوزه ی بلاکچین، توانایی آن‌ها برای به چالش کشیدن پادشاهی اتریوم را بررسی کنیم.

محدودیت‌های اتریوم

اتریوم شبکه‌ای است که در مقیاس جهانی و به طور گسترده مورد استفاده‌ی کاربرای زیادی قرار می‌گیرد. به جرات می‌توان اتریوم را بلاکچین اصلی اکوسیستم بازار کریپتوکارنسی دانست که به طور روزانه حجم وسیعی از داده‌های مالی و اطلاعات شبکه ای، برای پردازش به سمت آن سرازیر می‌شوند. به لطف استفاده از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW)،   اتریوم برای پردازش این حجم از داده‌ها اطلاعاتی و مالی بسیار کند عمل می‌کند.

در واقع اتریوم در حال حاضر توانایی پردازش حدودا ۱۴ تا ۲۰ تراکنش بر ثانیه را دارد  که در مقایسه با پلتفرم‌های جدید و پرسرعتی که به دنیای فناوری بلاکچین وارد شده اند، عددی فوق العاده پایین است. اگرچه راه حل‌هایی برای بهبود سرعت و کارایی شبکه‌ی اتریوم مطرح شده اما به نظر می‌رسد پیاده سازی و راه اندازی آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

بروز رسانی‌های اتریوم در آینده

اگرچه بروزرسانی‌های بسیار کاربردی و مهمی در مورد بلاکچین اتریوم در دست اقدام و بررسی است اما به نظر می‌رسد این بروزرسانی‌ها در آینده‌ی نزدیک به مرحله‌ی اجرا نخواهند رسید. یکی از گزینه‌های بسیار مهم بروز رسانی‌های شبکه اتریوم، تغییر الگوریتم اجماع از مکانیزم اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام است. گزینه ی بعدی اضافه شدن قابلیت شاردینگ در اکوسیستم اتریوم است. هر دو مورد، تاثیر بسیار زیادی بر سرعت پردازش داده‌ها در شبکه اتریوم خواهند داشت. با توجه به اینکه این بروز رسانی‌ها در آینده ی نزدیک به مرحله ی اجرا نخواهند رسید، این سوال مطرح می‌شود که: آیا اتریوم از دیگر رقیبان خود عقب خواهد افتاد؟

بررسی رقبای اصلی اتریوم: سولانا، ترون، آوالانچ

در سال‌های گذشته اکوسیستم‌های زیادی با هدف رفع مشکلات و چالش‌های اتریوم وارد عرصه ی رقابت با بلاکچین اتریوم شدند. از این میان فقط تعداد کمی موفق شدند تا خود را به رقابت با دومین ارز برتر بازار و غول قرار داد‌های هوشمند نزدیک کنند. شبکه‌های سولانا، ترون و آوالانچ تنها مواردی بودند که موفق شدند تا در بخشی از این رقابت، شبکه ی قدرتمند اتریوم را به چالش بکشند.

ویژگی‌های سولانا در مقابل اتریوم

اکوسیستم سولانا نه تنها خدمات مختلف ارائه شده توسط اتریوم از جمله خرید و فروش و مبادله ی  توکن‌های NFT را پوشش میدهد بلکه پردازش تراکنش‌های مالی و انتقال داده‌های شبکه را با سرعت بیشتر و هزینه ی بسیار کمتری انجام می‌دهد. آمار و ارقام  نشان می‌دهند که سولانا عملکرد بسیار بهتری نسبت  به اتریوم دارد اما این تمام ماجرا نیست. بررسی فاکتور‌هایی مثل اندازه‌ی شبکه، سرمایه‌های موجود در شبکه، اعتماد کاربران به شبکه و همچنین پوزیشن‌های باز موجود در شبکه هنوزم هم دست برتر اتریوم نسبت به سولانا را به وضوح نشان می‌دهد. توکن اختصاصی شبکه ی سولانا با نام اختصاری Sol  در صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال دنیا قابل خرید و فروش است.

Tron vs Ethereum: 5 Things You Need to Know ⋆ ZyCrypto

ویژگی‌های ترون در مقابل اتریوم

شبکه ی ترون TRX نیز رقیبی بسیار جدی برای تاج تخت اتریوم به حساب می‌آید. ترون نیز خدمات ارائه شده توسط اتریوم را با قیمت و سرعت بسیار بهتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای مثال وقتی صحبت از خرید تتر و انتقال آن می‌شود بیشتر کاربران، شبکه ی ترون  یعنی شبکه ی TRC20  را برای انجام انتقال خود انتخاب می‌کنند. انتقال توکن تتر در شبکه ی TRC20 حدودا با یک دلار کارمزد انجام میشود در صورتی که انتقال این دارایی در شبکه ی اتریوم (ERC20) بیشتر از ده‌ها دلار برای کاربر هزینه خواهد داشت. خرید و فروش ترون ارز دیجیتال Trx، توکن اختصاصی شبکه ی ترون تقریبا در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر دنیا در ۲۴ ساعت شبانه روز انجام می‌شود. برای خرید ترون می‌توانید از لینک روبرو استفاده کنید » https://nipoto.com/tron

بررسی ویژگی‌های آوالانچ در مقابل اتریوم

آوالانچ  یکی از جدیدترین اما شاید سخت‌ترین رقیب اتریوم به حساب بیاید. قدرت پردازش آوالانچ بیش از ۴.۵۰۰ تراکنش در ثانیه  ارزیابی می‌شود. این عدد بسیار بالاتر از اعداد اعلامی اتریوم، سولانا و ترون است. ساخت و توسعه ی برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز (Dapp) نیز در شبکه آوالانچ بسیار ساده‌تر و سریع‌تر قابل اجرا است. شاید تنها نقطه ضعف آوالانچ که بیشتر به آن اشاره می‌شود، اندازه ی نسبتا کوچک شبکه ی آن نسبت به اتریوم باشد. همین اشکال بسیار مهم پذیرش کاربران اولیه را بسیار سخت میکند. توکن AVAX، به عنوان ارز دیجیتال اختصاصی شبکه آوالانچ در صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر دنیا قابل معامله است.

حرف آخر

با نگاهی به آمار و ارقام آماری می‌توان دریافت که شبکه‌های بلاکچین سولانا، ترون و آوالانچ تمام نیازمندی‌های لازم برای به چالش کشیدن سلطه ی اتریوم را دارند. تنها فاکتوری که شاید هنوز اتریوم را بالا نگه داشته است، پایگاه بی‌نظیر اتریوم از نظر تعداد کاربران و راه حل‌های لایه ۲ مثل پالیگان است. راه حل‌های لایه ۲ موفق شدند فرصتی برای اتریوم فراهم کنند تا در رقابت باقی بماند و منتظر به نتیجه رسیدن بروز رسانی‌های شبکه باشد.

 

‫10 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا