تکنولوژی

چین «واتس‌آپ» را هم بلاک کرد

بنا به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، سازمان جهانی نظارت و شناسایی سانسورهای اینترنتی روز گذشته اعلام کرده که سرویس‌دهندگان اینترنتی کشور چین طرح بلاک کردن سرویس پیام‌رسان واتس‌آپ را آغاز کرده‌اند.

گزارش‌های کاربران در توییتر هم نشان می‌دهد که اپلیکیشن واتس‌آپ که توسط کمپانی فیسبوک اداره می‌شود، از روز 19 سپتامبر برای بسیاری از کاربران چینی غیرقابل دسترسی شده است. البته در چند ماه اخیر قطع و وصل شدن مکرر واتس‌آپ برای برخی از کاربران چینی رخ داده بود که ظاهرا با این قضیه ارتباط مستقیمی داشته است. واتس‌آپ تا کنون اظهار نظر رسمی راجع به این قضیه نکرده است.

کشور چین در حال حاظر دسترسی شهروندان خود به برخی از سرویس‌ها از جمله فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و گوگل را قطع کرده است. البته برخی افراد در حال حاضر با استفاده از سرویس وی‌پی‌ان از این وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با این وجود دولت چین طرح از کار انداختن وی‌پی‌ان در این کشور را هم آغاز کرده است. طبق گزارش «Heath» یکی از تحلیلگران موسسه RAND، ظاهرا به دلیل رمزگذاری تمامی اطلاعات و پیام‌های کاربران توسط واتس‌آپ و غیرقابل دسترسی بودن آنها، دولت چین هم علاقه‌ای به این سرویس ندارد و به‌همین دلیل دسترسی شهروندان به این اپلیکیشن را متوقف کرده است.

Heath در مصاحبه خود با سی‌‌ان‌ان گفت: « دولت چین می‌خواهد ارتباطات اینترنتی را تحت نظارت و کنترل داشته باشد و به‌همین دلیل قصد دارد مردم را به سمتی هدایت کند که تنها از برنامه‌ها و سرویس‌ها مورد تایید (و قابل نظارت) توسط دولت استفاده کنند.»

اوایل همین ماه، اپلیکیشن پیام رسان محبوب Weechat از طریق یک نوتیفیکشن به کاربران چینی اعلام کرد که سیاست‌های این شرکت با خواسته‌های دولت برای کسب اطلاعات همسو شده است. این یعنی اطلاعات کاربران در این اپلیکیشن توسط دولت کنترل و نظارت خواهد شد.

 

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا