تکنولوژی

حمایت عجیب اپل از دولت چین

چین که به‌تازگی فعالیت‌های زیادی در زمینه مبارزه با ابزارهای فیلترشکن در این کشور داشته، اخیرا از اپل درخواست کرده که اپلیکیشن‌های ارائه دهنده وی‌پی‌ان که قوانین فیلترینگ چین را زیر پا می‌گذارند را از اپ‌استور حذف کند. گفته می‌شود اپل هم در پاسخ به‌این درخواست، اپلیکیشن‌هایی که به‌کاربران چینی امکان عبور از اینترنت فیلتر شده این کشور را می‌دهند را از اپ‌استور چین حذف کرده است.

شرکت اکسپرس وی‌پی‌ان، در پست اخیر خود اشاره کرد که نامه‌ای را از اپل دریافت کرد که در آن نوشته شده اپلیکیشن مذکور به‌دلیل مغایرت داشتن با قوانین سایبری کشور چین، از اپ‌استور این کشور حذف شده است. اکانت توییتر رسمی این شرکت نیز این اقدام اپل را تایید کرد. این شرکت در ادامه پست خود نوشت: “از این تصمیم اپل بسیار ناامید شدیم. این جدی‌ترین و شدیدترین اقدام دولت چین در مبارزه با وی‌پی‌ان‌ها در چند سال اخیر محسوب می‌شود و از اینکه شرکت اپل هم در این راستا با کشور چین همکاری می‌کند بسیار ناراحت هستیم”. جستجوها نشان می‌دهد که بسیاری از این اپلیکیشن‌های ارائه دهنده وی‌پی‌ان برای کاربران چینی از اپ‌استور حذف شده‌ و دیگر قابل دسترسی نیستند.

روز یکشنبه رئیس شرکت Golden Frog که در زمینه نرم‌افزارهای امنیتی و خصوصی فعالیت می‌کند، اعلام کرده که اپلیکیشن VyperVPN این شرکت هم از اپ‌استور حذف شده است. او دراینباره اظهار داشت: “شرکت ما در زمان جدال بین اپل و اف‌بی‌آی با افتخار و کاملا داوطلبانه از شرکت اپل در زمینه تحویل ندادن اطلاعات رمزگذاری شده به این سازمان حمایت کردیم اما حال که می‌بینیم اپل به‌راحتی اپلیکیشن ما را از اپ‌استور حذف کرده، بسیار ناامید هستیم. کشور ما دسترسی به اینترنت آزاد در چین را حق طبیعی مردم این کشور می‌داند و انتظار داشتیم اپل هم به این حق مردم چین احترام بگذارد”.

اپل در بیانیه‌ای اشاره کرده دولت چین از ارائه‌دهندگان سرویس وی‌پی‌ان در این کشور خواسته که تا پایان امسال از دولت این کشور مجوز فعالت کسب کنند. اپل می‌گوید که دولت چین از آنها خواسته اپلیکیشن‌هایی که خلاف قوانین و مقررات فیلترینگ کشور چین فعالیت می‌کنند را از اپ‌استور حذف کند. البته این برنامه‌ها در اپ‌استور دیگر کشورها بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

این اولین باری نیست که اپل بنا به‌ درخواست کشور چین اپلیکیشنی را از اپ‌استور این کشور حذف می‌کند. این اقدام اپل نشان دهنده‌ی فرمان‌برداری شدید این کمپانی از دولت چین است و حال که حکومت این کشور تصمیم به نظارت شدیدتر فضای اینترنت گرفته، اپل هم با تمام وجود خواسته‌هایشان را عملی می‌کند.

درکل، حذف این برنامه‌ها نشان‌دهنده جدی‌تر شدن اقدامات چین در راستای نظارت و کنترل اینترنت در این کشور است. در گذشته هم چین از دیوارهای امنیتی فایروال قدرتمندی جهت ازکار انداختن وی‌پی‌ان‌ها استفاده کرده بود. پکن موفق شد فعالیت بسیاری از ارائه‌دهندگان سرویس وی‌پی‌ان در کشور چین را متوقف کند و حتی شنیده می‌شد قصد داشته علیه یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان سرویس وی‌پی‌ان که در خارج از چین فعالیت می‌کند، یک حمله سایبری گسترده ترتیب دهد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا