تکنولوژی

نقد و بررسی پروژکتور “اکسپریا تاچ” سونی

احتمالا شما هم در گذشته با تبلت‌های دارای پروژکتور و پروژکتورهای مجهز به سیستم عامل اندروید آشنایی دارید. خب بهتر است همه آنها را فراموش کنید چراکه قصد داریم دستگاهی را به شما معرفی کنیم که قادر است سیستم‌عامل اندروید را به‌صورت لمسی و از طریق پروژکتور به‌شما ارائه کند. البته این تنها قابلیت اکسپریا تاچ (Xperia Touch) شرکت سونی نیست. در این گزارش قصد داریم تمامی کارایی‌های این دستگاه بی‌نظیر را معرفی و بررسی کنیم.

اکسپریا تاچ چیست؟

این دستگاه یک پروژکتور مجهز به تکنولوژی Ultra Short است. این یعنی اکسپریا تاچ یکی از معدود پروژکتورهایی است که می‌تواند تصاویر 100 اینچی را تنها در فاصله 38 سانتی‌متری از دیوار یا پرده نمایش، نشان دهد.

این دستگاه همچنین یک دیوایس اندرویدی مجهز به پردازنده اسنپدراگون 650، اسپیکرهای استریو و یک باتری کوچک داخلی است که امکان حمل بی ‌دردسر این دستگاه را هم فراهم می‌سازد.

اما بهتر از همه، اینکه اکسپریا تاچ دارای قابلیت IR تاچ است. این یعنی کافی است این دستگاه را روی یک سطح صاف قرار دهید تا اکسپریا تاچ یک صفحه نمایش 23 اینچی از رابط کاربری اندروید با قابلیت لمس گزینه‌ها را بر روی آن سطح نمایش دهد. سیستم تاچ این دستگاه بسیار عالی و تقریبا بدون نقص کار می‌کند، انگار که در حال استفاده از یک تبلت اندرویدی هستید. در ضمن هیچ لگ و کندی هنگام استفاده از آن هم احساس نمی‌شود.

برای شناخت کلی از این دستگاه ابتدا می‌توانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید. البته در ادامه این گزارش به‌طور مفصل بررسی این دستگاه را ادامه می‌دهیم.

این دستگاه چگونه کار می‌کند؟

ان دستگاه را در دو حالت می‌توان استفاده کرد. البته نحوه استفاده در حالات مختلف به کاربر بستگی دارد ما در کل دو روش زیر از بقیه مهم‌تر هستند.

حالت رومیزی

حالت اول را حالت رومیزی می‌نامند. در این حالت دستگاه در حالت ایستاده بر روی یک سطح افقی مانند میز قرار می‌گیرد. سپس تصاویر در جلوی دستگاه و بر روی سطح میز نمایش داده می‌شوند. اندازه این تصاویر هم 23 اینچ خواهد بود.

در این حالت در صورتی که سطح زیرین به‌رنگ سفید باشد، بهترین پاسخگویی ممکن را دریافت خواهید کرد. ابته سفید بودن سطح اجباری نیست و حتی می‌توانید دستگاه را بر روی سطوح چوبی رنگ و یا میزهای از جنس و طرح سنگ نیز استفاده کنید اما درکل کیفیت تصاویر و سرعت پاسخگویی به میزان تیرگی سطح مورد نظر بستگی خواهد داشت.

جدا از رنگ سطحی که دستگاه را بر روی آن قرار می‌دهید، صاف بودن سطح بسیار حائز اهمیت است. تجربه‌ی استفاده از این دستگاه بر روی سطوح ناهموار خیلی دلچسب نخواهد بود، ضمنا استفاده از این پروژکتور بر روی سطوح شیشه‌ای تقریبا غیرممکن است.

حالت دیواری

دومین حالت استفاده از این پروژکتور، حالت دیواری است که در آن تصاویر دستگاه بر روی سطح دیوار نمایش داده می‌شوند. اگر این دستگاه را با استفاده از پایه‌های آن روی دیورا نصب کنید، اندازه تصاویر همان 23 اینچ خواهند بود و البته استفاده از قابلیت لمسی در این حالت هم ممکن است. البته قبلیت لمسی در این حالت نسبت به حالت رومیزی ممکن است کمی ضعیف‌تر عمل کند.

اگر پروژکتور را کمی از دیوار دور کنید، سایز تصاویر هم بالاتر می‌رود. اگر دستگاه را 38 سانتی متر از دیوار دور کنید، تصاویر را با اندازه 100 اینچ مشاهده خواهید کرد. در پروژکتورهای معمولی، مشاهده تصاویر با چنین اندازه‌ای نیازمند قرار دادن پروژکتور در فاصه سه‌متری دیور یا پرده نمایش است بنابراین در اینجا می‌توانیم از تکنولوژی Ultra Short که می‌توانند چنین تصاویر بزرگی را در چنین فاصله‌ی کمی نمایش دهد، تقدیر کنیم. البته این ویژگی متاسفانه باعث افزایش قیمت اکسپریا تاچ هم شده است.

دکمه‌ها و پورت‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه این دستگاه، بهره‌مندی از سیستم سخت‌افزاری مشابه تبلت‌های قدرتمند بازار است. اکسپریا تاچ مجهز به اندروید 7.0 نوگت، چیپ اسنپدراگون 650، 3 گیگابایت حافظه رام و 32 گیگابایت حافظه داخلی است. البته امکان اضافه کردن حافظه با استفاده از درگاه میکرو اس‌دی هم وجود دارد.

در قسمت بالایی دستگاه تنها چند دکمه قرار دارد. در کنار دکمه پاور و تنظیم صدا، لنز دوربین 13 مگاپیکسلی، میکروفون و چند سنسور قرار گرفته‌اند. اکسپریا تاچ به مجموعه‌ای از سنسورهای متعدد مجهز شده است. سنسور نور، سنسور مجاورت، سنسور حرارت و رطوبت، ژیروسکوپ، مغناطیس سنج، فشار سنج، سنسور تشخیص حرکات و در نهایت سنسور IR که برای لمس گزینه‌ها استفاده می‌شود، همگی در این دستگاه به‌کارگرفته شده‌اند.

ضمنا سنسور IR امکان موتی‌تاچ یا همان لمس همزمان با چند انگشت را هم به کاربران می‌دهد و قادر است لمس 10 نقطه را به‌طور همزمان  پشتیبانی کند. اگر دستگاه را بر روی سطح کاملا صاف قرار داده باشید، خواهید دید این ویژگی کاملا بدون نقص عمل می‌کند.

پروژکتور این دستگاه هم به یک لیزر دیود با حداکثر توانایی 100 لومنز مجهز است. البته این شدت نور نسبت به دیگر پروژکتورها کمی پایین‌تر است اما از آنجایی که این دستگاه در فاصله‌ی نسبتا کمی نسبت دیوار نصب می‌شود، بنابراین شدت نور تصاویر اکسپریا تاچ هم نسبت به پروژکتورهای 100 لومنزی معمولی خیلی بیشتر خواهد بود. ضمنا توانایی فوکوس اتوماتیک این دستگاه باعث شده تصاویر منتشر شده از اکسپریا تاچ بر روی دیوار همیشه از بالاترین وضوح ممکن برخوردار باشند.

برای اتصال سریع به دیگر دستگاه‌ها، اکسپریا تاچ به NFC هم مجهز شده است. بلوتوث 4.2، پشتیبانی از وای‌فای 802.11ac و Wifi Direct هم از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این دستگاه به‌شمار می‌آیند. این دستگاه تقریبا به تمامی روش‌های اتصالی که تبلت‌های قدرتمند بازار پیشتیبانی می‌کنند، مجهز است و حتی دریافت‌کننده جی‌پی‌اس هم در این دستگاه به‌کارگرفته شده است.

اکسپریا تاچ حتی به پورت HDMI نوع D که به MicroHDMI معروف است، مجهز شده است.

نکات مثبت

طراحی اکسپریا تاچ بسیار دلپسند است. این دستگاه با بدنه فلزی سوراخ سوراخ تنها یک کیوگرم وزن دارد و این مسئله حمل آن را بسیار ساده‌تر کرده است. ابتدا ممکن است شابهت زیادی بین این دستگاه و لوازم آشپزخانه ببینید اما روشن شدن لنز دستگاه کافی است تا تمامی این افکار خنده‌دار را فراموش کنید. مطمئنا در گذشته با پروژکتورهای مختلفی کار کرده‌اید اما شک نکنید اولین باری که از این دستگاه استفاده کنید، تفاوت این دستگاه با دیگر پروژکتورهایی که تابه‌حال در زندگیتان دیده‌اید را سریعا متوجه خواهید شد. نمایش تصاویر و رابط کاربری اندروید بر روی دیوار و به شکل قابل لمس، وجه تمایز این دستگاه نسبت به دیگر رقبا است.

سونی اندازه تصاویر منتشر شده از این دستگاه در فاصله معین را 80 اینچ اعلام کرده اما تجربیات ما در استفاده از این پروژکتور در اتاق تاریک، تصاویر 100 اینچی بدون هرگونه کمبود نور و یا کاهش کیفیت را نشان می‌داد. یقینا رزولوشن 1366 × 746 خیلی هم عدد راضی کننده‌ای برای یک پروژکتور گران قیمت نیست اما پس از استفاده از این پروژکتور در اتاق و در فاصله مناسب خواهید دید که همین مقدار کاملا مناسب و راضی‌کننده است.

با توجه با قابلیت حمل و وزن اکسپریا تاچ، باید بگوییم که کیفیت اسپیکرهای استریو این دستگاه مناسب هستند. کیفیت آنها را از نظر وضوح و قدرت صدا می‌توان با اسپیکرهای بلوتوث 100 دلاری بازار مقایسه کرد.

چیپ اسنپدراگون 650 این دستگاه هم وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و تمام بازی‌ها و برنامه‌ها را به‌راحتی اجرا می‌کند. نکته حائذ اهمیت این است که اکسپریا تاچ می‌تواند تمامی بازی‌ها و برنامه‌های اندرویدی را بدون دردسر و محدودیت اجرا کند و خیال کاربران از این نظر کاملا راحت است. کاربران می‌توانند تمامی برنامه‌های روی اسمارت‌فون خود را بدون هیچ دردسری بر روی این دستگاه اجرا کنند

دوربین و میکروفون داخلی به‌کارگرفته شده در این دستگاه یعنی کاربر می‌تواند در هر مکانی از مکالمه تصویری از طریق اسکایپ و بر روی یک نمایشگر بزرگ لذت ببرد. دوربین 13 مگاپیکسلی هم مجهز به لنز زاویه باز 22 میلی‌متری است که حتی می‌تواند ویدیوها را با کیفیت 1080p نیز ضبط کند. استفاده از چنین دوربین با کیفیتی در کنار سنسور مجاورت که هنگامی که شخص به دستگاه نزدیک می‌شود، پروژکتور را روشن می‌کند، باعث شده به این دستگاه لقب “بازگشته از آینده” را اعطا کنیم.

نکات منفی دستگاه

از آنجایی که اکسپریا تاچ یک دستگاه بی‌نظیر است، هیچ‌کدام از این نکات منفی نمی‌تواند از ارزش این دستگاه خارق‌العاده بکاهد. بازی کردن با این دستکاه هنگامی که آن را در حالت رومیزی قرار داده‌ایم بسیار عالی است. اما از انجایی که بسیاری از بازی‌ها و برنامه‌ها برای اجرا بر روی نمایشگرهای بزرگ طراحی نشده اند، ممکن است اجرای آنها بر روی اکسپریا تاچ خیلی هم خوشایند و جذاب به‌نظر نرسد. ضمنا اجرای بازی‌های چند نفره بر روی صفحه‌ی 23 اینچی می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد اما برای محبوب شدن اکسپریا در این بخش باید در آینده شاهد بازی‌های بیشتری برای این دستگاه محبوب باشیم.

علیرغم این کمبود، استفاده از اکسپریا تاچ در حالت رومیزی باز هم قابل قبول است. در صورتی که دستگاه را بر روی یک سطح کاملا صاف قرار دهیم، به‌سختی می‌توان ایرادی در کارایی این دستگاه پیدا کرد.

با این وجود حالت دیواری دارای نواقصی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آنها گذشت. هنگمی که ناخودآگاه با دستگاه برخورد کنید، دستگاه تا چند ثانیه خاموش می‌شود و تا زمانی که دوباره ان را به حات ثابت برگردانید، ممکن است خاموش بماند. حتی زمانی که این دستگاه را در دستانتان قرار می‌دهید کار نخواهد کرد. اگر عادت دارید پروژکتور خود را به نقاط مختلف انتقال دهید، این مشکل می‌تواند تا حدودی با اعصاب شما بازی کند.

به همین دلیل وجود دکمه پخش/توقف بر روی این دستگاه مطمئنا با استقبال زیادی مواجه می‌شد که متاسفانه اکسپریا تاچ از آن محروم است. این قطعی تصاویر اتوماتیک هنگامی که پروژکتور با لرزش یا جابجایی مواجه می‌شود، به‌معنی از دست دادن قسمت‌هایی از فیلم برای بینندگان خواهد بود.

بدتر اینکه قابلیت لمسی این پروژکتور هنگامی که سایز تصاویر بیش از 23 اینچ باشد، قابل استفاده نخواهد بود چراکه سنسور IR این پروژکتور در حالت دیواری از محدودیت‌هایی برخوردار است. بنابراین در حالت دیواری، استفاده از کنترل بلوتوث کاملا ضروری است.

در بخش حمل دستگاه هم، از آنجایی که وزن دستگاه پایین است و امکان حمل آن وجود داردف انتظار می‌رفت سونی این پروژکتور را با یک کیس محافظ قدرتمند و مناسب معرفی کند. اکسپریا تاچ دستگاهی سبک و قابل حمل است و کاربران مطمئنا آن را به مدرسه، محل کار و یا منزل دوستان خواهند برد به همبن دلیل امکان ضربه خوردن این دستگاه بسیار زیاد است.

اگر بخواهید اکسپریا تاچ را بدون استفاده از کابل برق استفاده کنید، باید از باتری داخلی دستگاه استفاده کنید که متاسفانه در حالت پخش فیلم بیشتر از 1 ساعت دوام نمی‌آود. بنابراین بهتر بود در این پروژکتور از یک باتری بزرگتر با ظرفیت حداقل 1.5 تا 2 ساعت استفاده کنند تا کاربران بتوانند حداقل 1 فیلم سینمایی کامل را بدون نیاز به کابل و آداپتور مشاهده کنند.

حتی اگر بخواهید این پروژکتور را در حات متصل به برق استفاده کنید، متاسفانه کابل اکسپریا تاچ بیش‌از اندازه کوتاه تعبیه شده است، حتی کوتاه‌تر از کابل شارژر تلفن‌های همراه. چنین کابلی برای یک پروژکتور که باید در اکثر مواقع در حالت متصل به برق از آن استفاده کرد کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. متاسفانه استفاده از کابل‌های جایگزینی برای این دستگاه هم وجود ندارد چراکه آداپتور این دستگاه برق 45 وات را از طریق پورت یو‌اس‌بی نوع C به دستگاه منتقل می‌کند.

بنابراین بهتر است حمل این دستگاه را تا حدودی فراموش کنید و آن را به‌شکل ثابت بر روی دیوار و یا فقط در نقاط مختلف منزل استفاده کنید. اگر بخواهید از اکسپریا تاچ به عنوان وسیله‌ای برای پخش موزیک استفاده کنید، لازم است ان را به یک سیستم صوتی قدرتمندتر متصل کنید اما نکته تعجب برانگیز اینکه اکسپریا تاچ هیچ کابل خروجی برای اتصال به سیستم‌های صوتی خانگی ندارد. تنها راه اتصال به این پروژکتور از طریق یو‌اس‌بی نوع C است که متاسفانه این درگاه هم اکثر مواقع برای اتصال کابل برق دستگاه استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هیچ‌کدام از این ایرادات از ارزش‌های این دستگاه بی‌نظیر کم نمی‌کند. از آنجایی که چنین دستگاه کوچکی قادر است رابط کاربری اندروید لمسی را با چنین کیفیتی ان هم به شکل پروژکتور نمایش دهد، چنین نواقصی اصلا به‌چشم نمی‌آیند.

اکسپریا تاچ را می‌توان با قیمتی متغیر بین 1500 تا 1700 یورو خریداری کرد. ممکن است چنین قیمتی کمی تعجب برانگیز باشد اما لازم است بدانید که تمامی پروژکتورهای مجهز به تکنولوژی Ultra Short Throw از قیمت‌های بالایی برخوردار هستند و همچنین امکانات این دسته از پروژکتورها به‌هیچ وجه قابل مقایسه با کارایی‌های اکسپریا تاچ نیستند.

متاسفانه به‌دیل قیمت بالای این دستگاه ممکن است به‌ندرت شاهد استفاده از اکسپریا تاچ در منازل باشیم و بیشتر در نمایشگاه‌ها و سالن‌ جلسات کوچک از این دستگاه استفاده شود. به‌هرحال سیستم لمسی IR که در این دستگاه استفاده شده، تکنولوژی بسیار جذابی است و بسیاری از علاقه‌مندان به پروژکتورها را به سمت خود جذب خواهد کرد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا