تکنولوژی

سونی لنز اسمارت‌فون 48 مگاپیکسلی معرفی کرد

آیا داشتن یک اسمارت‌فون مجهز به سنسور دوربین با رزولوشن بسیار بالا بهتر است یا پایین بودن رزولوشن اما بالا بودن حساسیت به نور محیط؟ خبر خوب اینکه شرکت سونی می‌گوید با استفاده از جدیدترین سنسور ثبت تصویر CMOS این شرکت شما می‌توانید از هردو ویژگی به‌صورت همزمان بهره ببرید. این سنسور 48 مگاپیکسلی با نام تجاری IMX586 از برترین سنسورهای دوربین بازار هم قوی‌تر طراحی شده و به‌عبارتی این لنز شرکت سونی قدرتمندترین سنسور دوربین دنیا محسوب می‌شود. این لنز در ابعاد 8.0 میلی‌متر مربع طراحی شده است.

اما گفته می‌شود قرار دادن 48 مگاپیکسل در چنین ابعادی باعث کاهش قدرت سنسور در محیط‌های دارای نور کم می‌شود اما سونی با استفاده از فناوری «Quad Bayer» توانسته کیفیت عکسبرداری این سنسور در تاریکی را تا حدی بالا ببرد که از برترین رقیب بازار یعنی لنز دوربین پیکسل ایکس‌ال2 گوگل هم پیشی بگیرد و به قوی‌ترین لنز دوربین موبایلی دنیا تبدیل شود.

تکنولويی Quad Bayer به‌کاررفته شده در این سنسور شباهیت زیادی به تکنولوژی «پیکسل فیوژن» شرکت هوآوی دارد که در گوشی پی 20 پرو استفاده شده است. این اسمارت‌فون طبق گزارش‌ها برای ثبت تصاویر باکیفیت از لنز دوربین مدل IMX600 شرکت سونی بهره می‌برد و برای تصویر برداری در نور کم قادر است 4 پیکسل را با یکدیگر ادقام کند تا بتواند در محیط‌های تاریک نور خیلی بیشتری را جذب کند. این تکنولوژی حالا در سنسور IMX586 شرکت سونی و با نام Quad Bayer دیده می‌شود.

ضمنا تکنولوژی پردازش سیگنال سونی باعث شده که تصویربرداری با این سنسور در کیفیت 4K با سرعت 90 فریم بر ثانیه و در حالت 1080p هم با سرعت 240 فریم بر ثانیه امکان‌پذیر شود.

سونی که بخش لنزهای تصویربرداری خود را از سال 2015 به صورت مستقل راه‌اندازی کرد، در حال حاضر بزرگترین تامین‌کننده لنزهای قدرتمند و باکیفیت اسمارت‌فون‌ها و دوربین‌های حرفه‌ای در سراسر دنیا محسوب می‌شود. سونی برای پیشتازی در این عرصه در 3 ماه گذشته بیش از 9 میلیارد دلار را صرف توسعه تکنولوژی‌های جدید کرده است. قرار است اولین دیوایس‌های مجهز به این سنسور 48 مگاپیکسلی از سپتامبر امسال به بازار معرفی شوند و احتمالا سونی ابتدا از این سنسور در گوشی اکسپریا ایکس‌زد استفاده کند.

 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا