تکنولوژی

هواپیماهای مافوق صوت برمی‌گردند؟

صنایع بسیار کمی وجود دارند که در مسیر پیشرفت خود مجبور به عقب نشینی شده‌اند. صنعت هوایی یکی از این صنایع است که در زمینه پروازهای مافوق صوت مجبور به توقف و حتی عقب‌نشینی شده است. پروازهای مافوق صوت حدود 27 سال ادامه داشتند که سریع‌ترین پل ارتباطی بین اروپا و ایالات متحده را فراهم کرده بود. اما این پروازها که توسط هواپیماهای مافوق صوت کنکورد (eConcord) انجام می‌شد، ناگهان به‌طور کامل متوقف و از عرصه صنایع هوایی به‌طور کامل حذف شدند. حال “بلیک اسکول” (Blake School) امیدوار است تا آن پروازها را دوباره به حقیقت تبدیل کند. البته این بار با هواپیماهایی با سرعت 2.2 ماخ.

بلیک در حال حاضر موسس و مدیرعامل شرکت Boom در ایالت دنور آمریکا است. این شرکت در زمینه ساخت هواپیماهای سوپرجت فعالیت می‌کند. در مصاحبه‌ای که با او شده، سوال‌هایی درباره دلایل از دور خارج‌شدن کنکورد و برنامه‌های او برای تولید و به‌کارگیری هواپیماهای مافوق صوت مطرح شده است که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید:

کمپانی Boom چیست و ایده‌ی آن چگونه به ذهنتان رسید؟

در 50 سال ابتدایی صنایع هوایی، پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشتیم که در کنار سرعت بالا، هواپیماها امنیت و راحتی را نیز برای مسافران به همراه داشتند. اما در دهه 60 و 70 بود که این اتفاقات عجیب رخ داد و پیشرفت انسان در زمینه پرواز با توقف روبه‌رو شد. در آن زمان پرواز بین نیویورک و سان‌فرانسیسکو یک ساعت زودتر از پروازهای امروز انجام می‌شد. چرا؟ چون در آن زمان هواپیمایی به نام کنکورد داشتیم که امروزه آن را فقط در موزه‌ها می‌بینیم. کاری که ما در شرکت Boom انجام می‌دهیم، رفع نواقص هواپیمای کنکورد است تا از این راه بتوانیم پروزاهای سریع گذشته را این بار با آسایش خاطر، صدای کمتر و ارزان‌تر به مسافران هدیه کنیم. تا زمانی که به سریع‌ترین‌ و در عین حال ارزان‌‌ترین  پرواز ممکن برای مسافرین دست پیدا نکنیم، از تلاش دست برنخواهیم داشت.

طبق شنیده‌ها شما قصد دارید هواپیماهای مسافربری مافوق صوت کوچک را تولید کنید. چرا فکر می‌کنید این کار ممکن است؟

به این علت که در این 50 سال خوشبختانه پیشرفت‌های زیادی در صنعت هوا فضا، ایرودینامیک، علم مواد و مهندسی رخ داده که برای تحقق این هدف کافی به‌نظر می‌رسند. حال می‌توانیم از این تکنولوژی‌ها برای ساخت هواپیماهای مافوق صوت بهره کافی ببریم و فکر ساخت جت‌های شخصی را از سرمان کاملا بیرون کنیم.

بنابراین قصد دارید هواپیمای 45 نفره‌ای طراحی کنید که در هر سمت یک ردیف صندلی وجود دارد و همچنین مصرف سوخت هواپیما را در مقایسه با کنکورد تا مقدار قابل توجهی کاهش دهید. این کاهش مصرف سوخت نسبت به کنکوردهای قدیمی، از لحاظ اقتصادی چه تاثیراتی خواهد داشت؟

اگر بخواهیم چنین هواپیمایی را واقعا تولید و از آن استفاده کنیم، ابتدا باید مصرف سوخت آن را کاهش دهیم تا از این طریق بتوانیم قیمت بلیط را نیز تا حدودی پایین بیاوریم. اگر بتوانیم مصرف سوخت این هواپیما را تا 30 درصد در مقایسه با کنکورد کاهش دهیم، می‌توانیم قیمت بلیت‌های آن را با بلیط‌‌های Business Class امروزی برابر کنیم. اما هنوز هم تا برابر شدن با قیمت بلیت‌های معمولی کمی فاصله داریم که برای رسیدن به این سطح از قیمت باید بیشتر تلاش کنیم.

حال هواپیمایی داریم که قادر است با سرعت 2.2 ماخ در ساعت پرواز کند و قیمت بلیت آن با پروازهای Business Class شرکت بوئینگ و ایرباس برابر است. اما تفاوت جت‌های شرکت ما با هواپیماهای ایرباس و بوئینگ دقیقا در چه چیزی خواهد بود؟ تفاوت اینجاست که زمانی که از هواپیماهای شرکت Boom استفاده می‌کنید، زمان پروازتان حتی از نصف نیز کمتر خواهد شد.

آیا شرکت SpaceX در شکل‌گیری شرکت شما تاثیری داشته است؟ آیا از الگوی مدیرعامل این شرکت الهام گرفته‌اید؟

اگر SpaceX نبود شرکت ما هم امروز وجود خارجی نداشت چرا که ایلان ماسک برای من همیشه یک الگو بوده است. او کاری را آغاز کرد که همه آن را غیرممکن می‌دانستند به‌ویژه به‌عنوان یک شرکت استارت‌آپ. او موفق شده کارهایی را انجام هد که دیگران با هزینه‌های بیشتر نیز قادر به انجام آن نبوده و نخواهند بود.

آیا واقعا هواپیماهای شما درازتر و باریک‌تر از گذشته خواهند بود؟

بله. هواپیماهای شرکت ما کمی درازتر و باریک‌تر از کنکورد خواهند بود. نکته کلیدی در این هواپیماها، طراحی بدنه آنهاست که تفاوت‌های زیادی با کنکورد دارد. نمی‌خواهم بگویم که طراحان کنکورد احمق بودند، آنها فقط به اندازه طراحان امروزی تجربه نداشتند. ما نیز از این تجربه‌ها استفاده می‌کنیم و هواپیماهایی باریک‌تر، درازتر و حتی سریع‌تر از کنکورد خواهیم ساخت.

کنکورد برای رسیدن به سرعت 2 ماخ از “پس سوز” استفاده می‌کرد. هواپیمای شما به این پس‌سوزها نیاز دارد؟

باتوجه به امکانات آن دوره، استفاده از پس سوزها تنها راه ممکن بود اما امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی و به لطف موتورهای “توربو فن”، می‌توان به شتاب و سرعت مورد نظرمان البته با سر و صدای بسیار کمتری برسیم.

آیا همانطور که در گذشته گفتید، این هواپیما یک صدم صدای کنکورد را تولید می‌کند؟

بله. هواپیمایی که قرار است در ارتفاع 60 هزار پایی پرواز کند و برای تولید هرچه کمتر صدا طراحی شده، مطمئنا صدای بسیار ملایم‌تری نسبت کنکورد تولید خواهد کرد. تصور کنید که در نیویورک زندگی می‌کنید. مطمئنان صداهای مختلفی از محیط منتشر می‌شوند مثل آمبولانس‌ها، کامیون‌ها، قطار و سر و صدای تجهیزات ساختمان سازی. صدای این هواپیما از بسیاری از این صداهای محیطی کمتر خواهد بود.

آیا در گذشته از کنکورد استفاده کرده‌اید؟

بله البته فقط در موزه‌ها. زمانی که پرواز کنکوردها متوقف شد من فقط 20 سال داشتم و در آن زمان قطعا پرداخت 20 هزار دلار برای سوار شدن برای من ممکن نبود.

شما قصد دارید همه‌چیز را تغییر دهید. اما حتما می‌دانید که فقط 5 درصد از جمعیت جهان تابه‌حال هواپیما سوار شده‌اند. این رقم بسیار پایین است و نظرتان در این باره چیست؟ هواپیماهای مافوق صوت چگونه صنعت هوایی را تغییر می‌دهند؟

این رقم بسیار پایین است و ما باید همه تلاشمان برای افزایش آن را به‌کار بگیریم. برای انجام این کار هواپیماهای مافوق صوت یکی از بهترین راه حل‌های ممکن محسوب می‌شوند. امروزه ما قصد داریم این پروازهای فوق سریع را با قیمتی برابر با پروازهای Business Class ارائه کنیم. بنابراین اگر شخصی توانایی خرید بلیت Business Class را داشته باشد، پس قادر است از هواپیمای ما نیز استفاده کند و در کمتر از نیمی از زمان همیشگی به مقصد خود برسد.

اما این ابتدای کار است. وقتی پروازها با سرعت بیشتری انجام بگیرند، مسافران بیشتری به این پروازها علاقه‌مند می‌شوند و زمانی که مسافران بیشتری متقاضی استفاده از هواپیماهای ما باشند، ما نیز قادریم سایز هواپیماها را افزایش دهیم و به جای 55 صندلی، احتمالا هواپیماهای دارای 100 یا 150 صندلی را خواهیم ساخت.

وقتی هواپیماهای بزرگ‌تر ساخته شوند، بهینه سازی سوخت نیز در آنها افزایش پیدا می‌کند و این یعنی قیمت بلیت‌ها بیش از پیش کاهش پیدا می‌کند و تعداد بیشتری از افراد می‌توانند از این هواپیماها استفاده کنند. هرچه افراد بیشتری از این نوع پروازها استفاده کنند، هواپیماهای مافوق صوت بیشتری نیز ساخته خواهند شد و در ادامه سرمایه‌گذاری در این بخش نیز رونق بیشتری خواهد گرفت.

ضمنا هرچه سرعت هواپیماها بالاتر برود، قیمت بلیت آنها نیز کاهش پیدا می‌کند. چون هرچه هواپیما سریعتر پرواز کند، در طول روز فرصت بیشتری برای انجام پروازهای اضافه خواهد داشت. با این روند به این نتیجه می‌رسیم هرچه هواپیماهای سریعتری بسازیم، از لحاظ اقتصادی سود بیشتری خواهیم برد.

سوال پایانی کمی به‌ربط به موضوع بحث است. فیلم مورد علاقه شما در زمینه هواپیماها چیست؟

من فیلم “Top Gun” را خیلی دوست دارم. یک دیالوگ این فیلم را خیلی دوست دارم که تاثیری زیادی نیز بر روی من داشته است: “تا زمانی که نتوانی با سرعت 2 ماخ بر ساعت پرواز کنی، معنی شادی را نمی‌توانی درک کنی.”

منبع : آی‌تی‌ایران

‫3 دیدگاه ها

  1. بازتاب: Testing Automation Tools
  2. بازتاب: megan daw bbw

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا