تکنولوژی

واقعیت افزوده؛ آینده بنرهای تبلیغاتی

پیشرفت در بخش واقعیت افزوده در یکی دو سال اخیر با شتاب کمتری همراه بوده و برنامه‌نویسان و سازندگان گجت‌ها هنوز به‌دنبال راهی برای پیشرفت و به‌کارگیری این تکنولوژی هستند. حال استارت‌آپ لندنی Blippar معتقد است که راه حل این کار در تبلیغات نهفته است. این استارت‌آپ در سالهای اخیر با بسیاری از برندهای خودروسازی به منظور ساخت بنرهای تبلیغاتی متحرک با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده، همکاری داشته است. در یکی از این پروژه‌ها که معرفی شد، کاربر پس از لمس بنر تبلیغاتی درون گوشی، به تصویری از فضای داخلی یک خودرو مواجه می‌شد سپس با حرکت دادن و چرخاندن گوشی خود می‌توانست نمای داخلی خودرو را از زوایای مختلف مشاهده کند و درصورتی که به برنامه امکان دسترسی به دوربین داده می‌شد، کاربر قادر بود محیط واقعی اطراف خود را از درون پنجره جلویی شیشه اتومبیل (به‌صورت مجازی) مشاهده کند.

“دنی لوپز” مدیر اجرایی Blippar می‌گوید: “این اولین مدل تبلیغ با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در صنعت به‌شمار می‌آید و با استفاده از چنین تکنولوژی، نمایشگرهای دیجیتالی تبلیغات سبکی نوین در تبلیغات را تجربه خواهند کرد. تا اواخر این ماه یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی، تبلیغات جدید خود را با بهره‌گیری از تکنولوژی واقعیت مجازی و نرم‌افزار شرکت Blippar به نمایش خواهد گذاشت”. لازم به ذکر است که تعداد افرادی که تبلیغات را مشاهده نمی‌کنند از افرادی که به تبلیغات اهمیت می‌دهند بسیار بیشتر است. اما لوپز معتقد است که استفاده از جملات کلیدی در تبلیغات مانند “همین حالا وارد خودروی ما شوید” برای جلب توجه مردم کافی خواهد بود.

Blippar از دیگر برندهایی که در حال تلاش برای استفاده از این تکنولوژی هستند، نام نبرده اما لوپز می‌گوید که از این تکنولوژی می‌توان در تبلیغات پوشاک نیز استفاده نمود. مثلا با دسترسی به دوربین اسمارت‌فون‌ها کاربران میتوانند لباس مورد نظرشان را روی بدنشان مشاهده کنند. سالهای زیادی از ظهور واقعیت افزوده و البته بنرهای تبلیغاتی می‌گذرد، اما چرا تا به‌امروز از این دو به‌صورت همزمان استفاده نشده است؟ لوپز معتقد است که واقعیت افزوده هنوز وارد مسیر اصلی خود نشده و به‌همین دلیل شرکت‌ها و تبلیغ‌کنندگان برای سرمایه‌گذاری در این تکنولوژی که هنوز در مراحل نخستین خود قرار دارد، کمی مردد بودند. اما چیزی که الان شاهد آن هستیم، تمایل و علاقه روزافزون برندها و آژانس‌های تبلیغاتی به این تکنولوژی در چند وقت اخیر است.

ماه گذشته مارک زاکربرگ موسس و مدیرعامل فیسبوک اعلام کرد که به دنبال سرمایه‌گذاری عظیم دربخش واقعیت افزوده است و در سخنرانی خود در حضور برنامه‌نویسان گفت که شبکه‌اجتماعی فیسبوک از دوربین اسمارت‌فون‌ها به‌عنوان اولین پلتفورم جهت نمایش و به‌کارگیری تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده خواهد کرد. ایده‌ی زاکربرگ این است که کاربران از واقعیت افزوده در مواردی فراتر از چند برچسب کارتونی ساده ‌به‌کارگرفته شده در اسنپ‌چت استفاده کنند و با دنیایی پر از اشیاء دیجیتالی تعامل نزدیک داشته باشند.

استارت‌آپ Blippar نیز با چنین چشم‌انداز مشابهی در سال 2011 تاسیس شد. حال پس از گذشت 5 سال و نیم از تاسیس آن، Blippar موفق به ساخت نرم‌افزار مختص واقعیت افزوده در جهت ساخت تبلیغات برای برندهای معتبری همچون کوکاکولا، Nestle و General Mills شده است. اپلیکیشن این شرکت خیلی بی‌نقص و قدرتمند نیست اما قادر است اشیائی مانند بطری آب، کتاب و یا خودروها را هنگامی که دوربین را سمت آنها می‌گیرید تشخیص دهد.

این شرکت ادعا می‌کند که این اپلیکیشن قادر است که در ایالات متحده نام سازنده، سال تولید و مدل تمامی خودروهای تولید شده از سال 2000 به بعد را با دقت حداقل 94 درصد تشخیص دهد. اما چرا چنین برنامه‌ی وسیعی آن هم برای خودروها ساخته شده؟ لوپز در پاسخ به این سوال گفت: ” از 5 شرکتی که بیشترین تبلیغات را در دنیا دارند، 3 شرکت خودروساز هستند”. خیلی جای تعجب ندارد که یکی از اولین مشتریان این شرکت نیز یک کمپانی خودروسازی بزرگ باشد. لوپز می‌گوید که نرخ تبلیغات از این طریق نسبتا ارزان‌تر است و هر 1000 نمایش تبلیغ حدود 4 دلار هزینه خواهد داشت و این در حالیست که هر 1000 نمایش تبلیغات در رسانه‌ها بین 7 تا 10 دلار هزینه دارد. او در ادامه گفت: “ما تقریبا همه‌چیز را درباره کاربران می‌دانیم. مثلا با دوربین گوشی به چه اشیائی نگاه می‌کنند و یا چه زمانی از روز و یا تا چه مدت از دوربین اپلیکیشن ما استفاده می‌کنند. این اطلاعات در طراحی و ساخت تبلیغات موثرتر به ما کمک می‌کنند”.

اما استفاده از این تکنولوژی برای اولین بار توسط Blippar به معنای تضمین موفقیت این شرکت درآینده نیست و موفقیت آنها در اصل به میزان تمایل کاربران به تماشای تبلیغات از طریق واقعیت افزوده بستگی دارد. Blippar در فوریه 2014 توانست یه عنوان اولین شرکت، یک اپلیکشن تشخیص چهره را برای “گوگل گلس” طراحی کند. گوگل برای فروش و جا انداختن این محصول دربازار تلاش بسیاری کرد اما یک سال بعد تولید این محصول را متوقف کرد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫160 دیدگاه ها

  1. Мы группа профессиональных SEO-оптимизаторов, специализирующихся на повышении посещаемости и рейтинга вашего сайта в поисковых системах.
    Наша команда преуспели в своей деятельности и готовы поделиться с вами нашими знаниями и опытом.
    Какие преимущества вы получите:
    нужно продвижение сайта
    • Подробный анализ вашего сайта и создание персонализированной стратегии продвижения.
    • Оптимизация контента и технических аспектов вашего сайта для максимальной эффективности.
    • Систематический мониторинг и анализ результатов с целью улучшения вашего онлайн-присутствия.
    Подробнее https://seo-prodvizhenie-ulyanovsk1.ru/
    Наши клиенты уже видят результаты: увеличение посещаемости, улучшение позиций в поисковых запросах и, конечно же, рост своего бизнеса. У нас вы можете получить бесплатную консультацию, чтобы обсудить ваши потребности и помочь вам разработать стратегию продвижения, соответствующую вашим целям и бюджету.
    Не упустите возможность улучшить свои позиции в интернете. Свяжитесь с нами уже сегодня.

  2. Наша группа квалифицированных специалистов приготовлена предоставить вам новаторские системы утепления, которые не только обеспечивают долговечную охрану от зимы, но и подарят вашему домашнему пространству стильный вид.
    Мы трудимся с последовательными веществами, заверяя прочный срок службы использования и выдающиеся результирующие показатели. Изолирование фасада – это не только экономия на отоплении, но и ухаживание о экосистеме. Экономичные подходы, каковые мы применяем, способствуют не только жилищу, но и сохранению природы.
    Самое основополагающее: Утепление стен снаружи цена у нас составляет всего от 1250 рублей за квадратный метр! Это доступное решение, которое метаморфозирует ваш дом в истинный тепловой уголок с скромными затратами.
    Наши достижения – это не единственно теплоизоляция, это разработка поля, в где каждый элемент показывает ваш свой манеру. Мы примем все ваши запросы, чтобы сделать ваш дом еще более комфортным и привлекательным.
    Подробнее на интернет-ресурсе
    Не откладывайте дела о своем квартире на потом! Обращайтесь к исполнителям, и мы сделаем ваш жилище не только теплым, но и стильным. Заинтересовались? Подробнее о наших сервисах вы можете узнать на портале. Добро пожаловать в обитель спокойствия и качества.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا