تکنولوژی

هدست واقعیت مجازی برای آیفون

قرار بود امسال، سال ظهور هدست‌های واقعیت مجازی باشد، خب تقریبا چنین چیزی بود، ولی  اگر بصورت کلی به نفوذ این دستگاه به جریان اصلی تکنولوژی نگاه کنیم، خواهیم دید که اتفاقی که انتظار آن را داشتیم نیافتاده است.

همواره موانعی بر سر راه این هدست وجود داشته است، یکی از این موانع این است که هنوز شانس تجربه محبوب‌ترین اسمارت‌فون دنیا یعنی آیفون را با این دستگاه نداشته ایم. یکی از بهترین دستگاه ها برای استفاده روی آیفون “Google carboard” است که البته در کل چنگی به دل نمیزند و دستگاه‌های مشابه آن نیز هرچقدر هم که خوب عمل کنند، تجربه استفاده از آنها با استفاده از آیفون تصاویری افتضاح را به ارمغان خواهد آورد.

حال هدست شرکت “Occipital” فرصت بزرگی برای رسیدن به این موفقیت به دست آورده. این استارت آپ موفق به ساخت “Structure Sensor” شده که به صورت حرفه ای تصاویری با دقت بالا و سریع از فضای اطراف را ثبت میکند. سازندگان به این نتیجه رسیدند که اگر این سنسور را به شکل هدست واقعیت مجازی بسازند، مانند هدست واقعیت مجازی “HTC Vive“، دارای قابلیت‌های استفاده در فضاهای بسته (Room Scale) خواهد بود. با استفاده از این ویژگی، تصاویر و اشیاء مجازی نه تنها با فضای واقعی ترکیب میشوند، بلکه با محیط اطراف کاربر برخورد و تعامل نیز خواهند داشت.

وارد دستگاه “Bridge” میشویم. در نگاه اول، به نظر میرسد این دستگاه نیز مانند یکی از همین دستگاه‌های بدون نام و نشان بر روی وبسایت آمازون باشد: با بندهای به رنگ سیاه و سفید و درب جلویی که منطبق با سایز آیفون 6 و 6s ساخته شده (این دستگاه مختص آیفون 7 نیز ساخته شده که البته محل قرار گیری دوربین آن با مدل‌های دیگر مقداری متفاوت است) و البته سنسور مستطیلی شکلی که از جلو بیرون زده است و به عنوان “Structure Sensor” وظیفه انتقال تجربه بهتر واقعیت مجازی به کاربران را بر عهده دارد. من این شانس را داشتم که این دسستگاه را در دفتر “Mashable” امتحان کنم و مطمئنا بهترین هدست واقعیت مجازی برای آیفون بود که تا بحال دیده‌ام.

با استفاده از نرم افزار دمو”Bridge Engine” شرکت “Occipital“، دستگاه شروع به اسکن فضای اطراف شما میکند. پس از اتمام اسکن، فضای اسکن شده بر روی صفحه نمایش شما ظاهر می‌شود، دقیقا شبیه واقعیت البته با این فرق که آیفون تنها فضاهایی که اسکن کرده اید را نمایش می دهد. بخشهای اسکن نشده که اکثرا فضای پشت سر شما خواهد بود، به شکل صفحه خاکستری نمایش دهده می شود، این مسئله کمی عجیب است، ولی بهتر بود قسمت‌های اسکن نشده محیط به صورت زنده از طریق دوربین روی صفحه نمایش نشان داده شوند اما متاسفانه چنین ویژگی وجود ندارد.

Occipital” کاراکتری به شکل ربات با نام “Bridge” ساخته که با شما و فضای اطراف در تعامل خواهد بود. مثلا اگر از “Bridge” بخواهید چیزی برای شما بیاورد، این کار را سریعا برای شما انجام خواهد داد، بدون اینکه با وسایل و مبلمان داخل اتاق برخوردی داشته باشد. می توانید از او بخواهید برای شارژ مجدد پریز برق را پیدا کند(البته این ربات در حقیقت به شارژ نیازی ندارد)، و اگر وسایل داخل محیط بر سر راه او قرار بگیرند، عصبی خواهد شد.

اکثر تعامل‌های شما با محیط از طریق کنترل بی سیم انجام خواهد شد که شباهت زیادی به “Mini Wiimote”  دارد. با زدن یک دکمه نقطه‌ای سبز رنگ ظاهر خواهد شد که همانند موس کامپیوتر شما عمل خواهد کرد. ازاین موس میتوانید برای کلیک بر روی “Bridge” و اشیاء داخل محیط استفاده کنید.

یکی از جذاب‌ترین بخش های “Bridge” تبدیل فضای به فضای کاملا مجازی است. با کلیک بر روی “Bridge“، منویی از گزینه‌های سه بعدی را مشاهده خواهید کرد و اگر یکی از گزینه‌ها که شبیه شخصی در حال فرار است را انتخاب کنید، یک درب بزرگ در مقابل شما ظاهر خواهد شد. با رفتن به داخل آن، ناگهان وارد فضایی کاملا مجازی و متفاوت خواهید شد، فضایی که من وارد آن شدم شبیه عرشه‌ی بسیار پیشرفته‌ای بود.

مانند هدست “Vive” این هدست نیز در صورت ایجاد سردرگمی، حالت واقعیت مجازی را متوقف میکند و فضای واقعی را  برای لحظاتی به نمایش میگذارد و به نظر می رسد این اتفاق اغلب در این دستگاه اتفاق می‌افتد. البته باید گفت این تجربه از نسخه 1.0 این دستگاه است پس مطمئنا باگ‌های بسیاری برای تشخیص و رفع وجود خواهد داشت. همچنین در مقایسه با هدست‌های بر پایه کامپیوتر و هدست “HoloLens” شرکت مایکروسافت، چنین هدست‌هایی که از طریق اسمارت‌فون عمل میکنند نسبتا محدود‌تر خواهند بود.

هدست “Bridge” شگفت انگیز است، با این حال این شرکت تنها قصد فروش چند هدست را ندارد و به دنبال معرفی این هدست به عنوان یک پلتفورم جدید است. دستگاه کاملا با اپلیکیشن های واقععیت مجازی هم خوانی دارد. البته توسعه دهنگان این محصول می توانند این محصول را به منظور افزایش تجربه کاربران در زمینه “دانش فضایی” گسترش داده و همچنین بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی با قابلیت ایجاد تغییر بر روی اشیاء را برای این دستگاه فراهم کنند و قابلیت‌های دستگاه را به مرحله ای که برای هدست‌های واقعیت مجازی پیشرفته تصور شده، برسانند.

ورژن “Explorer Edition” هدست “Brige” که برای توسعه دهندگان تعبیه شده، از دسامبر و با قیمت 499 دلار عرضه خواهد شد، در حالی که ورژن مختص مصرف کنندگان با قیمت 399 دلار و در ماه مارس 2017 روانه بازار خواهد شد. هردو مدل به همراه کنترل ارائه خواهند شد البته ورژن های اولیه “Explorer“، کنترل را جداگانه ارائه خواهند کرد.

شرکت “occipital” قصد دارد از طریق هدست “Bridge“، خود را به رده‌ی پیشتازی در بخش هدست های واقعیت مجازی برساند، حداقل تا زمانی که آیفون دستگاه اصلی مورد استفاده برای این هدست است و این استراتژی کمی ریسکی اما هوشمندانه  به نظر می‌رسد. با اقدامات شرکت های سامسونگ و گوگل در بخش دستگاه‌های اندرویدی و شرکت HTC و Oculus در بخش هدست‌های گران قیمت و لوکس، تنها نبرد باقی مانده بر سر هدست‌های مختص آیفون خواهد بود. از آنجایی که اپل در مورد این مسئله کاملا سکوت کرده، بنابراین فعالیت در این بخش برای تمامی سازندگان بلا مانع خواهد بود و به نظر می رسد هدست “Bridge” شرکت “Occipital” یکی از مدعیان اصلی در زمینه هدست‌های واقعیت مجازی مختص آیفون خواهد بود.‌‌

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا