دیجی‌کالاگجت

یکبار برای همیشه؛ تفاوت هدفون، هدست، هندزفری و ایرپاد چیست؟

با استفاده از ابزارهای مختلفی همچون هدفون، هدست، هندزفری یا ایرپاد گوش‌دادن به موسیقی و فایل‌های صوتی مختلف در مواقعی که درحال انجام فعالیت‌های روزمره یا ورزش هستید، تجربه لذت‌بخشی خواهد بود.

هرچند تمامی این محصولات قابلیت انتقال صوت را برای شما فراهم می‌کنند اما باید گفت که هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند که باعث ایجاد تمایز بین آن‌ها می‌شود؛ پس با شناخت این تفاوت‌ها می‌توانید در زمان خرید، انتخاب بهتری داشته باشید.

بررسی تفاوت‌های بین هدفون، هدست، هندزفری و ایرپاد

کاربرد اصلی این ابزارها برای افراد به‌منظور شنیدن بهتر محتوای صوتی است و همین مسئله باعث می‌شود تا گاهی اوقات نام آن‌ها به اشتباه معادل هم در نظر گرفته شود، درصورتی‌که هدست، هدزفری، ایرپاد و هدفون هرکدام طراحی، فناوری ساخت و توانایی پخش صوت متفاوتی دارند.

برای اینکه بهتر بتوانید تفاوت بین این محصولات را متوجه شوید تا در هنگام انتخاب نام آن‌ها را به اشتباه بیان نکنید و دقیقا وسیله‌ای را بخرید که متناسب با نیاز شما باشد، در ادامه هرکدام را به‌طور کامل معرفی می‌کنیم.

به عملکرد و طراحی هدفون دقت کنید

نحوه طراحی هدفون به‌گونه‌ای است که از ۲ گوشی به همراه یک هدبند ساخته می‌شود تا به‌طور کامل گوش‌های کاربر را پوشش دهد تا امکان شنیدن صداهای محیطی به حداقل برسد.

با استفاده از این ابزار به‌راحتی می‌توانید به موسیقی یا هر نوع فایل صوتی دیگری گوش دهید که به‌صورت سیمی یا بلوتوثی به بازار عرضه می‌شوند و برندهای مختلفی از آن‌ها را می‌توانید در فروشگاه‌ها مشاهده کنید.

معیار مهمی که برای دسته‌بندی انواع هدفون‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد مربوط به نوع قرارگیری روی سطح شنوایی کاربر است که بر همین اساس می‌توان به مدل‌های زیر اشاره کرد:

  • داخل گوش (In-ear): این مدل به‌دلیل داشتن یک سری لاستیکی نرم درون گوش جای می‌گیرد و از انتقال صدا به بیرون جلوگیری می‌کند.
  • بیرون گوش (On-ear): ازآن‌جایی‌که هدفون on-ear تمام سطح گوش را نمی‌پوشاند امکان دارد برای استفاده در مدت‌زمان طولانی کمی آزاردهنده باشد.
  • دور گوش (Over-ear): قدرت و عملکرد مناسب این مدل باعث پخش صوت بالاتر می‌شود.

با کاربرد و ویژگی‌های هدست آشنا شوید

به‌طور کلی باید گفت که هدست (Headset) ازنظر ظاهری شباهت زیادی به هدفون دارد اما چیزی که باعث می‌شود این محصول در یک دسته‌بندی مجزا قرار بگیرد تعبیه میکروفون حرفه‌ای است.

ازاین‌رو شما با استفاده از Headset می‌توانید برای برقراری ارتباط ۲طرفه به‌راحتی عمل کنید، ازطرفی میکروفون مورد استفاده روی این ابزار قابلیت چرخش و تنظیم حالت را دارد.

برای اینکه انواع مختلف هدست را به‌خوبی بشناسید باید گفت که این محصول با توجه به نوع اتصال دارای ۲ مدل میکروفون داخلی و خارجی است که هرکدام از آن‌ها عملکرد متفاوتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

درضمن هنگام ساخت این تجهیزات با درنظرگرفتن اینکه امکان جمع‌آوری صدا در چه جهت‌هایی امکان پذیر است، میکروفون‌هایی را به‌صورت یک‌طرفه، ۲طرفه یا تمام جهتی روی آن قرار می‌دهند.

با کاربرد و ویژگی‌های هدست آشنا شوید
با کاربرد و ویژگی‌های هدست آشنا شوید

بر همین اساس استفاده از مدل‌های یک‌طرفه برای فضاهایی مناسب است که کاربر قصد دارد از جمع‌آوری صداهای پیش‌زمینه جلوگیری کند، ازسوی‌دیگر هدست‌هایی با میکروفون ۲ طرفه برای باجه‌های بیمارستانی کاربرد بیشتری دارد.

منظور از هندزفری چیست؟

یکی دیگر از ابزاهایی که برای انتقال صوت از گوشی همراه یا سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد هندزفری است که می‌توان گفت با توجه به ابعاد کوچک خود، طرفداران زیادی دارد.

هندزفری نوعی درایور کوچک است که در مقایسه با هدست و هدفون، کیفیت صدای پایین‌تری دارد، ازطرفی هیچ بخشی برای قرارگرفتن روی سر ندارد و گوشی‌های آن در اندازه‌ای ساخته می‌شوند که داخل گوش قرار می‌گیرند.

در همین راستا شما می‌توانید برای گوش‌دادن به موسیقی یا برقراری تماس تلفنی در موقع رانندگی، ورزش یا انجام‌دادن کارهای مختلف از این وسیله استفاده کنید که به‌طور معمول کلیدهای کنترلی برای پاسخ‌دادن یا ردکردن تماس روی آن تعبیه شده است.

این محصولات معمولا دارای یک میکروفون درون خطی هستند که قابلیت نویز کنسلینگ دارد. درحال‌حاضر مدل‌های متنوعی از هندزفری به‌فروش می‌رسد که دراین‌بین هندزفری گردنی با توجه به قابلیت حمل آسان و امکان ارتباط بی‌سیم از محبوبیت زیادی برخودار است.

ایرپاد چه تفاوتی با هدست، هندزفری و هدفون دارد؟

مسئله مهمی که باید درباره این محصول بدانید این است که در واقع ایرپاد نوعی هندزفری بی‌سیم به‌شمار می‌رود که ازنظر عملکرد تفاوتی با این گروه از تجهیزات ندارد.

این محصول از مهم‌ترین تولیدات شرکت اپل به‌شمار می‌رود و معمولا با توجه به قابلیت‌های خاصی که دارد در بین بسیاری از کاربران به‌عنوان یک محصول مجزا در نظر گرفته می‌شود.

ایرپاد به کمک بلوتوث به دستگاه‌های دیجیتالی مختلف متصل می‌شود و گوشی‌های آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌خوبی دورون گوش قرار بگیرند تا امکان پخش صوت باکیفیت بالاتری را داشته باشند.

ایرپاد چه تفاوتی با هدست، هندزفری و هدفون دارد؟
ایرپاد چه تفاوتی با هدست، هندزفری و هدفون دارد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید برای این محصول در نظر گرفت، امکان شارژ است که برای این منظور یک بخش به نام داک شارژ دارد که به‌صورت یک جعبه نگهدارنده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

داک شارژها با توجه به فناوری ساخت دارای مدل‌های متنوعی مانند نوری و حرکتی هستند که با در اختیار  داشتن سنسورهای مخصوص قابلیت‌های خاصی را برای کاربران فراهم می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • در ایرپادهایی که معمولا از سنسور نوری پشتیبانی می‌کنند، زمانی که درایورها را از گوش خارج می‌کنید پخش صوت متوقف می‌شود و با قرارگیری مجدد، فایل مورد نظر پخش خواهد شد.
  • یکی از قابلیت‌های مهمی که برای ایرپادهایی با سنسور حرکتی در نظر گرفته می‌شود مربوط به امکان ارتباط سریع آن با دستگاه‌های دیجیتالی است که درصورت روشن‌بودن بلوتوث با بازکردن در جعبه نگهدارنده، ایرپاد را شناسایی می‌کند.

درحال‌حاضر علاوه‌بر شرکت اپل، برندهای متنوعی از این وسیله در بازار موجود است که البته باید گفت قیمت ایرپاد اپل معمولا در مقایسه با نمونه‌های دیگر در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

اگر به‌دنبال این هستید تا بدانید که چه تفاوت‌هایی بین ایرپاد، هدست، هدفون و هندزفری وجود دارد باید گفت که نوع طراحی و فناوری ساختی که برای این محصولات در نظر گرفته می‌شود، مهم‌ترین عامل در ایجاد تمایز بین آن‌ها است.

در همین راستا باید بدانید که هدفون از ۲ گوشی به همراه یک هدبند ساخته می‌شود، درحالی‌که هدست علاوه‌بر این قسمت‌ها، یک میکروفون جهت برقرار ی ارتباط ۲طرفه دارد. ازسوی‌دیگر هندزفری کوچک‌ترین ابزار برای انتقال صوت از دستگاه‌های دیجیتالی به‌شمار می‌رود و باید گفت ایرپاد در واقع نوعی هندزفری بلوتوثی (بی‌سیم) است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا