تکنولوژی

اوبر اطلاعات کل مسیر کاربران را ذخیره می‌کند

تصور کنید امروز در مرکز شهر، قرار ملاقات با دکتر دارید. یک تاکسی “Uber” فرا می‌خوانید و در مسیرتان به سمت مطب، جلوی یک کافه توقف می‌کنید و چیزی برای خوردن خریداری می‌کنید. داخل ماشین و قبل از رسیدن، اینستاگرام و ایمیل‌های خود را چک می‌کنید. از ماشین پیاده می‌شوید، قهوه می‌گیرید و پیاده به سمت مطب دکتر حرکت می‌کنید. اگر آخرین آپدیت اپلیکیشن را نصب کرده باشید، “Uber” کل مسیر حرکت شما را از ابتدا ثبت کرده است.

در آپدیت جدید اپلیکیشن، نحوه دریافت اطلاعات مکانی کاربران توسط “Uber” کاملا تغییر کرده است. قبلا، اطلاعات مکانی افراد تنها زمانی که کاربران اپلیکیشن را باز می‌کردند، ثبت می‌شد. اما حالا “Uber” از کاربران می‌خواهد اطلاعات خود را به طور همیشگی در اختیار این شرکت قرار دهد.

“Uber” می‌گوید حتی اگر اپلیکیشن در پیش‌زمینه گوشی شما در حال اجرا باشد، می‌تواند موقعیت مکانی کاربران را بدست بیاورد. شرکت می‌گوید برای بهبود خدمات نیاز به اطلاعات مکانی کاربران دارد به دلیل ساختار امنیتی دستگاه‌های مختلف، “Uber” برای دسترسی به این اطلاعات از کاربران درخواست می‌کند که به طور مداوم اطلاعات خود را در اختیار این شرکت قرار دهند.

“Uber” قصد دارد اطلاعات مکانی کاربر از لحظه ارسال درخواست تاکسی تا 5 دقیقه بعد از پیاده شدن در مقصد را در اختیار داشته باشد، حتی اگر اپلیکیشن در حال اجرا روی صفحه نمایش نباشد. قبلا اطلاعات کاربر در طول مسیر و پس از پیاده شدن ثبت نمی‌شد.

دلیل اصلی استفاده از این اطلاعات، بهبود خدمات در هنگام سوار یا پیاده شدن کاربران است، چرا که همواره موجب ایجاد دردسر برای شرکت بوده است. اصلی ترین دلیل این کار هنگامی است که برنامه مختصات دقیق کاربر را به راننده نشان نمی‌دهد و باعث ایجاد سردرگمی می‌شود، شرکت امیدوار است از این طریق، مشکلات از این قبیل را کاهش دهد.

دلیل دیگر این بود که شرکت مایل است ببیند آیا کاربران پس از پیاده شدن از خودرو، از عرض خیابان برای رسیدن به مقصد عبور می‌کنند یا نه، که این کار از نظر شرکت بسیار خطرناک است. مسافران برای رسیدن به مقصد، پس از پیاده شدن نباید مجبور به عبور از عرض خیابان و ترافیک باشند، سخنگوی شرکت در اینباره می‌گوید، ردیابی مسیر حرکت کاربر پس از پیاده شدن به ما کمک می کند که بدانیم آیا راننده مسافر را در محل خطرناکی پیاده کرده یا خیر.

یکی از سخنگویان شرکت در بیانیه‌ای در اینباره گفت: ” ما همواره به دنبال بهبود تجربه‌ی کاربران بوده‌ایم و از طریق این ویژگی جدید قصد داریم بهترین مکان برای سوار کردن کاربران را به رانندگان نشان دهیم. موقعیت مکانی مانند قلب شرکت اهمیت دارد و ما از کاربران می‌خواهیم با دادن اطلاعات بیشتر در این زمینه، ما را در رسیدن به این هدف یاری کنند.”

اگرچه ممکن است این ویژگی برای بعضی از کاربران تازه به نظر بیاید ، اما بیش از یک سال است که “Uber” این سرویس را راه اندازی کرده است. تابستان گذشته شرکت سیاست‌های حریم خصوصی خود را به روزرسانی کرد که البته با واکنش شدید انجمن‌های خصوصی و شکایت کمیته حمل و نقل فدرال مواجه شد.

“مرکز اطلاعات الکترونیک خصوصی ” که شکایت کمیته حمل و نقل فدرال را مورد بررسی قرار داد، این حرکت شرکت “Uber” را “غیر قانونی و فریبنده” خواند. با این اوصاف “Uber” می‌گوید اطلاعات کاربران را تنها در صورت رضایت آنها جمع آوری خواهد کرد.

در ژانویه امسال بین دادستانی نیویورک و شرکت “Uber” در راستای رسیدگی به نگرانی انجمن‌های خصوصی، توافق نامه‌ای امضا شد. طبق مفاد این توافق، شرکت “Uber” موظف است اطلاعات مکانی کاربران، در هنگام انتقال از گوشی به سرورها و سیستم “GPS” شرکت را به طور کامل رمزگزاری کند و در امنیت کامل نگهداری کند.

اما بعضی از کاربران ممکن است با اشتراک گذاری موقعیت مکانی پس از پیاده شدن یا هنگامی که از برنامه استفاده نمی‌کنند، مشکل داشته باشند. به همین دلیل افرادی که به این ویژگی جدید علاقه‌مند نیستند، می‌توانند این سرویس را در تنظیمات تلفن خود غیر فعال کنند و هنگام ارسال درخواست برای تاکسی‌، باید آدرس خود را به صورت دستی تایپ کنند.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا