تکنولوژی

گوگل : نمایش خبر جعلی از طریق تبلیغات ممنوع

در میان نظرات و انتقادات بر سر نقش پلتفورم‌هایی که اخبار کذب را پیخش می‌کنند، گوگل اعلام کرد به زودی وبسایت‌هایی که اطلاعات نامعتبر و غلط را از طریق سرویس تبلیغاتی گوگل مخابره می‌کنند، بسته خواهند شد.

این غول جستجو اعلام کرد دوشنبه شب، وبسایت ناشران خبری که قصد گمراهی و فریب خوانندگان را از طریق شبکه “AdSense” اشته‌اند، خواهد بست.”Adsense” برنامه‌ایست که گوگل از طریق آن به وبسایت‌های مستقل اجازه نمایش خبر و تبلیغات را می‌دهد.

سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای  اعلام کرد: ” هرچه به جلو پیش می‌رویم، وبسایت‌هایی که اخبار اشتباه یا توضیحات و اطلاعات جعلی را به کاربران ارائه می‌کنند و یا اطلاعات ناشر اصلی را پنهان می‌کنند، از نعمت سرویس تبلیغاتی گوگل محروم خواهیم کرد.

گوگل گفت که آپدیت اخیر برای اجرای سیاست‌های جدید به منظور بستن تبلیغات گول زننده از جمله: کلاهبرداری در زمینه کاهش وزن و فروش داروهای غیر مجاز، بوده است.

این حرکت گوگل را باید به عنوان یکی از نتایج انتخابات هفته گذشته دانست و با قرار دادن ناشران آنلاین زیر ذره‌بین، نشان می‌دهد که این ناشران چقدر در برابر صحت اخباری که پخش می‌کنند، پاسخگو خواهند بود.

فیسبوک که مقصر بخشی زیادی از این واکنش‌ها است، در چند ماه منتهی به انتخابات به صورت آشکارا اخبار جعلی و غلطی را در بخش اخبار وبسایتش درمورد انتخابات اخیر پخش کرده بود.

منتقدان بر این باورند که شبکه‌های اجتماعی ملزم‌اند که نقش قوی‌تری را در بررسی این شایعات ایفا کنند.

اما به نظر می‌رسد حتی گوگل که به شدت صحت اخبار منتشر شده بر روی وبسایت خود را بررسی می‌کند، خیلی از این قضیه مستثنا نیست.چند ساعت قبل از اعمال تغییرات، زمانی که کاربران نتیجه انتخابات را جستجو می‌کردند، داغ ترین خبر متعلق به یک وبلاگ بود که به اشتباه نوشته بود دونالد ترامپ بالاترین تعداد رای را کسب کرده است ( در واقع ترامپ فقط از نظر الکترال برنده شد ولی تعداد آرای کلینتون بیشتر بود)

” مارک زاکربرگ” موسس فیسبوک همواره منکر تاثیر شایعات بر عقاید عمومی کاربران را بوده، البته به نظر می‌رسد همه کارکنان با او موافق نباشند. “BuzzFeed” گزارش داده که هیئتی از کارمندان فیسبوک،  مجازات سنگینی را برای افرادی که اخبار جعلی را منتشر کنند، در نظر گرفته‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا